Olika växellådor Zündapp ??????????????????

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Volvopv-65
Inlägg: 131
Blev medlem: 04 apr 2013, 17:11
Ort: Dalarna

Olika växellådor Zündapp ??????????????????

Inlägg av Volvopv-65 »

Svågern köpte en Zündappmotor från Holland,4vxl med nr 280-77 som verkar knäpp i växellådan.
En tokfilad Minitherm 6 kanalare monterades (45mm) och tester vidtog.
Efterhand hamnade han på den klassiska 15/36 drevningen,men det är helt åt helvete.
Den går ca 85 km/h vid ca 15000 rpm :shock: :shock: :shock: :shock:

Själv har jag en moped som har den gamla 5,8 hästaren (50cc),4 vxl från Tyskland som har ett annat nr. 15/41 och den går nära på exakt lika fort.

Vi har gjort ett idiottest:Vi ställde upp mopederna på pallbockar,satte på indikator på svänghjulet och snurrade på bakhjulen.
Hans motor snurrade 11 varv på ett bakhjulsvarv.
Min snurrade 11,5 varv på ett bakhjulsvarv
Skillnaden på hur långt bakhjulet rullar är ca EN TUM mellan dessa mopeder där allt i kraftöverföringen överensstämmer (hjul,däck,däckhöjd osv) förutom drevningen.Skillnaden skulle ha varit betydligt mer,ungefär ett kvarts varv eller så,under förutsättning att 4:an har samma utväxling på dessa båda motorer.

Finns det någon här som vet hur det ligger till??
Finns det motorer/växellådor med andra utväxlingar??

Just ja,motorn har effektuppgiften 1,3 hk på typskylten,bara det verkar konstigt.
Verkar som om det är någon skum exportvariant av den 4 vxl motorn.

SNÄLLA , HJÄLP OSS ATT REDA UT DETTA :roll: :roll: :roll:
Volvopv-65
Inlägg: 131
Blev medlem: 04 apr 2013, 17:11
Ort: Dalarna

Inlägg av Volvopv-65 »

Måste tillägga att vi har hittat en tabell som säger att en 4 vxl med denna drevning bör göra ca 10 km/h / 1000 rpm.

Sen har vi en kompis som har samma cylinder set up,samma drevning,4vxl.
Den har gps:ats till 117 utan att ha varvat ur motorn på något vis.
Samma kille har ytterligare en som gps:ats till 137 km/h/14000rpm.

HUR FAN ÄR DET MÖJLIGT?????????
Användarens profilbild
JRA
Inlägg: 1308
Blev medlem: 30 okt 2012, 00:00
Ort: Ludvika

Inlägg av JRA »

Ska bli spännande att följa resultatet här. Har en 4-vxl med just nu 2,9hk och funderar på drevning... Orginal 11-41... Blir nog en Miniterm 70cc senare... Provkörde Cobra5000´s och fastnade för den cylindern...
Zundapp 429 "special"
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69

En fru som inte är så glad i mopeder....än!
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Re: Olika växellådor Zündapp ??????????????????

Inlägg av Skunkworkz »

Volvopv-65 skrev:Svågern köpte en Zündappmotor från Holland,4vxl med nr 280-77 som verkar knäpp i växellådan.
En tokfilad Minitherm 6 kanalare monterades (45mm) och tester vidtog.
Efterhand hamnade han på den klassiska 15/36 drevningen,men det är helt åt helvete.
Den går ca 85 km/h vid ca 15000 rpm :shock: :shock: :shock: :shock:

Själv har jag en moped som har den gamla 5,8 hästaren (50cc),4 vxl från Tyskland som har ett annat nr. 15/41 och den går nära på exakt lika fort.

Vi har gjort ett idiottest:Vi ställde upp mopederna på pallbockar,satte på indikator på svänghjulet och snurrade på bakhjulen.
Hans motor snurrade 11 varv på ett bakhjulsvarv.
Min snurrade 11,5 varv på ett bakhjulsvarv
Skillnaden på hur långt bakhjulet rullar är ca EN TUM mellan dessa mopeder där allt i kraftöverföringen överensstämmer (hjul,däck,däckhöjd osv) förutom drevningen.Skillnaden skulle ha varit betydligt mer,ungefär ett kvarts varv eller så,under förutsättning att 4:an har samma utväxling på dessa båda motorer.

