Jag har en 1238 med en Sachs 502/1AS (Automat). Hela motorn är genomgången med nyborrad cylinder, ny kolv, nya lager och packboxar och går väldans fint. När man accelererar fungerar slirkopplingen ypperligt fint och helt utan minsta tendens till hugg...men...när man släpper gasen så vill den helt planlöst hugga ett antal gånger, säg 10-12 ggr innan den slutar. Det är precis som att slungvikterna inte dras in helt. Jag har själv några teorier om vad detta kan bero på och vill bolla dessa med kunnigt folk.
1. Fjädern som ska dra tillbaka slungarmarna är sliten
2. Felaktig olja (men då borde den väl hugga även när man accelererar?)
3. Motorn går för fett. Den fortsätter bränna på även när man släpper gasen...långsökt?
Jag antar att slungarmarna ska gå helt in när man släpper gasen. Någon motorbromsfunktion ska väl ändå inte finnas...eller?
Ok, men jag tänker mig att motorn ju ska gå ner i varv hyfsat snart efter att man släppt gasen och då borde ju slungisarna dras in igen. Eller tänker jag fel? Hursomhelst borde det ju inte hugga så fasligt. Kan det vara nåt lurt med oljan? Men som jag skrev ovan så funkar ju kopplingen finfint när man drar på...
Kanske inte alla automatare funkar likadant, men den här funkar så att en centrifugalkoppling som sitter på vevaxeln greppar med tre slungvikter och friktion tag i ett kopplingshus. Detta kopplingshus är anslutet till en planetväxel som i sin tur drevet sitter på. Kopplingshuset blir helt frikopplat när slungvikterna inte tar=när varvtalet på motorn är för lågt. Så ja, det är väl frihjul då...
Men...det var ju inte den tekniska konstruktionen som var intressant här, snarare vad det kan bero på att den hugger så fasligt när man släpper gasen. Ingen som varit med om nåt liknande?
Vad har du för olja i? Märkte att det är lite olika bud beroende på var man letar, jag har fyllt min polares med 7,5 cl ATF olja och den funkar fin fint.
Darth NiN skrev:Kanske inte alla automatare funkar likadant, men den här funkar så att en centrifugalkoppling som sitter på vevaxeln greppar med tre slungvikter och friktion tag i ett kopplingshus. Detta kopplingshus är anslutet till en planetväxel som i sin tur drevet sitter på. Kopplingshuset blir helt frikopplat när slungvikterna inte tar=när varvtalet på motorn är för lågt. Så ja, det är väl frihjul då...
Men...det var ju inte den tekniska konstruktionen som var intressant här, snarare vad det kan bero på att den hugger så fasligt när man släpper gasen. Ingen som varit med om nåt liknande?
Nej, du har inte ett frihjul. Så länge varvet/farten är uppe så kommer
drivbackarna greppa i kopplingstrumman. Felet är troligtvis någon
annanstans än kopplingen.
Precis. Det var det jag menade men uttryckte mig illa. Så länge motorvarvet är uppe så är ju vikterna ute och greppar då kopplingstrumman...ja...men motorvarvet ska ju gå ner när man släpper gasen och då borde ju vikterna gå in igen även om trumman snurrar på i sin hastighet. Tror vi menar samma sak fast jag förklarar så illa! ;)
Nej, trumman drar med sig backarna. Dom släpper inte förens farten minskat
till inkopplings varvet el något högre. Spelar ingen roll om du släpper gasen.
Ibland behöver man tänka efter ordentligt och det är naturligtvis som du säger. Jag tänkte fel helt enkelt.
Men...nu när vi löst det funktionstekniska...hur går jag vidare med huggandet? Vad sjutton kan det vara som händer? Tror ju mindre och mindre på att det skulle vara oljan eftersom den ju funkar ypperligt när man accelererar.