rundvev til ekf

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

rundvev til ekf

Inlägg av JanneL »

Finns det nån rundvev till ekf annat än vrm:s??
Perka
Inlägg: 429
Blev medlem: 12 apr 2009, 23:00
Ort: Sthlm

Inlägg av Perka »

Om du kan tänka Dig att köra 42 slag så finns ju Rito vevar att tillgå!!!!
Typ 1500 spänn :D
Jag har en som jag har svarvat ner cylinderfoten på och det märks då ingen skillnad med 44 respektive 42 slag!
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5189
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Inlägg av zappafan »

Blir det stor skillnad med rundvev? (skulle nog aldrig köpa så dyr vev, VRM:s)
Perka
Inlägg: 429
Blev medlem: 12 apr 2009, 23:00
Ort: Sthlm

Inlägg av Perka »

Jag har ingen rundvev i min!
Kör 42 slag ändå när jag höll på att laborerade lite...
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5469
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Inlägg av Micke S »

Perka skrev:Om du kan tänka Dig att köra 42 slag så finns ju Rito vevar att tillgå!!!!
Typ 1500 spänn :D
Jag har en som jag har svarvat ner cylinderfoten på och det märks då ingen skillnad med 44 respektive 42 slag!
Var det samma längd på stakarna, så att du fick svarva ner ganska precis 1 mm?

Håller med om att det knappt borde märkas. Slagvolymen minskar från 80 till 76 cc på en EKF med Athena 80. Så effekt och vridmoment borde minska med ungefär 5% d.v.s 0,5 hp på en 10 hp nivå. Mellan tummen och armbågen.
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Inlägg av JanneL »

zappafan skrev:Blir det stor skillnad med rundvev? (skulle nog aldrig köpa så dyr vev, VRM:s)
jag tycker också det e för dyrt
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor
Inlägg: 2725
Blev medlem: 02 nov 2010, 00:00
Ort: Karlstad

Inlägg av selma »

Det är som att jämföra äpplen o päron- vrm vev kontra original.
Det är en helt annan balans på grejerna,sen kan man köra med ett lätt tändsystem utan att få en ryckig gång på låga varv pg den stora tyngden i partiet.Den går lungt och harmoniskt,natt o dag jämfört med original :D
Priset är tung post,jag tvekade länge innan jag köpte min första.
Men nu skulle jag alldrig sätta ihop en EKF till mej själv utan en sådan vev.
Det svider lite först,men går över när man får start på grejerna :lol: :lol:

Sen tror jag en sådan motor överlever mycket mycket längre tack vare mindre vibrationer.

Rito veven har jag inte hunnit prova än,men med en samaristake iden så har man nog ett klart prisvärt allternativ som kommer att hålla länge.Dock med mindre slag.

Mitt tips-ska du ha den kvar..snåla inte :wink:
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5189
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Inlägg av zappafan »

Varför har han gjort så man måste modifiera i blockhalvorna?
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor
Inlägg: 2725
Blev medlem: 02 nov 2010, 00:00
Ort: Karlstad

Inlägg av selma »

zappafan skrev:Varför har han gjort så man måste modifiera i blockhalvorna?
Tajta toleranser,med snedskuret så blir det vridningar i partiet.
På min 1126 gjorde jag inget,har funkat i två år.
På e E-typen så slipade jag bort nån hundradel i kanten,det går på nån minut :wink:
Det är mest för att gardera sig så det inte käcker i,har man chimsat allt tajt så blir det minimala rörelser.Jag tänker framförallt då på kopplingskorgen.
Skriv svar