Finns det någon här som vet hur det ligger till??
Finns det motorer/växellådor med andra utväxlingar??

Just ja,motorn har effektuppgiften 1,3 hk på typskylten,bara det verkar konstigt.
Verkar som om det är någon skum exportvariant av den 4 vxl motorn.

SNÄLLA , HJÄLP OSS ATT REDA UT DETTA :roll: :roll: :roll:
Det är fel på varvräknaren el varvräknaren tändsystem passar inte
ihop. 85km på 15000 v/m stämmer inte. Det finns en gammal 4vxl
motor med högre 4:a tror det är 0,95 mot 1,08 på dom senare.
Användarens profilbild
Cobra5000
Forumsponsor
Inlägg: 1676
Blev medlem: 19 jun 2011, 23:00
Ort: Dalarna

Inlägg av Cobra5000 »

Blir det inte lite annan utväxling med den så kallade race-kopplingskorgen/primärdrevet med rakskurna kugg?
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Inlägg av Skunkworkz »

JO, 4,47 istället för 4,33.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

mäter ni varvet med orginalvarvräknare?
en varvräknare för brytartändning monterad med en orginal brytarlös tändning visar 15000rpm vid 10000rpm.

erlan
älgavrööl
Inlägg: 73
Blev medlem: 13 jun 2013, 11:20
Ort: mora

Inlägg av älgavrööl »

Har jag förstått det hela rätt så har dom använt sig av en varvräknare som tar puls från tändkabeln(avsedd för motorsåg)..
Ä i naug int tråjur så krympa...Ä i naug kwidn så okä...
Volvopv-65
Inlägg: 131
Blev medlem: 04 apr 2013, 17:11
Ort: Dalarna

Inlägg av Volvopv-65 »

Ok,så här ligger det till just nu:

Det har skett saker som verkligen lett till förvirring.
När utväxlings förhållandet har mätts rent praktiskt har det blivit en rejäl tankevurpa. När miniräknaren kommit fram har det konstaterats att den totala utväxlingen på motorerna är nästan helt identisk.
På den aktuella motorn sitter det 15/36 och på referensmotorn 16/41.
Då den senare är odrevad bak har vi inte tänkt på att räkna seriöst.
En moped med 16/41 har en utväxling som ligger mitt i mellan 14/36 och 15/36,tydligen har vi totaltabbat oss där.

Nästa tabbe är varvtalet.Som en smart kille skrev så var svågern ner till motorsågsverkstaden och lånade en jättesmidig extern digital varvräknare.
Stor som en tändsticksask ungefär,och enligt verkstaden otroligt noggrann.
Mätningar har skett med stillastående moped med fullt acceptabelt resultat.Provmätt vid olika varvtal och även försökt att få till noteringar på max varv. Den biten har funkat klockrent.
Problemet har varit att under färd få till en acceptabel mätning.
Tänk er själva att ligga över tanken,gasa,växla,styra,samtidigt som vänsterhanden håller i mätinstrumentet och försöker hålla det på lämpligt avstånd från tändkabeln.
Nä,ni hör ju själva att det inte går att göra det på ett bra sätt.

Det egentliga problemet är faktiskt varvtalet.

Mer info kommer nog under kvällen,problemet har lokaliserats och åtgärder är planerade.

