off topic tråden

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Levve

Inlägg av Levve »

Såg på "djurakuten" på 3:an för några veckor sen om en hund som
hade petat i sej 4-5 vindruvor, å det var tydligen skitfarligt för hundar.
Dom var tvungna att magpumpa stackarn pg.a risk för njursvikt...
Grejen är den att en vecka före satt jag å Doris ( våran franska bulldogg)
å dela på en hel ask med vindruvor. Hon hade säkert käkat hela själv om hon fått. Hon är helt galen i dom men nu törs fan låta na´smaka...
Hur som helst så mår Doran helt okej. :wink:
Användarens profilbild
Kenneth_

Inlägg av Kenneth_ »

hmm
Senast redigerad av Kenneth_ den 28 aug 2013, 19:45, redigerad totalt 1 gång.
Dybt nede, alle ønsker at vide, hvordan det føles at gå Sachs
Användarens profilbild
Kenneth_

Inlägg av Kenneth_ »

56:an skrev:Jo, jag läste det och det var därför jag reagerade. Mediciner är inga sockerpiller direkt.

För inte så länge sedan läste jag att DDR tog emot mediciner från läkemedelsindustrin i väst för att testa dem på det egna folket mot betalning.

Fruktansvärt vidrigt!!! :evil:
Man kunde vara testperson i Sverige med förr , frivilligt givetvis mot betalning.
Dybt nede, alle ønsker at vide, hvordan det føles at gå Sachs
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

Vår hund äter blåbär, hallon, röda vinbär och björnbär.
Är det bra? Hon älskar blåbär och plockar själv ifrån riset.

Hon ratar krusbär och svarta vinbär dock.

Man kanske inte ska ge henne bär???
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

Bär till hundar har jag inte hört något om men jag har hört om vindruvor. Levve ring rådgivningen på vet.stationen kanske bulldogen tål det andra raser inte tål.

Katten Spinkans tillstånd har nu stabiliserats och hon är pigg och glad igen. På fredag åker vi in och tar njurvärden för att se om det uppstått innreskador. Håller tummarna, men jag tror det blivit någon form av skada då urinen var alldeles blodröd/brun under första natten och hon var nära att dö. Trotts att det utförts en form av magpumpning och hon injicerats med motgift.

På tal om vad djur inte tål så kan jag meddela att katter inte mår bra av att äta räkor och tonfisk (speciell katttonfisk går bra). Det är alldeles för höga natruimhalter i detta och det kan ta död på djuret eller ge en alldeles för tidig död pga av njursvikt. Många katter kräks efter att de ätit dessa gosaker de så gärna vill ha. Kanske ägarna tror att de ätit sig för mätta, men så är det inte
//Jossan
Josefine Andersson
Säcken
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Säcken »

Papegojor kan storkna av avocado choklad å brännvin.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

just vindruvor har väl den egenskapen att dom kan neutralisera vissa mediciner.
det är kanske ingen smart present att ge till någon som ligger på sjukan t.ex.

vi som mekar med bilar måste ochså vara nogranna med glykolbaljor så inte hundar kan komma åt dom. hundar tycker tydligen det är gott???. men det är ju giftigt för både hundar och människor.

det sägs ju att man ska inte ge hundar mat som börjar på F. fisk fågel får fläsk för det kan bli vassa ben eller benbitar som kan skada hunden.
för många år sen satt jag och betade kräftburar. mot slutet märkte jag att det var bete till en bur för lite. trodde först jag räknat fel, men så fick jag se farsans tax sno en abborre och glufsa i sig. vi blev ju rädda men han klarade sig den gången. jag hade inte en tanke på att en tax skulle gilla rå abborre.

kanske inte lika farligt för djuren, men såg på texttv i går en villaägare på värmdö möttes av 5 dyngraka älgar i trädgården när han kom hem häromdan.

hoppas det går bra med kissen

erlan
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

Pratade med en kvinna på vet.stationen. Hennes hund hade slickat på en glykolfläck, hon trodde att det var en hundkissfläck i snön. Tyvärr kom hon in så pass sent att motmedel inte hjälpte och hunden dog. Har djuret ätit något konstigt, åk in direkt vänta inte på symptom annars finns ingen hjälp att få.
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

Raketsport skrev:Bär till hundar har jag inte hört något om men jag har hört om vindruvor. Levve ring rådgivningen på vet.stationen kanske bulldogen tål det andra raser inte tål.

