Gammal Puch Dakota

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
trader-traktorn

Gammal Puch Dakota

Inlägg av trader-traktorn »

Haloj är mitt första inlägg här! fick ett ryck för ca 2 veckor sen att jag skulle ha igång min gamla puch dakota som stått i 14 år, på den tiden kändes det fint att åka dakota men plast mopederna gjorde sitt igenombrott och man hade svårt att hänga med på rakorna. så det skulle trimmas. hade en cylinder med dragen plugg och lite portat utblås filade å borrade upp en orginal förgasare fick fatt i nått effektsystem som säkert mest dånade, och hade svårt att hänga med ändå. så hittade jag en högkompstopp på en marknad och ett tretton drev, och den skulle dit. spännde ihop det rejält. och efter en vecka körde jag till en och skulle festa lite så moppen stog där över natten och när jag skulle hem så startade inte moppen. kollade runt lite och toppen var lös. gängorna hade gått o blocket (dom övre) så det var bara att baxa hem den. fick ett ryck å plockade ner motorn för byte av blockhalvor som fanns hemma, sen blev det liggandes i en låda tills för 2 veckor sedan då jag fick ett ryck att nu ska den igång! efter ett par timmars letande fick jag ihop alla delar och köpte lite nya lager och p-boxar hittade även orginal reservdelskatalog som var till stor hjälp vid ihopsättningen eftersom minnet e svagt om hur allt ska sitta. monterade ihop allt monterade min dåtida guldcylinder tretton drev men orginal förgasare. kört ett par mil men tyckter moppen känns svag. gör ca 40 på raksträcka. och blir det lite uppför så orkar den inte. e det va man kan vänta sig av detta? finns där mer att hämta med nått knep eller e det bara att inhandla tolv drev å se glad ut? vill inte köpa massa grejor. och föresten det är orginal avgas på den med. Mvh lars
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

nej så dåligt ska den nog inte gå. nått är fel.

erlan
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

Om jag har förstått det rätt så är det pluggdragen cylinder och orginalförgasare?
Men nog ska den orka uppför backarna för det.

Är avgassystemet sotat?
Drar den tjuvluft?
Är förgasarinställning och tändstiftet är rätt?
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Puchlasse
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Puchlasse »

Pluggen ur, 13 drev och i övrigt original brukar orka över 50 km timmen. Och då menar jag mätt med GPS inte hastighetsmätaren. Har själv en sån Dakota. och då brukar den inte vara slö i backarna. Satte för ett tag sen på ett 31 drev i bak på den, då blev den lite för slö, men inte med 38 bak det funkar. Sen beror det naturligtvis på din egen vikt....
Med 15 bing dessutom så orkar den hyfsat även med 31 drev.

Har du sotat avgasröret på länge ? Kollat packningar runt cylinderfot och topplock ?
Dakota 66 2 st, 67, 76
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
trader-traktorn

Jag hade för mig den hastigheten, blev snopen när jag mätte med gps:en. Kolven är gammal. Ska man köpa en ny kanske? Ska kolla avgassystemet. Är det nån vits att svarva upp cylindern till 40mm när man ändå håller på? Tändstiftet. Vilket rekommenderas till puck? Har inte mätt tandningen men provat mig fram tills den gick bäst, jag knackade en vanlig tunn insugspackning, kan det vara att bensinen ångas så den blir trött? Men måste bara säga att va kul det är att ha kommit igång igen efter några års dvala med mopeden :) den bringar många minne för min farfar köpte den till mig när jag var 15 och den var nog därför den aldrig såldes som allt annat bra å ha som man saknar nu :)
Mr F

Inlägg av Mr F »

Hade du monterat en ny cylle kanske man har förstått den uteblivna prestandan men nu monterade du ju en gammal beprövad....
Kan det ha nåt med att du kanske har blivit tyngre på äldre dar?
Med vänlig hälsning,Fredde
trader-traktorn

nä. väger 87kg så det är ingen stor skillnad. har beställt ny kolv och lite annat grej som ska bytas. får se hur han går sen :)
trader-traktorn

när jag satte ihop motorn så använde jag loctite packnings klet. det kan inte va så illa att det är dålig vevhuskomp som gör den trött om inte kletet hållt?
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

Hur såg packboxarna ut?

Startar den lätt?
Ordförande i Hallstamoppers :D
trader-traktorn

man får sparka till kicken ett par gånger. och den har lite svårt att komma upp i varv när den är kall. får ge den rätt bra på munstycket för att den ska gå. men jag funderar fortfarande på ånglås, eller det är ingen fara när man kör?
trader-traktorn

p-boxen på tändningsidan är ny. den andra vid kopplingen är "orginal" med den var mjuk och fin. funderar på att klyva och sätta dit en ny där med och en riktig packning. ska man ha packnings lim på packningen tex en sån där liten burk med pensel i när man sätter ihop den eller hur brukar ni göra?
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

tog du bort nån shimsbricka under ramlagret när du tog bort packningen, eller har du förspänning istället för spel på lagren.
jag antar att puchen ska ha samma spel som sachs när det är lika lager.

erlan
trader-traktorn

Haloj!

Jag har inga schims i alls då spelet blev lagom. och nu har jag provat det mesta med moppen, nu har bytt kolv med. först tog jag av kolven fillande den mot portarna så dom öppnar helt. ingen skillnad. satte dit större förgasare, ingen skillnad. och nu har jag tänkt så långt att det är nog avgassystemets fel. för när jag hittade det i gömmorna hos far så hade han slängt det ute i våran skrot hög. så kröken hade rostat invändigt. och för för mig att allt fasnar direkt och kasserar flödet ut så där blir på tok för högt motstånd och att det är därför den blir så trött, så jag beställde ett system till dakota på norscand, får förhoppningsvis det på måndag så då ska det provas igen :) Eller kan jag vara ute å cykla helt nu?

En annan fråga. gör det nån nytta med att sätta tillbaka den kolven som jag filade mot kanalerna? eller köra med den nya?

Tacksam för svar.

Mvh Lars
HSE

Inlägg av HSE »

När man felsöker är det viktigt att bara göra en ändring i taget om man vill komma fram till orsaken till problemen. Så jag skulle testa nya kolven först för att se vilken skillnad den gör ock byta avgassystemet efteråt.
trader-traktorn

Haloj!

Nu hittade jag felet på dakotan. hade en pirat orginal cylinder liggandes. kände på pluggen med et långt dorn och den satt lös. och cylindern har gått typ 20 mil så den är som ny. då gick moppen som förväntat. 48 km på plan mark med lite motvind sittandes upp. får väll vara klart godkänt. men jag vet att det finns mycket kunnigt folk innom puch området här. så jag tänkte fråga om jag svarvar upp den gamla cylindern till 39mm har mätt och 40mm verkar lite väl mycket, så blir det nytt lopp. men finns det nått mer man kan göra med cylindern för att stressa den lite till?

Mvh Lars
Skriv svar