Motorbludder Zundapp

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
racetic
Inlägg: 142
Blev medlem: 15 maj 2012, 23:00

Motorbludder Zundapp

Inlägg av racetic »

Har postat tidigare och felsöker men fel kvarstår.

Specs:
Zundapp 5per helren.
6-kanalig superterm 70cc
Dellorto 20mm
Krompipa
Kokusan 6-volt

tändning 1,1 mm föd
Stift B8HS

Lite svårstartad
Igång går fint tills den blir lite varm.
Då går den fett vid pådrag och dör/stannar.

Avgasport är upptagen och lite filad i överströmmare.

Någon med idéer?

Provat annat stift och förgasare.

Byta till Mikuni?
Användarens profilbild
Oaken
Inlägg: 435
Blev medlem: 26 apr 2013, 11:49
Ort: Lindesberg
Kontakt:

Inlägg av Oaken »

Så som du beskriver hur din går, ungefär likadant gick min också innan jag gick ner i huvudmunstycks storlek.
Började på 150 och då dog den när man gav på över halvgas. 4-taktade mycket kort innan den la av.
Gick sedan ner steg för steg (140-130-120 osv) och provade tills den gick fint.
Nu är jag nere på 90 och den går klockrent över hela registret.

OBS. Jag kör Mikuni 20 på en orörd Athena 70cc.

Vad kör du med för munstycken i din Dellorto?
Mopedheads / Stram Wire Sverige
Användarens profilbild
JMolin
Inlägg: 181
Blev medlem: 01 aug 2013, 13:45
Ort: Gustavsberg

Inlägg av JMolin »

Tycker precis som ovan att det låter som för stort huvudmunstycke. Testa byt ner och se hur det blir!
fatchance
Forumsponsor
Inlägg: 2305
Blev medlem: 30 dec 2008, 00:00
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

Ett tips för att det ska bli enklare att bestycka en Dellorto PHBG är att kolla
nålmunstycket och "Atomiser bussningen" som nålen går ner i.

Om man har ett nålmunstycke och bussning som är märkt AN (gjord för 4-takt)
blir det mycket svårare att bestycka + att det kräver mycket större huvudmunstycke.

Rätt nålmunstycke ska vara märkt AU och är anpassat för 2-takt. Bussningen som nålen går ner i,
ska ha en form av ett C och öppningen på C:et ska peka mot insuget.

http://www.ryder-racing.com/butik/index ... 56_449_211

Kör hårt! thumb_up
Säcken
Forumsponsor
Inlägg: 1338
Blev medlem: 17 mar 2009, 00:00
Ort: Mellerud
Kontakt:

Inlägg av Säcken »

fatchance skrev:Ett tips för att det ska bli enklare att bestycka en Dellorto PHBG är att kolla
nålmunstycket och "Atomiser bussningen" som nålen går ner i.

Om man har ett nålmunstycke och bussning som är märkt AN (gjord för 4-takt)
blir det mycket svårare att bestycka + att det kräver mycket större huvudmunstycke.

Rätt nålmunstycke ska vara märkt AU och är anpassat för 2-takt. Bussningen som nålen går ner i,
ska ha en form av ett C och öppningen på C:et ska peka mot insuget.

http://www.ryder-racing.com/butik/index ... 56_449_211

Kör hårt! thumb_up
Fan va du kan, trodde bara du kunde rolla mopedtankar å dricka öl :lol:
fatchance
Forumsponsor
Inlägg: 2305
Blev medlem: 30 dec 2008, 00:00
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

Säcken skrev:


Fan va du kan, trodde bara du kunde rolla mopedtankar å dricka öl :lol:
:D :D :D

Man har ju sina specialiteter, fruntimmer är jag bra på också, och att ljuga! :lol:
racetic
Inlägg: 142
Blev medlem: 15 maj 2012, 23:00

Inlägg av racetic »

Då användes kvällen till vidare forskning.

Det satt en PHBC 20mm med 110 i huvudmunstycke monterad.

Hittade en ny PHBG 19mm med 95 i huvudmunstycke i kartong....den som spar han har.... :P

Med den monterad så låter moppen som en cross från mellanvarv till fullvarv men lågfart-mellanfart svarar den dåligt.
Har sett att krompipan har en bula...kan det ställa till det så pass med låg/mellan-registret?

Den förgasare som satt monterad från början gick moppen bra med tills för ett tag sen då bluddret började. Jag har haft isär, bytt, rengjort utan resultat tills att nu få lite hopp om att vara på rätt väg.
jonTe-Zündapp
Inlägg: 227
Blev medlem: 16 nov 2012, 00:00
Ort: Mariestad

Inlägg av jonTe-Zündapp »

Vad har du för luftfilter?
Extremt viktigt att det är tillräckligt stort och att det inte är för skitigt.
Bestyckar du efter det kommer du få problem den dagen du rengör.
Zündapp CS50 -80
Suzuki TS -92 X 2
Fram King -59
racetic
Inlägg: 142
Blev medlem: 15 maj 2012, 23:00

Inlägg av racetic »

Med PHBC 20mm provade jag både med och utan då den började bluddra utan märkbar skillnad, gick bara på fullvarv.

Med PHBG 19mm så har jag bara provat utan filter än så länge.

Det sitter väl nåt slags lågfartsmunstycke monterat i dessa?
Nåt jag antar nu men det sitter nåt extra munstycke i botten på förgasaren förutom huvumunstycket....?

Ska fnula vidare och kommer att köra med filter är det tänkt.
fatchance
Forumsponsor
Inlägg: 2305
Blev medlem: 30 dec 2008, 00:00
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

Lågfartsmunstycke och luftskruven ska du nog jobba med om den går illa på
låga varv. Du kan även testa att höja nålen ngt snäpp.

Här är den bästa guiden för att justera en PHBG som jag hittat.

http://www.mopedarmy.com/wiki/How_To_Tu ... arburetors

(Vidare så verkar det som 8 av 10 förgasare är originalbestyckade för 4-taktare...)
fatchance
Forumsponsor
Inlägg: 2305
Blev medlem: 30 dec 2008, 00:00
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

Glömde den här länken där man ser hur varje modell är bestyckad från fabrik. thumb_up
Intressant att jämföra om man vill "nörda" ner sig lite! :wink:

http://www.dellorto.co.uk/merchandise/p ... ctionID=20
Skriv svar