Katten Spinkans tillstånd har nu stabiliserats och hon är pigg och glad igen. På fredag åker vi in och tar njurvärden för att se om det uppstått innreskador. Håller tummarna, men jag tror det blivit någon form av skada då urinen var alldeles blodröd/brun under första natten och hon var nära att dö. Trotts att det utförts en form av magpumpning och hon injicerats med motgift.

På tal om vad djur inte tål så kan jag meddela att katter inte mår bra av att äta räkor och tonfisk (speciell katttonfisk går bra). Det är alldeles för höga natruimhalter i detta och det kan ta död på djuret eller ge en alldeles för tidig död pga av njursvikt. Många katter kräks efter att de ätit dessa gosaker de så gärna vill ha. Kanske ägarna tror att de ätit sig för mätta, men så är det inte
Hmm, stämmer det? Mina föräldrars katter har ätit tonfisk och räkor i flera år. Och den äldsta katten fyllde nyss 8 år.
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor

Inlägg av Hasse »

Själv har jag bara kvalster. Men jag har så många så jag har svårt och hålla koll på om det är nån av dom som är sjuk.
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor

Inlägg av Hynboholm »

Hasse skrev:Själv har jag bara kvalster. Men jag har så många så jag har svårt och hålla koll på om det är nån av dom som är sjuk.
:lol: :lol:
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

Rexxy skrev:
Raketsport skrev:Bär till hundar har jag inte hört något om men jag har hört om vindruvor. Levve ring rådgivningen på vet.stationen kanske bulldogen tål det andra raser inte tål.

Hmm, stämmer det? Mina föräldrars katter har ätit tonfisk och räkor i flera år. Och den äldsta katten fyllde nyss 8 år.
Att räkor och andra havsprodukter skadar är bevisat men jag hade fel om vilket ämne det var som skadar. En bondkatt med god kost och motion kan gott leva upp till 18-21 års ålder.
Citat från kattsida:
"om man ger sin katt mycket havslevande föda som alger, räkor, musslor och fisk. Havslevande organismer samlar på sig mycket mineraler. Störst problem kan man förvänta sig av magnesium som bidrar till att det bildas struvitstenar i urinen"

De flesta katter är också oftast laktosintoleranta så de får vanligtvis diarré eller magknip av grädde, mjölk osv.
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Patrik
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Tog mig en liten bensträckare i morse å kikade närmare på den här:
Bild

/ P
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor

Inlägg av Hasse »

När jag var liten, ja ännu mindre än nu, så fanns det alltid katter i familjen. Vi hade ju jordbruk
så dom fick ju mjölk direkt från spenarna, och den är ju rätt fet(och utan Pastörisering). Sen
så var det fisketurer flera gånger i veckan och katterna fick alltid fisken rå.

Och dom levde friska ock krya och blev duktigt gamla.

Raketsport skrev: De flesta katter är också oftast laktosintoleranta så de får vanligtvis diarré eller magknip av grädde, mjölk osv.

Kan det vara med djur som med oss människor? För allergier verkar ju vara väldigt vanligt hos barn och ungdom numera.
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

Raketsport skrev: De flesta katter är också oftast laktosintoleranta så de får vanligtvis diarré eller magknip av grädde, mjölk osv.
Alla våra katter älskar grädde och mjölk. :roll: Och inte mår dom dåligt utav det.
Skriv svar