Puchlo Monarped, Puchlo Monarscoot och Rostig Fs1Monarscoot
-
- Inlägg: 664
- Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
- Ort: Lindome
-
- Inlägg: 245
- Blev medlem: 08 dec 2012, 00:00
- Ort: Nyköping
- Kontakt:
-
- Inlägg: 245
- Blev medlem: 08 dec 2012, 00:00
- Ort: Nyköping
- Kontakt:
Snygg! Vad är det för ljuddämpare du har på den?Hasse skrev:<div><!-- <EdIndex> -->Jag kluddade en moppe vit jag också, tycker faktiskt att vitt inte är så dumt.
Funderar på att smeta på vitt på en av Kreidlerna framöver.
<!-- </EdIndex> --></div>
Zundapp 429 "special"
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69
En fru som inte är så glad i mopeder....än!
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69
En fru som inte är så glad i mopeder....än!
-
- Inlägg: 245
- Blev medlem: 08 dec 2012, 00:00
- Ort: Nyköping
- Kontakt:
-
- Inlägg: 245
- Blev medlem: 08 dec 2012, 00:00
- Ort: Nyköping
- Kontakt:
Måste slänga in en liten uppdatering.
Både Mamban och Compacten är sålda.
Blev skitbra för alla parter, Mamban såldes rakt över gatan till min Granne (återfallsmopedist som inte fick dra pluggen på sin pappas Sachs). och Compacten gick ett kvarter till Grannens kompis som ville ha en körklar moped i bra skick (också han återfallsmopedist).
Men nu till det roliga. Saknade Mopederna i samma sekund som de såldes, men då var det ju försent att backa.
så då fick man plocka fram det som fanns i friggebon. Morfarsfars -53a. Den otroligt trötta Enpetaren som gör 30 fullt fyrtaktande. Portade org cyllen lite och då orkade den med 37 med lite större förgasare, dock utan ställbart munstycke. Dock saknades den där riktiga orken i uppförsbackarna, den vill gärna sura ner sig.
Tappade även sista delen på ljuddämparen när jag var ute och körde och då ökade den 10km/h.
Så då bestämde jag mig för att försöka få lite mer ork i Enpetaren tills på Lördan då Kåsan går av stapeln, tänkte att det vore skitkul att vara med och köra, men inte jättekul att åka ensam sist i ledet.
Där började planen smidas i Lördagskväll. Hade för mig att jag läst att Ilo Fp50 motorn kunde "Puch smittas" på ett relativt enkelt sätt.
Sökte och läste en massa på Lördagskvällen och skickade efter det en order till Puchverkstan och en till Mopedfantasterna.
Puch 60cc cylinder (egentligen 54cc)med kolv med 10mm kolvbult
Puch Topplock högkomp
Expansionsljuddämpare
28mm Grovkrök
Bing Ubåt 17mm med ställbart munstycke (bästa förgasaren ever)!!
Efter ett par dagar dök prylarna upp och transplantationen började.
Cylindern fick lite större hål till pinnbultarna och en ny hemmagjord cylinderfotspackning och vips så var den på plats tillsammans med högkompressions topplocket.
Eftersom min motor är en fp50 så stämde komphöjd och kanaler/spolkanaler jäkligt bra från början, jag är ju dessutom ute efter styrka på lågvarv (enpetare) så därför passar Puchens lågvarviga cylinder perfekt.
Kröken fick kapas, vinklas, förlängas och sedan satt avgaset på plats.
Insuget bockades till och förgasaren hamnade tyvärr utanför ramen. Men men . Nu når jag munstycket enkelt!
Monarpeden startade på första försöket och gick som en DRÖM, säger bara ILO vilken jäkla motor och gå fint. Går grymt tyst och fint, inget rassel eller skrammel som från andra Tyska Bröder. Svarar asfint på gas från botten och efter 5km inkörning så tycker den att det är ok att köra 60 knyck på 50 väg (GPS), det är en ganska spännande upplevelse på en ofjädrad Monarped från 53!
Men det bästa i kråksången är råstyrkan som blev precis som jag ville ha den, den drar superfint från botten och orkar ändå varva ur skapligt!
Nog med snack och in med ett par bilder.
Monarpeden har blivit smittad med Puch 60cc cylle, topp, krök och dämpare

17mm Bing med ställbart. Ska försöka få plats med den inne i ramen. Hinner inte nu bara.

Både Mamban och Compacten är sålda.
Blev skitbra för alla parter, Mamban såldes rakt över gatan till min Granne (återfallsmopedist som inte fick dra pluggen på sin pappas Sachs). och Compacten gick ett kvarter till Grannens kompis som ville ha en körklar moped i bra skick (också han återfallsmopedist).
Men nu till det roliga. Saknade Mopederna i samma sekund som de såldes, men då var det ju försent att backa.

Tappade även sista delen på ljuddämparen när jag var ute och körde och då ökade den 10km/h.

