dela en puch 4vxl
-
- Inlägg: 1160
- Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
- Ort: Helsingborg
dela en puch 4vxl
Tips!
Vilken sida delar man bäst med uppåt?
Nåt speciellt med koppling att tänka på?
Andra bra tips?
Vilken sida delar man bäst med uppåt?
Nåt speciellt med koppling att tänka på?
Andra bra tips?
Inga egentliga konstigheter, plocka alltid ihop den med vänstersidan nedåt, då ser du rullarna på rullagret. tar du andra sidan så måste du hålla rätt på 2 rullager varav det ena inte syns.
Jo ett trix är det, ha stödlagret för transmissionsaxeln urtaget när du sätter ihop lådan. Annars är det svårt att lira in motorhalvorna med 4ans drev. Gäller bara 4 växlat, prova så märker du vad jag menar. Vill minnas att jag har lyckats göra detta med stödlagret monterat, men att det inte var lätt.
Fråga om du kör fast.
Jo ett trix är det, ha stödlagret för transmissionsaxeln urtaget när du sätter ihop lådan. Annars är det svårt att lira in motorhalvorna med 4ans drev. Gäller bara 4 växlat, prova så märker du vad jag menar. Vill minnas att jag har lyckats göra detta med stödlagret monterat, men att det inte var lätt.
Fråga om du kör fast.
Dakota 66 2 st, 67, 76
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
-
- Inlägg: 1160
- Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
- Ort: Helsingborg
Ok.
Den är isär nu.
var en dålig packbox på kopplingssidan, stödlagret där låter friskt? lite glapp.
Konstig detalj på utsidan om stödlagret satt en lös lagerbana som till ett l17 lager. ingen låsring som på sprängskissen.... klåpare som varit framme.
Vevlagren ser väll rätt slitna ut de yttre banorna iallafall byter rasket.
Hur får man lättast av l17 banorna ur blocket? de på veven går ju med avdragaren. Stödlagret pressade jag ut. gör väl likadant med det till transaxeln.
Rent allmänt ser motorn fin ut inuti dock med viss skepsis angånde schims på rätt ställen men det finns ju sprängskiss och kunnigt folk på forumet så det ska nog gå det med.
Varför dela då? Jo den lät nåt infernaliskt i motorn speciellt när man kopplade ur. Sen började den gå dåligt och stanna av sig själv tappa orken totalt.
Den är isär nu.
var en dålig packbox på kopplingssidan, stödlagret där låter friskt? lite glapp.
Konstig detalj på utsidan om stödlagret satt en lös lagerbana som till ett l17 lager. ingen låsring som på sprängskissen.... klåpare som varit framme.
Vevlagren ser väll rätt slitna ut de yttre banorna iallafall byter rasket.
Hur får man lättast av l17 banorna ur blocket? de på veven går ju med avdragaren. Stödlagret pressade jag ut. gör väl likadant med det till transaxeln.
Rent allmänt ser motorn fin ut inuti dock med viss skepsis angånde schims på rätt ställen men det finns ju sprängskiss och kunnigt folk på forumet så det ska nog gå det med.
Varför dela då? Jo den lät nåt infernaliskt i motorn speciellt när man kopplade ur. Sen började den gå dåligt och stanna av sig själv tappa orken totalt.
-
- Inlägg: 1160
- Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
- Ort: Helsingborg
ny fråga det tycks saknas bricka nr 26 och 23 och till koplingspaketet. är det vanliga schimsbrickor?
Sedan undrar jag hur långt in ska man trycka packbox oc stödlager på i blocket på kopplingssidan, om jag trycker i dem ända in mot l17 lagret tycks det som om kanalen från blocket som skall smörja l17 lagret med färskgas hamnar öppen ut mot och förbi stödlagret?
Jag hade helra haft stödlagret jäms med utsidan på hålet det sitter i? då hamnar packboxen mer rätt också vad gäller kanalen.
Sedan undrar jag hur långt in ska man trycka packbox oc stödlager på i blocket på kopplingssidan, om jag trycker i dem ända in mot l17 lagret tycks det som om kanalen från blocket som skall smörja l17 lagret med färskgas hamnar öppen ut mot och förbi stödlagret?
Jag hade helra haft stödlagret jäms med utsidan på hålet det sitter i? då hamnar packboxen mer rätt också vad gäller kanalen.
