
Trottelbricka (den som sitter mellan fjäder och trotteln - inte låsfjädern för nålen).
Är väl inte livs viktig & nödvändig enligt mig iaf....Jag kör utan den...

Du har helt rätt, läst lite gamla sparade dokument om oljor och nu vet jag bättre!volvomannen skrev:Fel!jonTe-Zündapp skrev:Nä.....en rak 30 (vanligt som motorolja i gräsklippare) har inte samma viskositet som en 80. Siffrorna är ju just en angivelse för viskositeten där en 80 olja är betydligt tjockare än en 30.Dand skrev: En fundering bara: såg i handboken att rekommenderad olja för framgaffeln är SAE 30 (motorolja)... Det är ju nästan samma viskositet som SAE 80 (transmissionsolja) har jag hört...
en 80 trans olja har ungefär samma viskositet som en rak 30. Att det skiljer så på siffrorna är för att särskilja transoljorna från motoroljorna då transoljor har additiv som inte alltid är önskvärda i en motorolja.
jonTe-Zündapp skrev:Du har helt rätt, läst lite gamla sparade dokument om oljor och nu vet jag bättre!volvomannen skrev:Fel!jonTe-Zündapp skrev:Nä.....en rak 30 (vanligt som motorolja i gräsklippare) har inte samma viskositet som en 80. Siffrorna är ju just en angivelse för viskositeten där en 80 olja är betydligt tjockare än en 30.Dand skrev: En fundering bara: såg i handboken att rekommenderad olja för framgaffeln är SAE 30 (motorolja)... Det är ju nästan samma viskositet som SAE 80 (transmissionsolja) har jag hört...
en 80 trans olja har ungefär samma viskositet som en rak 30. Att det skiljer så på siffrorna är för att särskilja transoljorna från motoroljorna då transoljor har additiv som inte alltid är önskvärda i en motorolja.
Ber om ursäkt för den felaktiga informationen.
mvh Jonas
billykid skrev:PS otroligt men kul att du har din 15års moped kvar efter alla år....***ler**.![]()
Trottelbricka (den som sitter mellan fjäder och trotteln - inte låsfjädern för nålen).
Är väl inte livs viktig & nödvändig enligt mig iaf....Jag kör utan den...
Nej, den kan ju inte vara så viktig, jag har ju också kör utan... En gång i tiden... Tydligen...volvomannen skrev:nejjag har då ingen på någon av mina moppar funkar bra ändå
Ok, intressant info. Läste just en oljerekommendation av Jim Lundberg (tidningen Classic Motor) som svarar på frågan om olja till en 2växlad sachs.volvomannen skrev:sae 8o skulle det vara förr och egentligen nu oxå men den sae 80 olja som finnes idag är av kvalitet gl4 eller gl5 vilket innebär att det finns additiv i den oljan som inte ska vara nyttiga för sachs motorn. den sae 80 du skulle haft är en gl1 olja vilken knappt går att uppbringa idag. Dock är biltemas sae 30 gräsklippar olja en gl1 enligt flaskan iallafal, och den kör jag på och det funkar fint.
Vad gäller framgaffeln så vet jag inte men kan inte tänka att det ska göra någon skada med sae 80 i den?
det är monteringsnummer. ej att använda som ramnummer!Dand skrev:Ok, intressant info. Läste just en oljerekommendation av Jim Lundberg (tidningen Classic Motor) som svarar på frågan om olja till en 2växlad sachs.volvomannen skrev:sae 8o skulle det vara förr och egentligen nu oxå men den sae 80 olja som finnes idag är av kvalitet gl4 eller gl5 vilket innebär att det finns additiv i den oljan som inte ska vara nyttiga för sachs motorn. den sae 80 du skulle haft är en gl1 olja vilken knappt går att uppbringa idag. Dock är biltemas sae 30 gräsklippar olja en gl1 enligt flaskan iallafal, och den kör jag på och det funkar fint.
Vad gäller framgaffeln så vet jag inte men kan inte tänka att det ska göra någon skada med sae 80 i den?
http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... xlad-sachs
Han menar att man kan använa upp till och med GL4 men att man ska undvika GL5 & GL6 då de kan angripa gulmetaller (bussningar) i motorn.
Jag har hällt i GL4 i min moppe... Ska man kanske se till att byta ut den mot Biltemas SAE30? Vad tror du/ni?
---
Sitter just nu och grunnar på en annan sak. Jag har gått med i Motorcykelhistoriska Klubben och satt just och funderade på att veteranförsäkra moppen via dem. Och då måste jag fylla i motor och ramnummer i ansökan. Var nere i garaget och kollade... Då hittade jag ett extra nummer instansat i typskylten under sadeln. Vad är det för numer?
Intressant!NiklasHögberg skrev:det är monteringsnummer. ej att använda som ramnummer!Dand skrev:Ok, intressant info. Läste just en oljerekommendation av Jim Lundberg (tidningen Classic Motor) som svarar på frågan om olja till en 2växlad sachs.volvomannen skrev:sae 8o skulle det vara förr och egentligen nu oxå men den sae 80 olja som finnes idag är av kvalitet gl4 eller gl5 vilket innebär att det finns additiv i den oljan som inte ska vara nyttiga för sachs motorn. den sae 80 du skulle haft är en gl1 olja vilken knappt går att uppbringa idag. Dock är biltemas sae 30 gräsklippar olja en gl1 enligt flaskan iallafal, och den kör jag på och det funkar fint.
Vad gäller framgaffeln så vet jag inte men kan inte tänka att det ska göra någon skada med sae 80 i den?
http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... xlad-sachs
Han menar att man kan använa upp till och med GL4 men att man ska undvika GL5 & GL6 då de kan angripa gulmetaller (bussningar) i motorn.
Jag har hällt i GL4 i min moppe... Ska man kanske se till att byta ut den mot Biltemas SAE30? Vad tror du/ni?
---
Sitter just nu och grunnar på en annan sak. Jag har gått med i Motorcykelhistoriska Klubben och satt just och funderade på att veteranförsäkra moppen via dem. Och då måste jag fylla i motor och ramnummer i ansökan. Var nere i garaget och kollade... Då hittade jag ett extra nummer instansat i typskylten under sadeln. Vad är det för numer?
Det har ju inte hänt så mycket egentligen. Moppen är försäkrad och startad och körd ca 20 mil...7500 skrev:Eftersom du äger en av mina drömmoppar vore det intressant med en update samt lite bilder kanske?