Jag håller på att göra iordning en FS1a. Egentligen är det inte så mycket kvar att gör om man inte är petig. Det som är gjort hittils är:
- Klätt om sadeln
- Bytt lameller och satt dit hårdare fjädrar och en extra stålplatta. Två av fjädrarna (de gula) är förstärkta AM6 och två är förstärkta FS1.
- Monterat ett Polini 70CC Kit (egentligen 63) som har samma kanaler och bottenfläns som DT-cylindrar. Det innebär att man får bredda lite i blocket vid cylinderfoten. Jag kör utan fot- och topplockspackning för att få en bra Squishhöjd. Cylinderfoten är tätad med Loctite blå flänstätning och toppen har svarvats så att den nu tätas med en O-ring.
- Byggt ett insugsrör och satt dit en DT50 Reedventil och en Dellorto PHGB21
Det som är kvar att göra är att sätta dit en 32 mm krök och en Jamarcoldämpare.
Micke S skrev:...en DT50 Reedventil och en Dellorto PHGB21...
Föreslår att du skaffar ett "gör-det-själv-reedblad" och gör ett stort enkelläpps reedblad till den reedkorgen, och kapar ut de två "avdelarna" mellan de tre fönstren i reedkorgen så du får ett enda stort fönster. Med de tre originalöppningarna motsvarar reedventilens hål om jag minns rätt ungefär en 18mm förgasare så den stryper lite, på medeltiden när jag trimmade egna och kompisars DT50MX med 20mm Mikuni och 45mm cylinder gav den modifikationen en märkbar förbättring.
Micke S skrev:...en DT50 Reedventil och en Dellorto PHGB21...
Föreslår att du skaffar ett "gör-det-själv-reedblad" och gör ett stort enkelläpps reedblad till den reedkorgen, och kapar ut de två "avdelarna" mellan de tre fönstren i reedkorgen så du får ett enda stort fönster. Med de tre originalöppningarna motsvarar reedventilens hål om jag minns rätt ungefär en 18mm förgasare så den stryper lite, på medeltiden när jag trimmade egna och kompisars DT50MX med 20mm Mikuni och 45mm cylinder gav den modifikationen en märkbar förbättring.
Hur mycket är det som läcker vid cylinderfoten med den cyllen? Skulle det funka med en tunn platta mellan cylindern och blocket, eller hur brukar man normalt göra om man ska använda den cylindern på fs1?
bmw02touring skrev:Hur mycket är det som läcker vid cylinderfoten med den cyllen? Skulle det funka med en tunn platta mellan cylindern och blocket, eller hur brukar man normalt göra om man ska använda den cylindern på fs1?
Fränt projekt annars.
Det är väldigt lite som glipar. Ca 1 mm längst bak mitt på och två ca 2 mm runda hål som blir framtill. I princip skulle det gå att lägga dit tre bitar av ett bladmått, klistra med flänstätning och sedan sätta dit Polini packningen, klistra med flänstätning igen och sedan köra. Att bygga med bladmått känns dock Kalle Anka så det gjorde jag inte även om det säkert skulle fungera.
Men då kommer man inte alls att nyttja storleken på kanalerna i Polinicylindern. Det var därför jag fräste upp kanalerna i vevhuset och sedan byggde på utanför med kemisk metall. Det var lätt att göra och det duger med en roterande fil på en böjlig axel eller en tryckluftsdriven slipmaskin. Man måste förstås vara väldigt noga med att packa vevhuset med papper eller plast så att det inte far ner skit. När slipningen är gjord kan man dammsuga bort allt löst. Sedan spruta på 5-56 så att man binder det som inte syns på pappret innan man tar upp det. Jag gick sedan på en extra vända med dammugare och en tunn slang som gick att få ner i botten på vevhuset men det var nog onödigt.
bmw02touring skrev:Hur mycket är det som läcker vid cylinderfoten med den cyllen? Skulle det funka med en tunn platta mellan cylindern och blocket, eller hur brukar man normalt göra om man ska använda den cylindern på fs1?
Fränt projekt annars.
Det är väldigt lite som glipar. Ca 1 mm längst bak mitt på och två ca 2 mm runda hål som blir framtill. I princip skulle det gå att lägga dit tre bitar av ett bladmått, klistra med flänstätning och sedan sätta dit Polini packningen, klistra med flänstätning igen och sedan köra. Att bygga med bladmått känns dock Kalle Anka så det gjorde jag inte även om det säkert skulle fungera.
Men då kommer man inte alls att nyttja storleken på kanalerna i Polinicylindern. Det var därför jag fräste upp kanalerna i vevhuset och sedan byggde på utanför med kemisk metall. Det var lätt att göra och det duger med en roterande fil på en böjlig axel eller en tryckluftsdriven slipmaskin. Man måste förstås vara väldigt noga med att packa vevhuset med papper eller plast så att det inte far ner skit. När slipningen är gjord kan man dammsuga bort allt löst. Sedan spruta på 5-56 så att man binder det som inte syns på pappret innan man tar upp det. Jag gick sedan på en extra vända med dammugare och en tunn slang som gick att få ner i botten på vevhuset men det var nog onödigt.
Onödigt tror jag inte, slidamm har tendens att fästa sig ÖVERALLT!
Jag renoverade en TH350 automatlåda en gång och hade tagit intryck av hur noga det är att allt är rent när man monterar ihop delarna. Först tvättar tills det är rent. Sedan tvättar man en gång till så att det är absolut rent. Därefter tvättar man ytterligare en gång för att vara 100% säker på att det man trodde var rent garanterat är det. Mellan varje tvätt byter man förstås till helt ren tvättvätska och vid den sista tvätten ska det inte finnas ett spår av smuts i vätskan efter tvätt.
Lådan modifierades med nedsvarvade hydraulkolvar för flera lameller, fick nya bussningar och ventilhus och fungerade sedan kanonbra med en lustgasmatad V8a Innan renoveringen var den slutkörda lådan som en remdriven moppe i regn...
Då får det väl bli en 70cc för mig också.
Ska bara hämta nya motorn, troligen är den nya motorn nyare än -80 och saknar med andra ord de två extra hålen i vevpartiet och även avfräsningen på högra sidan av vevskivorna.
Jag planerar att renovera mitt gamla vevparti från -79 och montera detta i den nya motorn med Bigbore och lämplig förgasare (troligen från motorsåg).
bmw02touring skrev:Då får det väl bli en 70cc för mig också.
Ska bara hämta nya motorn, troligen är den nya motorn nyare än -80 och saknar med andra ord de två extra hålen i vevpartiet och även avfräsningen på högra sidan av vevskivorna.
Jag planerar att renovera mitt gamla vevparti från -79 och montera detta i den nya motorn med Bigbore och lämplig förgasare (troligen från motorsåg).
om någon hellre vill lägga en platta emellan så kan jag tipsa om att det finns suzukikolvar med styrstiften rätt, och några mm högre.
vet dock inte om alla suzukikolvar har stiften rätt.
41mm suzukikolvar finns ju med olika placeringar.