Vad är det för skillnad på brytarlöst tändsystem och original tändning?
Ger brytarlöst mer effekt eller är det helt enkelt bara bättre när det gäller trimning?
Om ni undrar är det för Zündapp jag syftar på.
Det finns väl dom som är både bättre och sämre än orginal.
Största fördelen är att det inte finns några brytare som slits och ska ställas och filas stup i kvarten.
Ska det trimmas och varvas en del så är det också en klar fördel eftersom då blir det mer känsligt med brytare.
Orginalliknande vikt på svänghjul
Akta dig för billiga ersättningssystem satsa på Kokusan som har väldigt bra lysspole
Mycket lätta svänghjul
Hpi 2-TEN om du du vill ha lyse och retarderande tändkurva.
Hpi med inre rotor (typ crosständning) om du inte behöver lyse och vill ha retarderande tändkurva
Pvl liknar hpi fast utan tändkurva (tror jag)
blyfot skrev:Det finns väl dom som är både bättre och sämre än orginal.
Största fördelen är att det inte finns några brytare som slits och ska ställas och filas stup i kvarten.
Ska det trimmas och varvas en del så är det också en klar fördel eftersom då blir det mer känsligt med brytare.
Orginalliknande vikt på svänghjul
Akta dig för billiga ersättningssystem satsa på Kokusan som har väldigt bra lysspole
Mycket lätta svänghjul
Hpi 2-TEN om du du vill ha lyse och retarderande tändkurva.
Hpi med inre rotor (typ crosständning) om du inte behöver lyse och vill ha retarderande tändkurva
Pvl liknar hpi fast utan tändkurva (tror jag)
blyfot skrev:Det finns väl dom som är både bättre och sämre än orginal.
Största fördelen är att det inte finns några brytare som slits och ska ställas och filas stup i kvarten.
Ska det trimmas och varvas en del så är det också en klar fördel eftersom då blir det mer känsligt med brytare.
Orginalliknande vikt på svänghjul
Akta dig för billiga ersättningssystem satsa på Kokusan som har väldigt bra lysspole
Mycket lätta svänghjul
Hpi 2-TEN om du du vill ha lyse och retarderande tändkurva.
Hpi med inre rotor (typ crosständning) om du inte behöver lyse och vill ha retarderande tändkurva
Pvl liknar hpi fast utan tändkurva (tror jag)
blyfot skrev:Det finns väl dom som är både bättre och sämre än orginal.
Största fördelen är att det inte finns några brytare som slits och ska ställas och filas stup i kvarten.
Ska det trimmas och varvas en del så är det också en klar fördel eftersom då blir det mer känsligt med brytare.
Orginalliknande vikt på svänghjul
Akta dig för billiga ersättningssystem satsa på Kokusan som har väldigt bra lysspole
Mycket lätta svänghjul
Hpi 2-TEN om du du vill ha lyse och retarderande tändkurva.
Hpi med inre rotor (typ crosständning) om du inte behöver lyse och vill ha retarderande tändkurva
Pvl liknar hpi fast utan tändkurva (tror jag)
Vad är bäst då? 12v Kokusan eller 6v Kokusan? Är Bosch något att ha förresten?
Det finns lite olika varianter av Kokusansystem. En del kräver att man använder en mutter med mindre skalle än original så det bästa är att se till att få med en mutter på en gång och kanske även en avdragare.
En annan sak att tänka på när man monterar ett nytt svänghjul på en gammal axel är att slipa ihop dem med karborundum.
JRA skrev:Vad är skillnaden mellan "kokusan" och "kokusan evo"?
Svänghjulet skiljer.
Kokusan = Samma avdragare som till b.l.a Ducati, tror det är M19×1 gänga samt "special" svänghjulsmutter.
Kokusan Evo = Boschavdragaren och vanliga svänghjulsmuttern passar.