sachs trim på bruksmoppe

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
evelinas pappa

sachs trim på bruksmoppe

Inlägg av evelinas pappa »

Hej

Jag har tidigare haft en crescent med två växlad sachs motor. tyckte att den hade en växel för lite och att mitt trim var för mycket, ej så att jag inte vågade köra den jag har ju trots allt mc körkort och har kört mc i 20 talet år. utan mer att den var svårkörd kanske pga att det saknades en tredje vxl. Trimmet var RN motors Kvalitets trim med 5,5 hk 50cc och original bing 17 mm.

Nu har jag köpt mina drömars moppe en crescent 1289 med tre vxl sachs som det skall vara. surfat runt en del o kollat på olika saker och funderar på följande motor setup.

3,5 hk 50cc
12 mm bing
kokusan evo
rito vev
ev ett jamarcol fuego 28mm
drev ??

Motorn behöver renoveras och Rito veven är väl i över kant men när jag kollar på olika alternativ tycker jag att denna vev ser välgjord ut och påminner om vevarna i cross maskiner. Om man ej ser till priset finns det någon anna nackdedl med denna vev i min tänkta motor Ex för hög förkomprition.

Meningen är att moppen skall vara original (sånär som på ljuddämparen) och driftsäker samt ej vara någon räser hoj. tacksam för råd.

Föresten lägger jag ut mitt nuvarande trimm i säljes länken det har gått ca 10 timmar och är i nyskick.

Micke
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

nu börjar du vara inne på ett bra spår.
går att detaljförbättra.
både vad gäller kyrkportscylindern och 3,5an gäller att ju äldre desto bättre.
en borrning till 41mm cyldiameter ger betydligt bättre körbarhet.
på både 5,5a och 3,5a.
vissa sachsförgasare har en gjutning med mer gods så man kan handfila upp dom till 13X13 fyrkant. braxmatte här på forumet myntade uttrycket "garageportare" om det en gång. dom allra tidigaste 3,5 cylindrarna
var utrustade med sån förgasare orginal. bing 1/13/4. betingar höga priser på tyska ebay.
sedan bygger du en insugstratt av plastikpadding på insugssidan av förgasaren. där har du ju filat bort materialet så det är bara några tunna blad kvar av porten. glön inte att se till så du får hål in till den lilla luftkanalen till nålmunstycket.
vill du borra upp förgasaren så måste man borra från två håll så man inte borrar sönder planet som trotteln ska stänga mot. vill minnas att det går att borra till 14 mm runt på den grova gjutningen. minst 13 i alla fall.
naturligtvis portmatchar du insuget på cylindern mot din prepparerade förgasare.
observera även att moderna 3,5or är gjutna för orginallång kolv, medan gamla ska ha kolven kapad på samma sätt som 5,5a kolven.

jag justersvarvar alltid toppen så jag får 0,5-0,7 mm klämspalt och gärna planar lite.

en fyrpetad låda syns inte heller utvändigt.

finns dom som gömt pipor i orginalljuddämpare.

erlan
Skriv svar