Ps
Ni skulle höra och se moppen in action så att säga.
Från stilla stående,bakhjulet 1:an 2:an,sen fort i med även 3:an och 4:an.
Fullt urvarvad på strax över 100 meter,snacka om att det bär i väg.
Bra klipp och ork i motorn,men det blir bättre i kväll..........
Volvopv-65
Inlägg: 131
Blev medlem: 04 apr 2013, 17:11
Ort: Dalarna

Inlägg av Volvopv-65 »

Så här har det gått:

Obelastad varvar den över 15000 rpm
Belastad har den inte varvat de ca 12000 rpm som cylindern är portad för.
Men den har varvat så att den slutat att dra,vid ett varv långt under 12000.
Nu har han fått låna en riktig pipa som är anpassad för den aktuella portningen,men innan den monterades gjordes försök med 17/36 drevning.
Med befintligt avgassystem ökade toppfarten markant,men den slutade dra vid samma varvtal.
Med den riktiga pipan monterad och 17/36 började det hända saker på allvar :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:
Nu varvar den garanterat de 12000 rpm som den ska,och det gör den på varenda växel !!!
Skillnaden är som natt och dag,det går så fort att det gamla Cobrachassiet känns otroligt underdimmensionerat :roll: :roll:
Seriösa GPS mätningar kommer att ske inom kort,nu går den faktiskt bättre och fortare än förväntat :D :D :D
Volvopv-65
Inlägg: 131
Blev medlem: 04 apr 2013, 17:11
Ort: Dalarna

Inlägg av Volvopv-65 »

Provkörde förresten min egen nybyggda motor i kväll.
Ungerfär likvärdig set up,lite vassare portning.
Drevat den 17/34 och det jag har kört så finns det inga som helst tecken på att den är drevad för mycket.
Har inte kunnat dra ur den på 5:an på de smala,krokiga byvägar vi har här.
Men ni ska veta att det körts snuskigt fort trots att det verkar finnas väldigt mycket kraft och hastighet att locka fram :twisted: :twisted: :twisted:
Användarens profilbild
Thomas L
Inlägg: 39
Blev medlem: 06 nov 2011, 00:00
Ort: Wermland

Inlägg av Thomas L »

Intressant tråd! Avgassystemet betyder extremt mycket för en tvåtaktare.

Om du tycker Cobra ramen känns vek när du närmar dig hundra strecket så rekomenderar jag dig att istället prova Zündapps bästa ram CS.

Jag har kört ett par hundra mil med en portad KS 125:a motor + avstämt avgassystem i en CS ram. Ramen är fortfarande laser rak och går som på räls även i höga farter på krokiga vägar.
Användarens profilbild
Oaken
Inlägg: 435
Blev medlem: 26 apr 2013, 11:49
Ort: Lindesberg
Kontakt:

Inlägg av Oaken »

Volvopv-65 skrev:Så här har det gått:

Obelastad varvar den över 15000 rpm
Belastad har den inte varvat de ca 12000 rpm som cylindern är portad för.
Men den har varvat så att den slutat att dra,vid ett varv långt under 12000.
Nu har han fått låna en riktig pipa som är anpassad för den aktuella portningen,men innan den monterades gjordes försök med 17/36 drevning.
Med befintligt avgassystem ökade toppfarten markant,men den slutade dra vid samma varvtal.
Med den riktiga pipan monterad och 17/36 började det hända saker på allvar :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:
Nu varvar den garanterat de 12000 rpm som den ska,och det gör den på varenda växel !!!
Skillnaden är som natt och dag,det går så fort att det gamla Cobrachassiet känns otroligt underdimmensionerat :roll: :roll:
Seriösa GPS mätningar kommer att ske inom kort,nu går den faktiskt bättre och fortare än förväntat :D :D :D

Då borde den göra 125+ km/h vid 12000 varv på 5:an med 17/36 och 2,75-17" däck bak.
Vad är det för durationer på cylindern och spec på motorn för övrigt?
Mopedheads / Stram Wire Sverige
Volvopv-65
Inlägg: 131
Blev medlem: 04 apr 2013, 17:11
Ort: Dalarna

Inlägg av Volvopv-65 »

Här är förresten en filmsnutt på en annan Cobra, som ägs av killen som lånade ut en pipa till oss:
http://www.youtube.com/watch?v=mvWw1TzjNRc
Samma portning som på den moppen vi håller på med 8)
Användarens profilbild
Kenneth_
Inlägg: 249
Blev medlem: 04 apr 2013, 16:47
Ort: Ludvika

Inlägg av Kenneth_ »

Ah ... tyckte det gick tungt
Dybt nede, alle ønsker at vide, hvordan det føles at gå Sachs
Skriv svar