Nackdelen måste väl ändå bli mer sot? (annars inget fel med mycke % )Skunkworkz skrev:Måste bara fråga, vad är orsaken till att köra med så lite olja som möjligt?
Jan Thile (en av världens bästa 2T trimmare ) han kör sina motorer på 5%.
trött ilo?
Nu ska man väl skilja mellan äpplen och päron, det är ändå en enorm skillnad mellan en orginalmoppe på 1hk, en modest trimmad åkmoppe på 6-7hk, en duktigt trimmad åkmoppe på 13-15hk eller en topptrimmad racemoppe på 20+hk.Skunkworkz skrev:Måste bara fråga, vad är orsaken till att köra med så lite olja som möjligt?
Men blanda som ni vill, personligen tycker jag INTE om att ligga efter en slö orginalmoppe som dessutom ryker som värsta lytzendimman helt i onödan.
-
Det är också en enorm skillnad på oljemängd som går genom motorn på en 1hk kontraSvartsjö skrev:Nu ska man väl skilja mellan äpplen och päron, det är ändå en enorm skillnad mellan en orginalmoppe på 1hk, en modest trimmad åkmoppe på 6-7hk, en duktigt trimmad åkmoppe på 13-15hk eller en topptrimmad racemoppe på 20+hk.Skunkworkz skrev:Måste bara fråga, vad är orsaken till att köra med så lite olja som möjligt?
Men blanda som ni vill, personligen tycker jag INTE om att ligga efter en slö orginalmoppe som dessutom ryker som värsta lytzendimman helt i onödan.
20hk motor, typ 20 gånger mer vid samma %.
åsså glöm inte den oljan som stänker ut genom insuget
Jag är själv väldigt känslig för rök och lukter så därför tänker jag på att inte utsätta fotgängare och cyklister för nåt jag själv hatar...
Jag bor i en stad så cykelvägarna blir den naturliga farleden då jag kör moped. I kväll har jag kört jättelångt med den svart/vita Rouletten, säkert 3 mil. Mötte inte/körde inte om en enda moped. Däremot många cyklister, tävlingscyklister, joggare samt fotgängare. Jag rejsar inte om dom, jag slår av gasen och försöker glida tyst och lugnt förbi.

Jag är själv väldigt känslig för rök och lukter så därför tänker jag på att inte utsätta fotgängare och cyklister för nåt jag själv hatar...
Jag bor i en stad så cykelvägarna blir den naturliga farleden då jag kör moped. I kväll har jag kört jättelångt med den svart/vita Rouletten, säkert 3 mil. Mötte inte/körde inte om en enda moped. Däremot många cyklister, tävlingscyklister, joggare samt fotgängare. Jag rejsar inte om dom, jag slår av gasen och försöker glida tyst och lugnt förbi.
Det finns säkert ett samband mellan effektuttag och hur låg oljeinblandning man kan ha utan att det orsakar problem. Kör man på 1/3 gaspådrag på en 0,8 hp moppe korta bitar 5 ggr per år ställer det mycket mindre krav på smörjning än om motorn ger 10 hp och går på 10 000 rpm i flera kilometer nästan varje helg.
Men med rätt smörja verkar det fungerar att gå ner till mycket låga procenttal. De som kör med Triboron ligger ju mycket lägre och flera av de som använder det har ju piskat mopparna under mycket lång tid utan problem.
Men med rätt smörja verkar det fungerar att gå ner till mycket låga procenttal. De som kör med Triboron ligger ju mycket lägre och flera av de som använder det har ju piskat mopparna under mycket lång tid utan problem.