Skogsvrakets motor : tvärlåst...

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Humbug

Skogsvrakets motor : tvärlåst...

Inlägg av Humbug »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har försökt med mycket och haft många låsta motorer...men kolven verkar ha rostat fast i cyllen, inte ens stor slägga + stål får han o gå runt...

Nu ska jag prova med coca cola, o se om det är så pass effektivt att det löser upp rosten, växel låda är OK, och likadant lamellhus...bilder kommer upp när jag klyvt den jäv*en! <!-- </EdIndex> --></div>
River

Inlägg av River »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det här ska du ha...
100:- hos conny H import

Bild

River <!-- </EdIndex> --></div>
Esso

Inlägg av Esso »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
River skrev:Det här ska du ha...
100:- hos conny H import

Bild

River
Hur funkar det verktyget om kolven sitter fast i nedersta läget :?: <!-- </EdIndex> --></div>
River

Inlägg av River »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tror att går bra. Det blir ju tryck på fettet som
pressas in emellan, men jag kan ju inte svära på det.
Du kan ju ringa till conny och fråga 0589-105 15.

River
2000 -58
Div 2000 obj <!-- </EdIndex> --></div>
Humbug

Inlägg av Humbug »

River skrev:Jag tror att går bra. Det blir ju tryck på fettet som
Du kan ju ringa till conny och fråga 0589-105 15.

River
2000 -58
Div 2000 obj
Oavsett om jag hade haft den där, då hade jag inte fått bort den..hållt på i 2 timmar med helvetet, och det slutade med att jag vred hela vev armen, så fram med vinkelslipen...kolven satt i nedersta läget bland annat <!-- </EdIndex> --></div>
G-son

Inlägg av G-son »

River skrev:Jag tror att går bra. Det blir ju tryck på fettet som
Det kan inte bli något tryck om portarna är öppna och släpper ut fettet. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Var försiktig med att pressa ut kolvar, man kan trycka ut pinnbultarna. <!-- </EdIndex> --></div>
Esso

Inlägg av Esso »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:whistel:

http://raketsport.forumup.se/viewtopic.php?t=539&highlight=&mforum=raketsport <!-- </EdIndex> --></div>
Grannen

Inlägg av Grannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Snyggt jobbat med vraket - klart man ger den en cola åsså sätter
man sig själv i finsoffan å låter amerikanaren jobba, lossnar det ej
efter 2 timmar så kilar man ner till macken å köper en korv me bröö,
tar en extra ketchup tillbaka å fyller upp cyllen, lutar sig tebax igen
sisådär en timma, är den ej loss då så hämtar man.......stora soptunnan
för inte ids man renovera nånting som förmodligen inte en duger att
sätta på sin slitna compakt....Ps: de va ba en tanke :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Humbug

Inlägg av Humbug »

Grannen skrev:Snyggt jobbat med vraket - klart man ger den en cola åsså sätter
man sig själv i finsoffan å låter amerikanaren jobba, lossnar det ej
efter 2 timmar så kilar man ner till macken å köper en korv me bröö,
tar en extra ketchup tillbaka å fyller upp cyllen, lutar sig tebax igen
sisådär en timma, är den ej loss då så hämtar man.......stora soptunnan
för inte ids man renovera nånting som förmodligen inte en duger att
sätta på sin slitna compakt....Ps: de va ba en tanke :wink:
Var bara nyfiken på hurdan den kolven + cyllen var....den motorn var så dålig, så jag kunde vrida hela vevslängen, altså VRIDA, så den blev som en spiral....då är grejerna klena!:P <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är kolven i sitt nedersta läge brukar jag lossa cylen å lägga en distansplatta mellan. Sedan sprayar jag på med en rostlösare som innehåller syra som penetrerar på stört mao inte nåt 556 som man måste sitta å vänta på i flera dygn där funkar ju diesel bättre. men i detta läge så rinner det ju rakt igenom portarna..kåkkakåla tror ja inte ett skit på har då aldrig funkat för mig annat än å dricka..
om inte cyllen släpper med lätt belastning så får man nog bruka mer våld.. Efter jag sprayat så monterar jag ett spärrskaft på veven å belastar den samtidigt som jag har en 3cm tjock nylonpuck inne i cylindern denna svarvad efter kolvens form. på den pucken använder jag sen en tryckluftdriven slaghammare på lågt tryck den skapar små snabba vibrationer som gör shockvågor mellan cylindervägg å kolv samtidigt som jag vrider veven med spärrskaftet..detta sätt har jag aldrig misslyckats med. men du har väl redan spöat sönder allt. men då vet du iaf till nästa gång :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Humbug

Inlägg av Humbug »

dr.novolette skrev:Är kolven i sitt nedersta läge brukar jag lossa cylen å lägga en distansplatta mellan. Sedan sprayar jag på med en rostlösare som innehåller syra som penetrerar på stört mao inte nåt 556 som man måste sitta å vänta på i flera dygn där funkar ju diesel bättre. men i detta läge så rinner det ju rakt igenom portarna..kåkkakåla tror ja inte ett skit på har då aldrig funkat för mig annat än å dricka..
om inte cyllen släpper med lätt belastning så får man nog bruka mer våld.. Efter jag sprayat så monterar jag ett spärrskaft på veven å belastar den samtidigt som jag har en 3cm tjock nylonpuck inne i cylindern denna svarvad efter kolvens form. på den pucken använder jag sen en tryckluftdriven slaghammare på lågt tryck den skapar små snabba vibrationer som gör shockvågor mellan cylindervägg å kolv samtidigt som jag vrider veven med spärrskaftet..detta sätt har jag aldrig misslyckats med. men du har väl redan spöat sönder allt. men då vet du iaf till nästa gång :wink:
Haha motorn var skit från början, då blocket är tunt som papper...så jag sket i de:P <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag råkade ut för en tokstum Sachsmotor för ett tag sedan. Kolven satt som berget i cylindern men jag lyckades få några cm mellanrum mellan block o cylinder. Provade med värme, rostlösning, diesel och gud vet allt men inget funkade.

Klöv då till en lämplig träbit som stoppades i loppet, höll motorn i cylindern och drog på många rejäla smällar på träbiten och till slut släppte det. Tyckte att det kändes som det mest skonsamma (i detta läge) för vevpartiet men jag kanske har fel? :roll: Kolven sprack och så även cylinderfoten :oops: <!-- </EdIndex> --></div>
Grannen

Inlägg av Grannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Pälles metod är perfekt - iaf om man bor i dom stora skogarna och
är utan riktiga grejer - då går ett vedträ att använda, nåväl ett visst
svinn kan man få räkna med - delar av motorn höll ju :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar