Min gamla Golden Champ.

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

PS otroligt men kul att du har din 15års moped kvar efter alla år....***ler**. :D

Trottelbricka (den som sitter mellan fjäder och trotteln - inte låsfjädern för nålen).
Är väl inte livs viktig & nödvändig enligt mig iaf....Jag kör utan den... :)
volvomannen

Inlägg av volvomannen »

nejjag har då ingen på någon av mina moppar funkar bra ändå :D
jonTe-Zündapp

Inlägg av jonTe-Zündapp »

volvomannen skrev:
jonTe-Zündapp skrev:
Dand skrev: En fundering bara: såg i handboken att rekommenderad olja för framgaffeln är SAE 30 (motorolja)... Det är ju nästan samma viskositet som SAE 80 (transmissionsolja) har jag hört...
Nä.....en rak 30 (vanligt som motorolja i gräsklippare) har inte samma viskositet som en 80. Siffrorna är ju just en angivelse för viskositeten där en 80 olja är betydligt tjockare än en 30.
Fel!

en 80 trans olja har ungefär samma viskositet som en rak 30. Att det skiljer så på siffrorna är för att särskilja transoljorna från motoroljorna då transoljor har additiv som inte alltid är önskvärda i en motorolja.
Du har helt rätt, läst lite gamla sparade dokument om oljor och nu vet jag bättre!
Ber om ursäkt för den felaktiga informationen.

mvh Jonas
Dand

Inlägg av Dand »

jonTe-Zündapp skrev:
volvomannen skrev:
jonTe-Zündapp skrev:
Dand skrev: En fundering bara: såg i handboken att rekommenderad olja för framgaffeln är SAE 30 (motorolja)... Det är ju nästan samma viskositet som SAE 80 (transmissionsolja) har jag hört...
Nä.....en rak 30 (vanligt som motorolja i gräsklippare) har inte samma viskositet som en 80. Siffrorna är ju just en angivelse för viskositeten där en 80 olja är betydligt tjockare än en 30.
Fel!

en 80 trans olja har ungefär samma viskositet som en rak 30. Att det skiljer så på siffrorna är för att särskilja transoljorna från motoroljorna då transoljor har additiv som inte alltid är önskvärda i en motorolja.
Du har helt rätt, läst lite gamla sparade dokument om oljor och nu vet jag bättre!
Ber om ursäkt för den felaktiga informationen.

mvh Jonas

Ja, det är ju det jag har läst mig till förut. Motorolja SAE 30 har ungefär samma viskositet som Transmissionsolja SAE 80. Någonstans på skalan däremellan (bör vara vid SAE 50) tar transmissionsoljorna vid med lägre viskositet och skalan börjar om att räkna uppåt vid ökad viskositet...

Men hur skiljer sig transmissionsoljorna från motoroljorna... Vad är det som gör att en motorolja SAE 30 inte är en transmissionsolja SAE 80 (om nu viskositeten är lika? Kan tänka mig att man tillsätter olika ingredienser för att uppnå olika egenskaper typ värmetålighet etc...

Jag frågar därför att jag undrar om jag kan hälla SAE80 i framgaffeln i stället för rekommenderade SAE30...

Såg för övrigt någon som menade att det gick bra att ha SAE 30 (i stället för SAE 80) i moppemotorn... Hur sant är det? Och varför tycker tillverkaren att SAE 80 är att föredra i så fall?
billykid skrev:PS otroligt men kul att du har din 15års moped kvar efter alla år....***ler**. :D

Trottelbricka (den som sitter mellan fjäder och trotteln - inte låsfjädern för nålen).
Är väl inte livs viktig & nödvändig enligt mig iaf....Jag kör utan den... :)
volvomannen skrev:nejjag har då ingen på någon av mina moppar funkar bra ändå :D
Nej, den kan ju inte vara så viktig, jag har ju också kör utan... En gång i tiden... Tydligen...

Och JA! Det är faktiskt nästan osannolikt kul att farsan bara låtit den stå i ett hörn av garaget...
volvomannen

Inlägg av volvomannen »

sae 8o skulle det vara förr och egentligen nu oxå men den sae 80 olja som finnes idag är av kvalitet gl4 eller gl5 vilket innebär att det finns additiv i den oljan som inte ska vara nyttiga för sachs motorn. den sae 80 du skulle haft är en gl1 olja vilken knappt går att uppbringa idag. Dock är biltemas sae 30 gräsklippar olja en gl1 enligt flaskan iallafal, och den kör jag på och det funkar fint.

Vad gäller framgaffeln så vet jag inte men kan inte tänka att det ska göra någon skada med sae 80 i den?
Dand

Inlägg av Dand »

volvomannen skrev:sae 8o skulle det vara förr och egentligen nu oxå men den sae 80 olja som finnes idag är av kvalitet gl4 eller gl5 vilket innebär att det finns additiv i den oljan som inte ska vara nyttiga för sachs motorn. den sae 80 du skulle haft är en gl1 olja vilken knappt går att uppbringa idag. Dock är biltemas sae 30 gräsklippar olja en gl1 enligt flaskan iallafal, och den kör jag på och det funkar fint.