Hej, brickorna behöver du, nr 26 är 22x15x1,7 och 23 är 26x15x1. Dessa behöver du i rätt tjocklek framförallt. Har dessa beg hemma som du kan få, men jag hinner isåfall inte skicka innan söndag.
Packboxen ska så långt in så att det är kvar 3-4 mm för smörjhålet. lagret sitter ungefär jäms med, styrs egentligen av att låsringen ska få plats på vevaxeln.
Packboxen ska så långt in så att det är kvar 3-4 mm för smörjhålet. lagret sitter ungefär jäms med, styrs egentligen av att låsringen ska få plats på vevaxeln.
Dakota 66 2 st, 67, 76
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
-
- Inlägg: 1160
- Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
- Ort: Helsingborg
Stod och rotade, så jag hittade lite brickor. De är nu kuverterade och blir lagda på lådan lagom till lördagens kvällspromenad. Lycka till med resten nu.
Dakota 66 2 st, 67, 76
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
-
- Inlägg: 1160
- Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
- Ort: Helsingborg
Meket fortskrider.
Saknades ett schims även bakom ena vevlagret.....
L17 banorna är ur blocket nu. knackade lite lagom försoktigt med en dorn.
såg på kopplingskorgen att den legat emot en aning mot transdrevet... förmodligen därför den lät så in i norden när man kopplade ur.
Vevlagren var inte så vackra de heller. mest på inre banan.
Saknades ett schims även bakom ena vevlagret.....
L17 banorna är ur blocket nu. knackade lite lagom försoktigt med en dorn.
såg på kopplingskorgen att den legat emot en aning mot transdrevet... förmodligen därför den lät så in i norden när man kopplade ur.
Vevlagren var inte så vackra de heller. mest på inre banan.
Det är inte säkert att du behöver schims bakom båda vevlagren. Det beror ju på hur mycket det glappar.
Använd dig av temperaturskillnader när du plockar på och av lager. Ugnen i köket och frysen är utmärkta.
Blocket i ugnen och lagren i frysen.
Istället för dorn kan du använda hylsor från hylsnyckelsatsen, då blir det mer jämt runt om. Eller om du har en svarv så kan du svarva riktiga verktyg.
Använd dig av temperaturskillnader när du plockar på och av lager. Ugnen i köket och frysen är utmärkta.
Blocket i ugnen och lagren i frysen.
Istället för dorn kan du använda hylsor från hylsnyckelsatsen, då blir det mer jämt runt om. Eller om du har en svarv så kan du svarva riktiga verktyg.
Dakota 66 2 st, 67, 76
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
-
- Inlägg: 1160
- Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
- Ort: Helsingborg
-
- Inlägg: 1160
- Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
- Ort: Helsingborg
Mjaha schimsen jag införskaffade räckte inte till veven så den får vila en dag eller två. verkar vara tjocka packningar....
Så jag bestämde att jag schimsar in drevaxeln det blev bra, tänkte att jag provmonterar växellådan men jag får det inte att lira som jag vill. Vilken växel ska ligga i när man monterar? <Friläge eller? sedan växelpedalarmen ska den sitta med stiftet synligt på andra sidan mitt för markeringarna på blocket där returfjädern sitter? Har gjort detta men vet inte om det bara är för att inget snurrar runt som den inte vill riktigt? Kan det vara så? Kan ju vara kärvigt ibland när man står still med motorn av med.
Ideer?
Så jag bestämde att jag schimsar in drevaxeln det blev bra, tänkte att jag provmonterar växellådan men jag får det inte att lira som jag vill. Vilken växel ska ligga i när man monterar? <Friläge eller? sedan växelpedalarmen ska den sitta med stiftet synligt på andra sidan mitt för markeringarna på blocket där returfjädern sitter? Har gjort detta men vet inte om det bara är för att inget snurrar runt som den inte vill riktigt? Kan det vara så? Kan ju vara kärvigt ibland när man står still med motorn av med.
Ideer?
-
- Inlägg: 1160
- Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
- Ort: Helsingborg
När du ska ha ut lagerbanan så räcker det ofta att värma blocket, med lagerbanan på. Sen kan du knacka blocket mot en träbit, ofta trillar den ut då. Blocket rör sig mer. Lycka till nu.
Dakota 66 2 st, 67, 76
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
-
- Inlägg: 1160
- Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
- Ort: Helsingborg