Pressa på lagerring på vevaxeln till Puch
-
- Inlägg: 156
- Blev medlem: 06 jan 2013, 00:00
Pressa på lagerring på vevaxeln till Puch
Enligt verkstadshandboken skall man använda ett speciellt presstöd för att inte gör vevpartiet skevt när den intre lagerringen skall pressas på. Hur bär ni vara Puchrenoverare er år när ni pressar på denna? Har ni byggt ett dylikt stöd eller har ni något annat knep?
lag har en snutt fyrkantrör 100X100X6 som städ. lagom rör som dorn.
jag lägger lagret på en gammal kokplatta och värmer det till mellan 100-150 grader. då ör det som regel bara att släppa på lagret så rammlar det ner av sig själv. fastnar det halvvägs ner så snabbt dit med röret och knacka ner det sista biten.
har i.o.f.s. inte provat på just puch, men det har funkat på alla andra motorer.
erlan
jag lägger lagret på en gammal kokplatta och värmer det till mellan 100-150 grader. då ör det som regel bara att släppa på lagret så rammlar det ner av sig själv. fastnar det halvvägs ner så snabbt dit med röret och knacka ner det sista biten.
har i.o.f.s. inte provat på just puch, men det har funkat på alla andra motorer.
erlan
- Hakan
- Inlägg: 203
- Blev medlem: 21 feb 2009, 00:00
- Ort: Kullabygden, Brunnby Moppers Husqvarnasektionen
Jag knackar aldrig på ett lager på ett vevparti. Spänner ner dom med hjälp av svänghjulsmuttern eller transdrevsmutter, har rörhylsor i flera olika längder och även brickor som man får bygga på med efterhand. Riskfri metod då du inte knackar på veven. Men ibland ramlar dom på av sig själv, lägger veven i frysen under natten , värmer lagret med värmluftpistol och som sagt ibland trillar dom dit av sig själv ibland inte, det är då jag spänner ner dom på plats.
Enklast är om du redan har en avdragare för lagerbanorna så anväder du den genom att skruva ut de små insexsbultarna en bit och knackar på dom nya med "röret" på avdragaren. De glider på lätt, jag brukar hålla veven i handen och knacka dit dom med en plastklubba.


Senast redigerad av blyfot den 18 aug 2013, 20:29, redigerad totalt 1 gång.
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
Vad ni grejar!
En helgängad M10, ett rör ca 120 x 20 mm. Gänga den gänga som vevaxeln har i ena ändan av en messingbit ca 15 x 40 mm. Andra ändan gängas M10. Skruva in helgängade skruven i messingbiten. Skruva fast den i vevaxeln. Täpp en ändan på röret med en grov plåt fassvetsad med 10,5 mm hål i mitten. Lägg på lagret på axeln, därefter röret, med "täppta" ändan utåt, drag på en M 10 mutter. Skruva tills lagret är på plats. Den kan även användas för att montera packboxar. Man kan variera med brickor mellan lager och röret.
På transsidan på Sachs skruvas hjälpkonan fast med verktyget, vid packboxmontering.
Fråga om inte poletten ramlar ner.
En helgängad M10, ett rör ca 120 x 20 mm. Gänga den gänga som vevaxeln har i ena ändan av en messingbit ca 15 x 40 mm. Andra ändan gängas M10. Skruva in helgängade skruven i messingbiten. Skruva fast den i vevaxeln. Täpp en ändan på röret med en grov plåt fassvetsad med 10,5 mm hål i mitten. Lägg på lagret på axeln, därefter röret, med "täppta" ändan utåt, drag på en M 10 mutter. Skruva tills lagret är på plats. Den kan även användas för att montera packboxar. Man kan variera med brickor mellan lager och röret.
På transsidan på Sachs skruvas hjälpkonan fast med verktyget, vid packboxmontering.
Fråga om inte poletten ramlar ner.
Gör på samma sätt, fast jag använder en vanlig varmluftpistol för att värma lagret lite. Sedan är det bara att släppa ned det på axeln och ett litet knack med hammare och ett rör så jag är säker på att det är i botten.erlan skrev:lag har en snutt fyrkantrör 100X100X6 som städ. lagom rör som dorn.
jag lägger lagret på en gammal kokplatta och värmer det till mellan 100-150 grader. då ör det som regel bara att släppa på lagret så rammlar det ner av sig själv. fastnar det halvvägs ner så snabbt dit med röret och knacka ner det sista biten.
har i.o.f.s. inte provat på just puch, men det har funkat på alla andra motorer.
erlan
Lite värme löser det mesta när det gäller demontering och montering av lager.
/Kuli...
Jag använder ju Puch orginalverktyg, men ett rör och en fyrkantsbalk med urtag går ju lika bra.
Använder nästan alltid ugn och frys vid lagerbyten. Värmepistol i nödfall. Temperaturskillnader är bra vid lagerbyten.
Använder nästan alltid ugn och frys vid lagerbyten. Värmepistol i nödfall. Temperaturskillnader är bra vid lagerbyten.
Dakota 66 2 st, 67, 76
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
-
- Inlägg: 156
- Blev medlem: 06 jan 2013, 00:00
kanske det kommer en bildtråd där man får ser ett utbud av de verktyg puch använde sig av?Puchlasse skrev:Jag använder ju Puch orginalverktyg, men ett rör och en fyrkantsbalk med urtag går ju lika bra.
Använder nästan alltid ugn och frys vid lagerbyten. Värmepistol i nödfall. Temperaturskillnader är bra vid lagerbyten.

Fick lära mig på en SKF-kurs för länge sen att ett lager ska värmas (med induktionsvärmare) till max 110 °Cerlan skrev:jag lägger lagret på en gammal kokplatta och värmer det till mellan 100-150 grader. då ör det som regel bara att släppa på lagret så rammlar det ner av sig själv. fastnar det halvvägs ner så snabbt dit med röret och knacka ner det sista biten.erlan
