Durationsmätning

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
ubby

Durationsmätning

Inlägg av ubby »

Hejsan,

Jag undrar när en port, per definition öppnar :
- Är det när man börjar se portens avgradning ovanför topland i cylindern?
- Är det när man märker att det blir en flödesförändring när man blåser i porten ?
- Är det när man kan se ljus i porten ?
- Är det när ....?

Jag antar att det skiljer några grader beroende på hur "Öppning" definieras...

Erik
ubby

Inlägg av ubby »

Detta var riktigt intressant :

Mycket trimsnack om dom bästa durationerna, portlayouterna o.s.v., men ingen som vet vad hen snackar om, eller ?

Erik
ubby

Inlägg av ubby »

Detta var riktigt intressant :

Mycket trimsnack om dom bästa durationerna, portlayouterna o.s.v., men ingen som vet vad hen snackar om, eller ?

Erik
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor

Inlägg av selma »

Jag använder ett bladmått 0,05 som jag stoppar in i porten,då syns det tydligt när det öppnar o stänger.
Vegge

Inlägg av Vegge »

Bladmått/shimsband är bra, det blir konsekvent då. Är man inte så noga kan man gå på ögonmått.
Skunkworkz

Inlägg av Skunkworkz »

Ett smalt bladmått på 0,20mm och mätklocka. Sedan kan man ju alltid diskutera
när porten verkligen öppnar, det är ofta en fas på både kolv o port så den börjar flöda
tidigare än vad portmätning med bladmått indikerar. Det är ju lika på 4t där använder
man ofta durationen vi 1.27mm ventillyft när man skall jämföra kammar.
blyfot
Forumsponsor

Inlägg av blyfot »

Jag räknar ut durationerna efter att ha mätt cylindern med skjutmått (top till ovansida port)
fatchance
Forumsponsor
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

Jag som är extremt noga och finsmakare när det gäller maskinmateriel använder en
liten "gratisficklampa" och lyser från motsatt sida av porten.

När man ser "ljuset i tunneln" gör man en notering av gradskivans läge i "the evil plans" och likaså när det slocknar.

Överströmmarna kan dock bli ett problem om man inte har en vääldigt liten ficklampa som passar i kanalen.

Ett alternativ om man inte har en liten ficklampa, är att tända en lite brasa nere i vevhuset och sedan snabbt
dra runt motorn och läsa av på gradskivan när spolportarna öppnar och stänger, men var försiktiga så ni inte bränner er.
ubby

Inlägg av ubby »

OK,tack för svaren. Det känns i alla fall som att dom flesta anser att durationen är den "Faktiska, synbara".

Har för mig att man på en 4T talar kam-duration enligt vad Skunkworkz är inne på ( vid ett specifikt definierat ventilspel, vilket inte behöver vara samma spel som motorn är designad för att gå med ). Detta för att säkerställa att man mäter på rampen, och inte riskerar att få ett kasst värde genom att mäta på övergången från grundcirkel till ramp, flank har jag för mig att den heter ).
Hur som haver, så kommer då den av tillverkaren angivna kam-durationen att bli annorlunda än den som "Gör det självaren" mäter om han vid ett positivt ventilspel nära 0 säger att durationen börjar när ventilen börjar ansättas.

Enligt det resonemanget, så vore det antagligen bäst precission i att definiera 2T duration "Öppen port" som att porten anses öppen när en "mättråd" med överenskommen standardiserad diameter slinker in i porten...

Erik
Användarens profilbild
Patrik
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Skunkworkz skrev: Det är ju lika på 4t där använder
man ofta durationen vid 1.27mm ventillyft när man skall jämföra kammar.
Precis, å här är en av de kamaxlarna jag kör med:
http://www.compcams.com/Company/CC/cam- ... d=707&sb=2

:)

/ P
Skunkworkz

Inlägg av Skunkworkz »

Jag skall också åka BB Mopar ,skall plocka fram Dodgen som stått i garaget i snart
20 år. Ursäkta för Ot.
ubby

Inlägg av ubby »

Känner mig nog lite fundersam om huruvida den del av världen, i vilken inte tummarna längre används som mätetyg, använder måttet 1.27 mm som referens, men kanske är det så...

Undrar bara slutligen om det är någon som har verifierat ( med "sin mätmetod för durationen i en 2T cylle ) att den av tillverkarn angivna durationen stämmer med den mätmetod som vederbörande har använt sig av ?

Erik
Användarens profilbild
Patrik
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

ubby skrev:Känner mig nog lite fundersam om huruvida den del av världen, i vilken inte tummarna längre används som mätetyg, använder måttet 1.27 mm som referens, men kanske är det så...
Jovisst, men när man mekar med "gammel drit" eller ja, saker som härstammar från tummarnas tid iaf så är bara att gå på de värdena,
skulle det helt plötsligt bli 1,5mm som gäller istället för 1,27mm så går det ju inte att jämföra div. kamaxlar längre.

Mvh Patrik
Användarens profilbild
Patrik
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Skunkworkz skrev:Jag skall också åka BB Mopar ,skall plocka fram Dodgen som stått i garaget i snart
20 år. Ursäkta för Ot.
Min brukar vara påställd året om men förra året ställde jag faktiskt av den och i sommar har jag inte hunnit med att åka något så nu har den snart varit avställd i ett år.

Min är en RB t.o.m. men det kanske du också har?

Mvh Patrik
Skunkworkz

Inlägg av Skunkworkz »

Jepp, har en 440 som skall bli 508 cu:i.
Skriv svar