Hur är det med Sachsblocken egentligen??
Är dom ihopparade vid tillverkningen eller kan man sätta ihop dom hur som helst?
och hur ser man i så fall vilka som hör ihop
jag har ett gäng motorer som väntar på ihopsättning den närmaste tiden och jag har slarvat lite med uppmärkningen av en del av dom
om du tittar på undersidan av vevhuset så brukar det vara ett en eller två-siffrigt nummer där. det användes på fabriken för att hålla reda på blockhalvorna
så dom blev parade rätt vid montering.
det har hänt att det blivit balansproblem med omaka block.
dessutom finns det en datummärkning med år och månad gjutet på blockhalvorna. den brukar vara rätt nära på båda blockhalvorna.
men det där ser ut att vara GCmotorer hela raden, så det kanske är samma gjutdatum på alla.
erlan skrev:om du tittar på undersidan av vevhuset så brukar det vara ett en eller två-siffrigt nummer där. det användes på fabriken för att hålla reda på blockhalvorna
så dom blev parade rätt vid montering.
det har hänt att det blivit balansproblem med omaka block.
dessutom finns det en datummärkning med år och månad gjutet på blockhalvorna. den brukar vara rätt nära på båda blockhalvorna.
men det där ser ut att vara GCmotorer hela raden, inte alla men ganska många
erlan
det finns bara nummer undertill på ca 60 % av blocken ??
Puchlasse skrev:Vilken härlig bild, ser fram emot slutresultatet på din jätterenovering.
Jo dom går nog fasen åt och vissa block är ju bara att kasta , dom har ju frätskador och hål stora som femkronor
Jag har lagt flera dagar åt demontering , rengöring och sortering av alla motorerna men nu börjar det likna nåt
Jag ska försöka plocka ihop GC-Motorerna nu till helgen.
blästrade motorblock hela förbannade kvällen igår
fyyyyyyy vad tråkigt.
ska försöka hinna med alla kåporna i kväll om inte grannen kommer in och trugar med en massa whisky o annat elände
förresten är det nån som har provat att måla Sachsmotorer med syragrund + Saab 309 2k ???
en polares lackerare rekomenderade det.