Hejsan jag har en Zündapp KS50 80-.
Setup: 70cc Minitherm, 20mm Mikuni (VM20-151), Originaltändning.
Problemet är att varje gång jag ska starta moppen så tänder den och startar i en 0.5 sek-1 sek och sen dör. Den startar om jag drar i choken precis när den har börjat tända så får jag stå och "leka" lite med den (dock inte alltid utan det kan vara svårt även om man drar i choken). Detta kan ta uppemot tio kick innan den startar helt. Och jag undrar om detta kan vara ett tändningsfel eller om förgasaren inte är rätt bestyckad. Tändning och skit är jag pissdålig på men vet la på ett ungefär vad som är vad och så.
Kan berätta om en moppekompis som hade liknande problem som du beskriver.Moppen var ett helvete att starta,men när den vl kom igång så funkade den utan problem.Han felsökte och bytte prylar hejvilt,men broblemet var ganska enkelt.Han hade ett stift med kortgäng i en topp för långgäng.
Bara ett litet tips om du inte redan har kollat det
(har ingen aning själv vad det ska vara för nåt stift i en Zundapp)
selma skrev:Kan berätta om en moppekompis som hade liknande problem som du beskriver.Moppen var ett helvete att starta,men när den vl kom igång så funkade den utan problem.Han felsökte och bytte prylar hejvilt,men broblemet var ganska enkelt.Han hade ett stift med kortgäng i en topp för långgäng.
Bara ett litet tips om du inte redan har kollat det
(har ingen aning själv vad det ska vara för nåt stift i en Zundapp)
Svartsjö skrev:"Alla" jag känner som har Zündapp får stå å kicka en 3-35ggr för att slutligen rullstarta skrotet innan den hoppar igång:-) så den verkar helt normal
Tycker det låter som förgasarproblem, men jag fick en annan tanke också... Har du lyktorna släckta när du ska starta? Om spolen börjar bli dålig så kan det göra moppen svårtstartad.
Raketsport skrev:Tycker det låter som förgasarproblem, men jag fick en annan tanke också... Har du lyktorna släckta när du ska starta? Om spolen börjar bli dålig så kan det göra moppen svårtstartad.
Min omkopplare är inte ikopplad så det borde väl inte spela någon roll?
Raketsport skrev:Tycker det låter som förgasarproblem, men jag fick en annan tanke också... Har du lyktorna släckta när du ska starta? Om spolen börjar bli dålig så kan det göra moppen svårtstartad.
Min omkopplare är inte ikopplad så det borde väl inte spela någon roll?
Menar du att du inte har någon el till lyktan påkopplad eller menar du att lyset ligger på hela tiden?
Raketsport skrev:Tycker det låter som förgasarproblem, men jag fick en annan tanke också... Har du lyktorna släckta när du ska starta? Om spolen börjar bli dålig så kan det göra moppen svårtstartad.
Min omkopplare är inte ikopplad så det borde väl inte spela någon roll?
Menar du att du inte har någon el till lyktan påkopplad eller menar du att lyset ligger på hela tiden?
Jag skulle prova att koppla bort lykta om inget annat funkar för att se om den blir mer lättstartad.
Hade ett identiskt symptom på ett av mina fordon och då var det just tändspolen. Orkade knappt starta med lyktan påslagen och stannade på tomgång om man slog på den. Gick hur bra som helst om man slog på lyset i farten.
Raketsport skrev:Jag skulle prova att koppla bort lykta om inget annat funkar för att se om den blir mer lättstartad.
Hade ett identiskt symptom på ett av mina fordon och då var det just tändspolen. Orkade knappt starta med lyktan påslagen och stannade på tomgång om man slog på den. Gick hur bra som helst om man slog på lyset i farten.
Ja jag får väl testa för det skadar ju inte att kolla. Tack för alla svar förresten!!
Raketsport skrev:Jag skulle prova att koppla bort lykta om inget annat funkar för att se om den blir mer lättstartad.
Hade ett identiskt symptom på ett av mina fordon och då var det just tändspolen. Orkade knappt starta med lyktan påslagen och stannade på tomgång om man slog på den. Gick hur bra som helst om man slog på lyset i farten.
Kollade om det gick bättre med lampan urkopplad, inget bättre resultat dock.