trött ilo?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

Skunkworkz skrev:Måste bara fråga, vad är orsaken till att köra med så lite olja som möjligt?
Jan Thile (en av världens bästa 2T trimmare ) han kör sina motorer på 5%.
Nackdelen måste väl ändå bli mer sot? (annars inget fel med mycke % )
Svartsjö
Forumsponsor

Inlägg av Svartsjö »

Skunkworkz skrev:Måste bara fråga, vad är orsaken till att köra med så lite olja som möjligt?
Nu ska man väl skilja mellan äpplen och päron, det är ändå en enorm skillnad mellan en orginalmoppe på 1hk, en modest trimmad åkmoppe på 6-7hk, en duktigt trimmad åkmoppe på 13-15hk eller en topptrimmad racemoppe på 20+hk.

Men blanda som ni vill, personligen tycker jag INTE om att ligga efter en slö orginalmoppe som dessutom ryker som värsta lytzendimman helt i onödan.
Skunkworkz

Inlägg av Skunkworkz »

Svartsjö skrev:
Nu ska man väl skilja mellan äpplen och päron, det är ändå en enorm skillnad mellan en orginalmoppe på 1hk, en modest trimmad åkmoppe på 6-7hk, en duktigt trimmad åkmoppe på 13-15hk eller en topptrimmad racemoppe på 20+hk.

Men blanda som ni vill, personligen tycker jag INTE om att ligga efter en slö orginalmoppe som dessutom ryker som värsta lytzendimman helt i onödan.
Det är också en enorm skillnad på oljemängd som går genom motorn på en 1hk kontra
20hk motor, typ 20 gånger mer vid samma %.
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

åsså glöm inte den oljan som stänker ut genom insuget :wink:

Jag är själv väldigt känslig för rök och lukter så därför tänker jag på att inte utsätta fotgängare och cyklister för nåt jag själv hatar...

Jag bor i en stad så cykelvägarna blir den naturliga farleden då jag kör moped. I kväll har jag kört jättelångt med den svart/vita Rouletten, säkert 3 mil. Mötte inte/körde inte om en enda moped. Däremot många cyklister, tävlingscyklister, joggare samt fotgängare. Jag rejsar inte om dom, jag slår av gasen och försöker glida tyst och lugnt förbi.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Det finns säkert ett samband mellan effektuttag och hur låg oljeinblandning man kan ha utan att det orsakar problem. Kör man på 1/3 gaspådrag på en 0,8 hp moppe korta bitar 5 ggr per år ställer det mycket mindre krav på smörjning än om motorn ger 10 hp och går på 10 000 rpm i flera kilometer nästan varje helg.

Men med rätt smörja verkar det fungerar att gå ner till mycket låga procenttal. De som kör med Triboron ligger ju mycket lägre och flera av de som använder det har ju piskat mopparna under mycket lång tid utan problem.
Perka

Inlägg av Perka »

Det kan jag intyga........
Med Triboron behövs det inte mycket inblandning av!
ilohead

Inlägg av ilohead »

nu tillbaka till originalämnet, fick ut en handfull sot men nu misständer den som om det skulle va en loppa på stiftet men det är det inte, nån som har en tanke om vd det kan vara?
Dom som säger att lycka inte kan köpas för pengar har aldrig ägt en 2CV.
Forumsponsor

Om du kör den riktigt varm blir det bättre då?
ilohead

Inlägg av ilohead »

lite bättre men det känns aldrig riktigt 100
Dom som säger att lycka inte kan köpas för pengar har aldrig ägt en 2CV.
Forumsponsor

Låter inget vidare... Köra trött ilo verkar inte upphetsande precis.... :roll:

Jag nästan hör det, 25 km/tim sen börjar det fyrtakta.... 8)
Skriv svar