trött ilo?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
ilohead

trött ilo?

Inlägg av ilohead »

Ett tag efter att jag bytte förgasare på ilon blev den hämskt trött när den var kall, blir bättre men endå ingen redig kraft i den, vad kan felas?
Dom som säger att lycka inte kan köpas för pengar har aldrig ägt en 2CV.
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Re: trött ilo?

Inlägg av pangerva »

ilohead skrev:Ett tag efter att jag bytte förgasare på ilon blev den hämskt trött när den var kall, blir bättre men endå ingen redig kraft i den, vad kan felas?
ilohead skrev: över 30 är för snabbt!!!

Vad spelar det för roll då da ??? :wink:
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
ilohead

Inlägg av ilohead »

Den går ju å så men trött på att ligga i 25 så fort jag har lite motvind, har ju inte all tid i världen :lol:
Dom som säger att lycka inte kan köpas för pengar har aldrig ägt en 2CV.
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

gubbens JLO monarped blev trött i våras och felet var att den blivit igensotad både i avgasport och inuti ljuddämparen. Efter ursotning och urslamning av ljuddämparen gick mopeden bra igen thumb_up

Mopeden hade blivit igensotad på bara ett år och när jag kollade mer noga visade det sig att han blandade för mycket olja i bensinen.

Jag vet det är en tvistefråga men efter mycket övertygande har jag fått honom att halvera oljemängden så nu blandar han en deciliter olja till fem liter bensin istället för två deciliter som han använde tidigare.

Tidigare har mopeden varit rödoljig vid motorn och svartoljig runt bakhjul och ljudämpare men det har blivit bättre sen vi minskade oljemängden.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

56:an skrev:gubbens JLO monarped blev trött i våras och felet var att den blivit igensotad både i avgasport och inuti ljuddämparen. Efter ursotning och urslamning av ljuddämparen gick mopeden bra igen thumb_up

Mopeden hade blivit igensotad på bara ett år och när jag kollade mer noga visade det sig att han blandade för mycket olja i bensinen.

Jag vet det är en tvistefråga men efter mycket övertygande har jag fått honom att halvera oljemängden så nu blandar han en deciliter olja till fem liter bensin istället för två deciliter som han använde tidigare.

Tidigare har mopeden varit rödoljig vid motorn och svartoljig runt bakhjul och ljudämpare men det har blivit bättre sen vi minskade oljemängden.
Är inte 2% lite väl lite på en gammal moppemotor eller har den nållagrad kolvbult? Jag kör med 4% och har inte märkt något onormalt kladd eller störande koksning. Det här är en bild på en av motorerna efter ett några timmars körning. Det är med 4% helsyntet. Det påverkar kanske en del om man har överfet blandning eller inte så att det blir mer kladd och koks med för fet blandning?

Bild
Forumsponsor

Hej du, jag visste väl det skulle bli nåt, kontroversiell fråga du vet... :wink:

Det är nån röd tvåtaktsolja. Tidigare har han köpt på biltema vet jag men senaste gången var det nog någon annan sort.

Jag kan bara tala av egen erfarenhet, det jag ser på hans mopeder och när jag öppnar motorerna.

Igenkoksad avgasport och fastbrända kannringar med tjockt lager koks bakom ringen. Halva kolven svart. Kolven är ny, cylindern borrad och kolvspelet helt rätt.

Vad är det för fel då?

Säj inte för fet bränsleblandning för luftfiltret är NOS och munstycket 45 snarare för litet än för stort.

Ljuddämparn full av svart ävja och bakhjulet kolsvart, ska det va så?

