Problem med Sachs 50/3 LS

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Problem med Sachs 50/3 LS

Inlägg av JanneL »

Jag håller på och sätter ihop en 3-vxl flakamotor åt svågern,
den kom i lådor så jag vet inte hur det såg ut.
jag undrar om lilla kedjedrevet inte ska ligga tätare ihop mot ettans drev än det gör nu enl.bild 2.
kollade på alla sprängskisser och monteringsanvisningar jag har men kommer inte på vad det är för fel.
kanske bara ska ligga an så där lite :roll:

Bild
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

det lilla drevet är inte så svårt det hamnar ju dikt mot axeln. en shimsar du ju dreven på axeln så det blir lagom lite spel mellan hastighetsmätardrevet och lilla drevet till trampkedjan.
har du lagt dreven till GC-motorerna i en hög så får du en shimsning till där.
har du importmotorer i högen så bör du nog kollräkna kuggar på dreven ochså.

däremot hade jag ett j-vla huvudbry över trampaxeln. om jag minns rätt gick det i 6mm shimsbrickor på den innan jag fick dreven i linje och vettigt spel.

du har sett att det sitter en packbox inne i bromshylsan som går ut genom kopplingskåpan? den var det nära att jag missade.

erlan
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL »

erlan skrev:det lilla drevet är inte så svårt det hamnar ju dikt mot axeln. en shimsar du ju dreven på axeln så det blir lagom lite spel mellan hastighetsmätardrevet och lilla drevet till trampkedjan.
har du lagt dreven till GC-motorerna i en hög så får du en shimsning till där.jag kan inte shimsa mer under 3:ans drev på utgående axeln.
har du importmotorer i högen så bör du nog kollräkna kuggar på dreven ochså.

däremot hade jag ett j-vla huvudbry över trampaxeln. om jag minns rätt gick det i 6mm shimsbrickor på den innan jag fick dreven i linje och vettigt spel.
Jo jag kom på att man nog ska shimsa mellan bromshylsan och blocket på insida motor alltså, då fick jag dreven att linjera

du har sett att det sitter en packbox inne i bromshylsan som går ut genom kopplingskåpan? den var det nära att jag missade. jo det såg jag efter ett tag

erlan
skruvade ihop den igår kväll och när man snurrar på julgranen skramlar/klingar det lite i nåt, troligen på trampaxeln måste öppna och titta vad det är.
det gick inte att trampa runt den heller så nåt är väl lite galet förstår jag.
vet du hur fjäderbygeln som sitter på glidhylsan på trampaxeln skall sitta i blocket
som jag ser det kan den bara sitta på två vis, bakåt uppåt eller bakåt neråt, i båda lägen så kan den ju snurra ganska mycket innan den slår i blocket ? :?
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

jag tror inte jag shimsade mellan bromshylsan och blocket. vill minnas det bara var 16mm shims till axeln. men det är två år sen så jag är inte säker.
samma sak med fjäderbygeln. jag tror att jag la min neråt bakåt, för då hamnade den mellan två blockskruvar.

bromshylsans spel shimsar du mellan bromsarmen och kopplingskåpan.

erlan
Skriv svar