Så då bestämde jag mig för att försöka få lite mer ork i Enpetaren tills på Lördan då Kåsan går av stapeln, tänkte att det vore skitkul att vara med och köra, men inte jättekul att åka ensam sist i ledet.

Där började planen smidas i Lördagskväll. Hade för mig att jag läst att Ilo Fp50 motorn kunde "Puch smittas" på ett relativt enkelt sätt.
Sökte och läste en massa på Lördagskvällen och skickade efter det en order till Puchverkstan och en till Mopedfantasterna.
Puch 60cc cylinder (egentligen 54cc)med kolv med 10mm kolvbult
Puch Topplock högkomp
Expansionsljuddämpare
28mm Grovkrök
Bing Ubåt 17mm med ställbart munstycke (bästa förgasaren ever)!!

Efter ett par dagar dök prylarna upp och transplantationen började.
Cylindern fick lite större hål till pinnbultarna och en ny hemmagjord cylinderfotspackning och vips så var den på plats tillsammans med högkompressions topplocket.
Eftersom min motor är en fp50 så stämde komphöjd och kanaler/spolkanaler jäkligt bra från början, jag är ju dessutom ute efter styrka på lågvarv (enpetare) så därför passar Puchens lågvarviga cylinder perfekt.
Kröken fick kapas, vinklas, förlängas och sedan satt avgaset på plats.
Insuget bockades till och förgasaren hamnade tyvärr utanför ramen. Men men . Nu når jag munstycket enkelt!
Monarpeden startade på första försöket och gick som en DRÖM, säger bara ILO vilken jäkla motor och gå fint. Går grymt tyst och fint, inget rassel eller skrammel som från andra Tyska Bröder. Svarar asfint på gas från botten och efter 5km inkörning så tycker den att det är ok att köra 60 knyck på 50 väg (GPS), det är en ganska spännande upplevelse på en ofjädrad Monarped från 53!

Men det bästa i kråksången är råstyrkan som blev precis som jag ville ha den, den drar superfint från botten och orkar ändå varva ur skapligt!
Nog med snack och in med ett par bilder.
Monarpeden har blivit smittad med Puch 60cc cylle, topp, krök och dämpare

17mm Bing med ställbart. Ska försöka få plats med den inne i ramen. Hinner inte nu bara.
-
- Inlägg: 245
- Blev medlem: 08 dec 2012, 00:00
- Ort: Nyköping
- Kontakt:
Tack för tipset. Har en polare som jobbar på Qvarna, ska se om han kan sponsra med en vettig förknabare som funkar i ramen, men det får bli i vinter.billykid skrev:![]()
..Mitt tipps på liten förgasar är Tillotson motorsågsförknaser...kan lätt gömmas i den lilla ramen...
Imorrn blir det Septemberkåsan, måparna är redan lastade. Ska bli jäkligt kul, kommer att åka rote med bla min gamla Mamba!
Ses vi där?
-
- Inlägg: 245
- Blev medlem: 08 dec 2012, 00:00
- Ort: Nyköping
- Kontakt:
Då har vinterns projekt ramlat in i garaget.
Efter att ha misslyckats med Monarpeden på Septemberkåsan så lovade jag att återkomma nästa år med något med lite fler växlar än min enväxlade ILO.
Ville gärna ha lite väghållning också och eftersom jag alltid varit svag för 70-tals Fs1or framförallt Dx modellen med skivbroms så letades ett lämpligt objekt upp.
Tyvärr hade klåparen innan mig plockat isär motorn och den låg i en salig inte helt komplett röra.
Dock fanns den gamla Veven kvar, När jag var 15 (1988) så var det välkänt att de tidiga Fs1orna med runda plåt luftburken gick betydligt bättre än de med den nyare i plast. Enligt myten satt effekt skillnaden i Vevpartiet som hade 2st Hål borrade rakt genom vevskivorna.
Ingen som jag har pratat med har kunnat förklara varför detta vevparti gör att de gamla går bättre, de borde ju gå sämre pga minskad vevhuskomp.
Jag har hämtat hem ett par extra motorer och nu planerar jag att hänga i den gamla veven i en av dessa, matchporta blocket mot min 43mm cylinder och sedan se hur allt funkar.
Om det mot förmodan skulle finnans någon Yamahaexpert som sitter inne med info ang detta varför de gamla Fs1orna går bättre så får ni gärna dela med er av info.
Har hur som helst mätt upp min gamla 43mm (60cc) med puchverkstans program och enl det så är avgasdurationen nu 188gr och Spol 140,3gr.
Spolportarna öppnas precis helt när kolven är i ND.
Jag planerar att höja avgas 2mm och göra den lite bredare i upptill.
Enl programmet levererar då både avgas och spol maxeffekt vid 13000rpm.
Kan det stämma
Än så länge finns inte några bilder på liket men det kommer så småningom, just nu är den helt nerplockad i väntan på lite nya delar och färg.
Efter att ha misslyckats med Monarpeden på Septemberkåsan så lovade jag att återkomma nästa år med något med lite fler växlar än min enväxlade ILO.
Ville gärna ha lite väghållning också och eftersom jag alltid varit svag för 70-tals Fs1or framförallt Dx modellen med skivbroms så letades ett lämpligt objekt upp.
Tyvärr hade klåparen innan mig plockat isär motorn och den låg i en salig inte helt komplett röra.
Dock fanns den gamla Veven kvar, När jag var 15 (1988) så var det välkänt att de tidiga Fs1orna med runda plåt luftburken gick betydligt bättre än de med den nyare i plast. Enligt myten satt effekt skillnaden i Vevpartiet som hade 2st Hål borrade rakt genom vevskivorna.
Ingen som jag har pratat med har kunnat förklara varför detta vevparti gör att de gamla går bättre, de borde ju gå sämre pga minskad vevhuskomp.
Jag har hämtat hem ett par extra motorer och nu planerar jag att hänga i den gamla veven i en av dessa, matchporta blocket mot min 43mm cylinder och sedan se hur allt funkar.
Om det mot förmodan skulle finnans någon Yamahaexpert som sitter inne med info ang detta varför de gamla Fs1orna går bättre så får ni gärna dela med er av info.
Har hur som helst mätt upp min gamla 43mm (60cc) med puchverkstans program och enl det så är avgasdurationen nu 188gr och Spol 140,3gr.
Spolportarna öppnas precis helt när kolven är i ND.
Jag planerar att höja avgas 2mm och göra den lite bredare i upptill.
Enl programmet levererar då både avgas och spol maxeffekt vid 13000rpm.
Kan det stämma