Till de positiva hör att mopeden går mycket bra, slö nej. Snabb ja minst 40 som bäst thumb_up

Nu är det kolvbultbussning som det ska vara. Tidigare hade nån klämt dit ett nållager istället :shock:
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

jag har inte sett några som helst problem med att köra på 2% helsyntetisk olja.
det har varit många år av produktutveckling på oljor sedan instruktionsböckerna till våra moppar skrevs.

erland
Forumsponsor

Den här aspen tvåtaktsolja kan man blanda den med vanlig bensin eller måste det vara alkylatbensin?
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

jag blandar den med vanlig bensin. det var så jag började med aspens produkter.
sen kom jag på knepet att hänga en knippa ved i griplastaren och kapa i pannlängder. då körde jag så hårt med en gammal partnersåg att vanliga bensinen började koka i tanken. och naturligtvis i förgasaren så sågen stannade.
det problemet löste sig med aspen bränsle. och nu blir det fler och fler motorer som körs på aspen hos mig.

erlan
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

erlan skrev:jag har inte sett några som helst problem med att köra på 2% helsyntetisk olja.
det har varit många år av produktutveckling på oljor sedan instruktionsböckerna till våra moppar skrevs.

erland
Skönt att höra att både du och 56an har goda erfarenheter av att köra på 2%. Jag går gärna ner lite från 4% men man vill ju inte vara först med det :D
Skunkworkz

Inlägg av Skunkworkz »

56:an skrev:Hej du, jag visste väl det skulle bli nåt, kontroversiell fråga du vet... :wink:

Det är nån röd tvåtaktsolja. Tidigare har han köpt på biltema vet jag men senaste gången var det nog någon annan sort.

Jag kan bara tala av egen erfarenhet, det jag ser på hans mopeder och när jag öppnar motorerna.

Igenkoksad avgasport och fastbrända kannringar med tjockt lager koks bakom ringen. Halva kolven svart. Kolven är ny, cylindern borrad och kolvspelet helt rätt.

Vad är det för fel då?

Säj inte för fet bränsleblandning för luftfiltret är NOS och munstycket 45 snarare för litet än för stort.

Ljuddämparn full av svart ävja och bakhjulet kolsvart, ska det va så?

Till de positiva hör att mopeden går mycket bra, slö nej. Snabb ja minst 40 som bäst thumb_up

Nu är det kolvbultbussning som det ska vara. Tidigare hade nån klämt dit ett nållager istället :shock:
Igen koksade kolvringar tyder på för varm kolv, för tidig tändning el olja som inte klarar av tempraturen.
Forumsponsor

Förtändningen ska vara 2-2.5 mm och den var knappt 2.5 när jag kollade och då sänkte jag tändningen till 2 mm och då blev den liite slöare så gubben vill att jag ska ändra tändningen tillbaka.

Måste säga att då kannringarna koksade fast var när han hade kört nåt år med 4 % av den moderna 2-t oljan så motorn hade sotat igen och gick slöare och slöare för var dag.

Måste också säga att när jag pratar moped menar jag nåt i stil med 50 cc och så där 30-50 km/h och max 5000-6000 varv. Fast gubbens är mindre än så kanske 40-45 och max 4000 varv.
Skunkworkz

Inlägg av Skunkworkz »

Ok, då har det antagligen varit en dålig/felaktigt typ av olja (utombordsmotor olja).
Mer olja brukar betyda mindre risk för fast koksade ringar.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

på 70-talet hade BP en tvåtaktsolja som dom rekomenderade 2% inblandning av.
jag frågade, på butken/verkstaden där jag brukade handla delar och få råd och hjälp, vad han ansåg om den oljan?
han svarade att det är/var en utmärkt olja. men akta dig för att blanda 4% för då kan den ta bort bensinens kylande effekt så det blir för varmt.
så det var 2% som gälld redan på den tiden.
den ena moppen hade en 3,5a med 41 borr och en 12mm bing med grova gjutningen på huset så den gick att borra till 14mm.
den andra var troligen en äkta sachs 4,3a med 19mm dellorto UA.
orginal bronsbussningar i vevstakarna och den var det alldrig några problem med.
däremot gick det åt ett antal ramlager, nåt kopplingslager, ett lager till utgående axel i v-lådan. (för tunn olja, skulle gå lätt)
så slå ni i så mycket olja ni vill. så länge jag kör gjutjärnscylindrar tänker jag köra 2%

erlan
Skunkworkz

Inlägg av Skunkworkz »

Måste bara fråga, vad är orsaken till att köra med så lite olja som möjligt?
Jan Thile (en av världens bästa 2T trimmare ) han kör sina motorer på 5%.
Skriv svar