Vad gäller framgaffeln så vet jag inte men kan inte tänka att det ska göra någon skada med sae 80 i den?
Ok, intressant info. Läste just en oljerekommendation av Jim Lundberg (tidningen Classic Motor) som svarar på frågan om olja till en 2växlad sachs.

http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... xlad-sachs

Han menar att man kan använa upp till och med GL4 men att man ska undvika GL5 & GL6 då de kan angripa gulmetaller (bussningar) i motorn.

Jag har hällt i GL4 i min moppe... Ska man kanske se till att byta ut den mot Biltemas SAE30? Vad tror du/ni?

---

Sitter just nu och grunnar på en annan sak. Jag har gått med i Motorcykelhistoriska Klubben och satt just och funderade på att veteranförsäkra moppen via dem. Och då måste jag fylla i motor och ramnummer i ansökan. Var nere i garaget och kollade... Då hittade jag ett extra nummer instansat i typskylten under sadeln. Vad är det för numer?
NiklasHögberg

Inlägg av NiklasHögberg »

Dand skrev:
volvomannen skrev:sae 8o skulle det vara förr och egentligen nu oxå men den sae 80 olja som finnes idag är av kvalitet gl4 eller gl5 vilket innebär att det finns additiv i den oljan som inte ska vara nyttiga för sachs motorn. den sae 80 du skulle haft är en gl1 olja vilken knappt går att uppbringa idag. Dock är biltemas sae 30 gräsklippar olja en gl1 enligt flaskan iallafal, och den kör jag på och det funkar fint.

Ok, intressant info. Läste just en oljerekommendation av Jim Lundberg (tidningen Classic Motor) som svarar på frågan om olja till en 2växlad sachs.

Han menar att man kan använa upp till och med GL4 men att man ska undvika GL5 & GL6 då de kan angripa gulmetaller (bussningar) i motorn.

Jag har hällt i GL4 i min moppe... Ska man kanske se till att byta ut den mot Biltemas SAE30? Vad tror du/ni?

---

Sitter just nu och grunnar på en annan sak. Jag har gått med i Motorcykelhistoriska Klubben och satt just och funderade på att veteranförsäkra moppen via dem. Och då måste jag fylla i motor och ramnummer i ansökan. Var nere i garaget och kollade... Då hittade jag ett extra nummer instansat i typskylten under sadeln. Vad är det för numer?
det är monteringsnummer. ej att använda som ramnummer!
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Dand

Inlägg av Dand »

NiklasHögberg skrev:
Dand skrev:

---

det är monteringsnummer. ej att använda som ramnummer!
Intressant!
Är det ett gemensamt monteringsnummer för MCB produktionen eller är det modellspecifikt? Alltså skulle numret efter kunna vara en F50 eller en Compact eller är det en nummerserie bara för Golden Champ?

Hur många Golden tillverkades?

Oavsett hur upplägget är borde det väl i vart fall vara så att man kan avgöra om en GC är tillverkad tidigare eller senare med hjälp av det numret... Antar jag...

OM jag har fattat saken rätt tillverkades Golden Champ bara under två år... 77 och 78... Är det någon skillnad på årsmodellerna? Har sett att en del hade CRESCENT i vit text på baksidan av sadeln och andra verkar inte ha haft någon sådan text. Kan det vara en årsmodell-markör?
Användarens profilbild
7500

Inlägg av 7500 »

Eftersom du äger en av mina drömmoppar vore det intressant med en update samt lite bilder kanske?
Dand

Inlägg av Dand »

7500 skrev:Eftersom du äger en av mina drömmoppar vore det intressant med en update samt lite bilder kanske?
Det har ju inte hänt så mycket egentligen. Moppen är försäkrad och startad och körd ca 20 mil...

Sista resan så började den gå dåligt. Den hade liksom ingen kraft längre. Verkar som att cylinderpackningen börjat läcka (det ser lite flottigt ut kring den). Misstänker att jag var dålig på att dra jämt men jag ska byta den så snart jag har lite tid att gå ner i garaget.

Övrift som behöver göras/pågår är:

- Renovera bromsok.
- Fixa hastighetsmätarvire.
- Renovera och montera framskärm.
- Byta låscylindrar i blocklåset och stylåset.

Bilder... Här är bilder som jag tog i våras när jag skickade in ansökan om veteranförsäkring: https://www.dropbox.com/sh/klnikuirg88fl21/g-SwpGK1Gf
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

kolla brytaravståndet innan du börjar riva, så inte klacken slitit in sig mot svänghjulet.

erlan
Dand

Inlägg av Dand »

erlan skrev:kolla brytaravståndet innan du börjar riva, så inte klacken slitit in sig mot svänghjulet.

erlan
OK, det kanske kan vara värt att kolla.... Tack för tipset.
Skriv svar