Än så länge finns inte några bilder på liket men det kommer så småningom, just nu är den helt nerplockad i väntan på lite nya delar och färg.
-
- Inlägg: 245
- Blev medlem: 08 dec 2012, 00:00
- Ort: Nyköping
- Kontakt:
Inget är som väntans tider! eller?
För ett par veckor sedan lade jag beställning på de delar som behövdes till FS1an. Tyvärr kunde inte en och samma leverantör fixa allt. Så det blev en order från Trimbutiken och en från Ettans mopeder.
Suck, som om jag inte borde ha lärt mig detta tidigare, Med Ettans blir det alltid strul!
Trimbutiken levererade på ett par dagar, de ringde t.o.m innan eftersom de först bara hade 3 kopplingsfjädrar och kollade om det var ok att de skickade dessa först och den restade när de fått hem den.
Helt ok för min del, och dagen efter dök paketet med delarna upp, och efter ytterliggare 2 dagar dök den restade fjädern upp.
Men inget från Ettans, trots flera samtal och löften om att de skulle kolla och ringa åter så kom inget paket. Så de fick ta tillbaka ordern och så gick den till Mopeddelar.se istället. Suck.
Nu har det hur som helst vänt! Fs1an har fått lite färg på sig, så nu börjar det roliga.
Notera att det bara är Basen som är lagd än så länge, klarlack blir det imorgon.
Den är dessutom mörkare i verkligheten. Ramen och allt annat svart är också nylackerat.

[/img]
För ett par veckor sedan lade jag beställning på de delar som behövdes till FS1an. Tyvärr kunde inte en och samma leverantör fixa allt. Så det blev en order från Trimbutiken och en från Ettans mopeder.
Suck, som om jag inte borde ha lärt mig detta tidigare, Med Ettans blir det alltid strul!
Trimbutiken levererade på ett par dagar, de ringde t.o.m innan eftersom de först bara hade 3 kopplingsfjädrar och kollade om det var ok att de skickade dessa först och den restade när de fått hem den.
Helt ok för min del, och dagen efter dök paketet med delarna upp, och efter ytterliggare 2 dagar dök den restade fjädern upp.
Men inget från Ettans, trots flera samtal och löften om att de skulle kolla och ringa åter så kom inget paket. Så de fick ta tillbaka ordern och så gick den till Mopeddelar.se istället. Suck.
Nu har det hur som helst vänt! Fs1an har fått lite färg på sig, så nu börjar det roliga.
Notera att det bara är Basen som är lagd än så länge, klarlack blir det imorgon.
Den är dessutom mörkare i verkligheten. Ramen och allt annat svart är också nylackerat.


-
- Inlägg: 245
- Blev medlem: 08 dec 2012, 00:00
- Ort: Nyköping
- Kontakt:
Nu är allt lackerat inklusive klarlacken.
De sista? delarna dök upp idag också. Så nu börjar det roliga.
Skål och trevlig helg på er alla.
Om det är någon som sitter och ruvar på en hastighetsmätare till FS1 (behöver inte fungera, men huset/glaset bör vara helt, så hör av er.
Det samma gäller om någon skulle sitta på ett Fränt lågt, nästan rakt styre.

De sista? delarna dök upp idag också. Så nu börjar det roliga.
Skål och trevlig helg på er alla.
Om det är någon som sitter och ruvar på en hastighetsmätare till FS1 (behöver inte fungera, men huset/glaset bör vara helt, så hör av er.
Det samma gäller om någon skulle sitta på ett Fränt lågt, nästan rakt styre.
