mesta orginal
ja jo på nån moppe var det nog orginal.
har väl tänkt hösten -62 med årsmodell, men läste en gång ett påstående att monark ska ha gjort en föeserie av monark sport med iloram. det här är dock inte en av dom.
när jag köpte den var den byggd till kromstockholmare.
jo jag tror det är dom naven som kallas nymannav på den. det var lättare att få i spårkullager i dom naven. däremot var det inte lätt att hitta ett bakdrev med rätt kupning för ilomotor.
växelviren går rätt upp in bakom ramröret. den är treväxlad.
gaffeln är hopsamlad av lösa delar.
dom långa fjädrarna är orginal till moppen, nedre rören nåt med 19tums hjul. satt ju på massor av modeller. övre gaffelrören dom längsta jag hade.
nedre gaffelkronan nåt som var vitt orginal. övre gaffelkronan 1279 borrad för styrfästena.
erlan skrev:jo jag tror det är dom naven som kallas nymannav på den. det var lättare att få i spårkullager i dom naven. däremot var det inte lätt att hitta ett bakdrev med rätt kupning för ilomotor.
erlan
Kan jag tänka mej... Vet du vilket bakdrev det var som stämde överens då?
erlan skrev:......nedre rören nåt med 19tums hjul. satt ju på massor av modeller.
erlan
Nja.. massor och massor.... Du har ju här den förhöjda förbindningen och skärmfästet som satt på dom senare modellerna fr.o.m. 63 och flintamotorn
erlan skrev: övre gaffelrören dom längsta jag hade.
erlan
Ser det nu, bäljarna går inte ända upp till gaffelkronan.... Förmodligen har du fått dit gaffelrör från den första Monarkmopeden med JLO FP50 motor och 26" hjul. Bra fjädring och lång fjädringsväg gillas här så jag har också gått i dom tankarna....
ndre gaffelrören sitter väl även på 1209, 1249, 50s trapper m.fl.
det är fjädrarna som gör gaffeln längre. övre rör ville jag bara ha långa för att få så lång styrning som möjligt.
drevet är ett marknadsfynd. misstänker att det är avsett just för ändamålet att sätta nyare nav på äldre mopeder.