off topic tråden

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
pnilz
Site Admin

Inlägg av pnilz »

Raketsport skrev:Riktigt läckert! Synd att vi missade det... Nu kan du skicka en ljussignal till oss när det är dags för fika
Jo du det syntes både i Pengsjö och Tväråbäck när vi lös nere i Vännäs tror vi ska köra på Torsdag igen!

Danne
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

pnilz skrev:Provade ficklampan igår kväll....

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
130Volt och 150Ampere

En luftvärns lampa från sent tretiotal 2st kolstavar som skapar lyset klart frän grej! Drivs av ett elverk med en Penta sexa!

Danne
Åh fanken... Det var det dom hade de likströmselverken till...

Jag har undrat det länge. Själva elverket tror jag är ganska långt och inte så brett och så har det fyra 7.50-20 tums äldre lastbilhjul, vändskiva och skackel. Generator förmodligen ASEA eller Elektromekano och Pentamotorn är förstås bensindriven. Tror det är en toppventilad lastbilssexa med Carterförgasare.

Ljusbågslampor är jättegammalt, säkert före glödlampan blev allmänt känd men dom funkar bara med likström.
Användarens profilbild
ZVEZDA M50

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej!

Jag skall försöka belysa ämnet bågljus...

Den första "bågljuset" (avsiktliga) lyste upp världen omkring 1820, då var det träkol som användes, de bränndes av mycket snabbt och var tämligen oanvändbara. Nå'n fransman vars namn jag glömt använde år 1844 retortkol, vilket funkade bättre. Han uppfann även en form av mekanisk regleranording för avståndet mellan kolspetsarna.

Själva ljuset kommer från det kol som är positivt, om man användet likström, ljusbågen avger i jämförelse endast en liten del av det totala ljuset. Bågljus kan drivas av växelspänning men ger då mycket lägre ljusutbyte vid samma ström.

Bågljus användes under lång tid parallellt med olika former av glödlampor enär det var helt överläget när det gäller förmågan att lysa starkt.

Det finns mer att säga men jag skall inte trötta ut er med det...
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

Jag kan tänka mig att bågljus användes i dom första biografmaskinerna?

När jag läste om det i en gammal teknikbok var det en jättegammal bild från restaurang eller krog nånstans i USA och det där bågljuset var liksom en liten sensation som folk kom för att uppleva....
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

Mamma blev överraskad av björnbesök på vår gård medan vi var i mellsta, eftersom vi inte har bilder på den verkliga händelsen så ställde Mona upp
Bild
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

Raketsport skrev:Mamma blev överraskad av björnbesök på vår gård medan vi var i mellsta, eftersom vi inte har bilder på den verkliga händelsen så ställde Mona upp
Bild
Är ni säkra på att det inte var Bjärven från Svartlien :lol:
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

Braxmatte skrev:
Raketsport skrev:Mamma blev överraskad av björnbesök på vår gård medan vi var i mellsta, eftersom vi inte har bilder på den verkliga händelsen så ställde Mona upp
Är ni säkra på att det inte var Bjärven från Svartlien :lol:
Fjölå, bjärva ha int kåmmi än :lol:
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

Vi kommer och lockar fram den sen...
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

Braxmatte skrev:Vi kommer och lockar fram den sen...
Ja vi hänger en kotlettrad i tältet ni skulle ha med er :wink:

(ni ska banne mig inte tälta, det finns plats i huset)
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

hittade det här när jag googlade efter vänsterborrar:

http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=b ... 2593,d.Yms

fick ett gott skratt i alla fall.
ingen i malmö som har ett melodihorm på personbilen? :twisted:

erlan
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

Är akut på vet.stationen. Lilla Spinkis har lyckats hitta en alvedon i en väska och slickat på den vilket är förenat med livsfara för hund och katt. Hoppas hon tar sig genom värsta delen av förgiftningen så hon kan överleva. Usch vad vi är oroliga för det lilla livet, men vi kan bara vänta och se och hålla tummarna.
//Jossan
Josefine Andersson
NiklasHögberg

Inlägg av NiklasHögberg »

Raketsport skrev:Är akut på vet.stationen. Lilla Spinkis har lyckats hitta en alvedon i en väska och slickat på den vilket är förenat med livsfara för hund och katt. Hoppas hon tar sig genom värsta delen av förgiftningen så hon kan överleva. Usch vad vi är oroliga för det lilla livet, men vi kan bara vänta och se och hålla tummarna.
okej provat ringa men då förstr ja att det ej svarat!
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

NiklasHögberg skrev:
Raketsport skrev:Är akut på vet.stationen. Lilla Spinkis har lyckats hitta en alvedon i en väska och slickat på den vilket är förenat med livsfara för hund och katt. Hoppas hon tar sig genom värsta delen av förgiftningen så hon kan överleva. Usch vad vi är oroliga för det lilla livet, men vi kan bara vänta och se och hålla tummarna.
okej provat ringa men då förstr ja att det ej svarat!
Jag har mobilen på ljudlöst för att inte stessa de sjuka djuren här och så är jag alldeles för orolig för det här för att kunna snacka om annat på telefon. Kommer nog vara här halva/hela natten och ev. Kan vi behöva åka vidare till luleå för blodtransfusion också
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

det hade jag ingen aning om att det var SÅ giftigt för hund och katt.

hoppas det går bra.

erlan
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor

Inlägg av Hynboholm »

Håller tummarna, Jossan!
Skriv svar