Jlo G50,mät akút någon!!!!!
Jlo G50,mät akút någon!!!!!
Är det någon som har något motorblock löst till en JLO G50motor.
Behöver ha hjälp med att mäta upphöjningen på högra motorblocket som är innanför det lilla tandhjulet på vevaxlen.
Hoppas nån kan hjälpa till.
Behöver ha hjälp med att mäta upphöjningen på högra motorblocket som är innanför det lilla tandhjulet på vevaxlen.
Hoppas nån kan hjälpa till.
Hej Stegu75
Upphöjningen är 32 mm i diameter. Reservation för det fanns flera olika blockgjutningar men det måttet bör stämma överens på samtliga. Finns ingen bricka på det här blocket men jag gissar motorn är runt 1960.
Jag tog isär hjulet helt och hållet. Har man sagt A får man säga B
Jag gör fälgen ren på insidan och målar där så det inte syns på utsidan. Det är bäst och göra det när ekrarna är borta för då får man inte färg på nipplarna och i gängorna som gör det svårt att justera i framtiden. Den veckade navhylsan av alu putsar jag upp med stålull. Det ger en lagom bra lyster som inte känns överdriven.
Upphöjningen är 32 mm i diameter. Reservation för det fanns flera olika blockgjutningar men det måttet bör stämma överens på samtliga. Finns ingen bricka på det här blocket men jag gissar motorn är runt 1960.
Jag tog isär hjulet helt och hållet. Har man sagt A får man säga B

Jag gör fälgen ren på insidan och målar där så det inte syns på utsidan. Det är bäst och göra det när ekrarna är borta för då får man inte färg på nipplarna och i gängorna som gör det svårt att justera i framtiden. Den veckade navhylsan av alu putsar jag upp med stålull. Det ger en lagom bra lyster som inte känns överdriven.
Du är duktig du 56:an,tack för måttet.
Fick hem avdragaren från Ajax men först fick jag inte på den,därför ville jag ha måttet,men ett samtal till Jan så löste det sig.
Men den sitter utav bara h*****te för avdragaren sprack så det blir till att försöka svetsa den imorgon,kanske lite mer värme sen och ett nytt försök att få bort rullen.
Jag vet en som ska ha den så hoppas verkligen den blir hel.
Det där hjulet blir ju nästan som nytt.
Fick hem avdragaren från Ajax men först fick jag inte på den,därför ville jag ha måttet,men ett samtal till Jan så löste det sig.
Men den sitter utav bara h*****te för avdragaren sprack så det blir till att försöka svetsa den imorgon,kanske lite mer värme sen och ett nytt försök att få bort rullen.
Jag vet en som ska ha den så hoppas verkligen den blir hel.

Det där hjulet blir ju nästan som nytt.
Jag använder ogärna hammare i mopedmotorer men ett slag om det inte är för hårt kan väl vara OK. Svårigheten är bara att stoppa där så man inte bankar på hårdare och hårdare så till slut något skadas.ilo55cc skrev:Ska du ta bort tandrullen måste du nog sätta den i spänn med avdragaren och sen klappa till lite med hammaren på spänn -skruven. Bara att dra med avdragaren tror jag inte går.
Dom där remhjulen kan sitta väldigt hårt så risken är att ett "lagom" slag inte räcker.
Här gäller att hitta på en avdragare som är tillräckligt klurig att den greppar runt hela omkretsen på tandhjulet och då måste den göras i två halvor vilket jag avser göra när det blir tillfälle och göra en sådan avdragare.
Hemsnidad avdragare, sätt i spänn och klapppa till lite snällt så släpper den
försökte själv att skruva av den men min avdragare böjde sig bara
fick då tipset att klappa till lite

försökte själv att skruva av den men min avdragare böjde sig bara
fick då tipset att klappa till lite

Senast redigerad av disktant den 08 okt 2013, 18:24, redigerad totalt 2 gånger.
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot
http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Crescent 2000 56:a
Monarscoot
http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
- pangerva
- Forumsponsor
- Inlägg: 6840
- Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
- Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)
pangerva skrev:<div><!-- <EdIndex> -->Nytillskott bland mina verktyg. Funkar klockrent till primärdrevet på JLO.
Nytillverkat via en kompis. Bytt mot en mopeddel.
Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Jag tror vi har olika erfarenheter om hur pass hårt ett sånt hjul kan sitta...ilo55cc skrev:Spänner man avdragaren ordentligt behöver man inte slå hårt för att det ska släppa.
Dom flesta sitter inte särskilt hårt men rätt som det är kan man träffa på ett som man tycker är helt omöjligt att få bort utan att något går sönder eller deformeras.
Rullen består av gjutzink i ett stålnav fast navet kommer man inte åt utan taget för avdragaren måste tas om gjutzinken som då inte håller för belastningen utan ger med sig medan rullen sitter kvar på axeln fast som ett berg

Två gånger har jag varit med om en tandrulle som suttit så hårt att den inte släpt än fast den suttit i "spänn", då har jag varit brutal (ska väl inte berätta sånt
). Har helt enkelt skruvat isär motorn så bara vevpartiet suttit kvar med tandrullen, knacka lite löst så veven släpper ifrån lagret/lagret släpper från vevhushalvan, sedan har jag med ett bestämt slag knackat till på änden av vevaxeln (med en långmutter i skruvad i hela gänglängden), då har det släppt.
Ibland måste man tyvärr ta till brutala metoder

Ibland måste man tyvärr ta till brutala metoder
