Frågor kring renovering av Sachs 50/2 ks

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
JMolin

Frågor kring renovering av Sachs 50/2 ks

Inlägg av JMolin »

Hej!

Nu kommer vintern och renoveringen av sachsen tar vid. Under renoveringen ska jag byta kopplings- och ramlager, packboxar, ev. kondensator och tändspole, cylinder/kolv och se till att få lådan shimsad ordentligt och förhoppningsvis få den att gå tystare, jämnare och få 2:an att sluta hoppa.

Nu undrar jag här ett par saker:
1. Vart kan jag få tag i "hela" ramlager till motorn? Dvs inte delade? Någon som har de exakta måtten i skallen? Eller som vet vart jag kan hitta dem?

2. Hur är det med kopplingslager till Sachs - är alla nya kinaskit? Har någon något nytt eller i stort sett oanvänt liggandes hemma de kan sälja?

3. Ang. inshimsning. Känns lite för avancerat för mig då jag saknar tidigare erfarenhet och ordentliga verktyg. Vad behöver man? Hur gör man?
Finns kanske någon kring Stockholm som kan göra det åt en för en billig peng?

4. Ang. ryckande 2:a. Detta bör lösas med en ordentligt shimsad växelaxel, men jag funderar på om man ev. också skulle göra en "conrad"-lösning jag läst om lite här på forumet - där man slipar medbringaren och drevet så att de trycks mot varan vid belastning. Återigen - lätt att göra själv eller finns någon som gör det för en billig peng i Stockholmsområdet?

5. Vilket trim är det behagligaste åktrimmet? Membranare har jag hört ska vara behagliga med lite mer bottenkraft...

Mvh Jacob
Norman

Inlägg av Norman »

Ang. shimsning; du klarar dig utan mätverktyg, man känner tydligt om det är glapp. Shimsa till det inte glappar och fortfarande går runt lätt.
Byt även bussningen på högersidan till mellan- eller kopplingsaxeln. Lite glapp i den änden ger mycket i andra.
Användarens profilbild
JMolin

Inlägg av JMolin »

Tack för svar!
Har du någon bild eller länk till den bussningen? Finns den att köpa löst?
Norman

Inlägg av Norman »

Förlåt - vänstersidan sitter den ju på... Den har nummer 31 på sprängskissen. Jag har fått hjälp att tillverka nya. En duktig svarvare fixar det.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

jag rekomenderar att skaffa en verkstadshandbok och läsa först.
finns utlagda på raketsports hemsida att skriva ut. eller köpa av en handlare på tradera. jag tycker det är värt slanten att få den som en liten bok när man står och mekar. även jag som kunde sachs utan och innan på 70 talet var lite ringrostig efter 35 år.

du behöver lite specialverktyg.

en bricka ca 90mm med 7 mm hål att pressa ihop kopplingsfjädrarna med.
någon form av avdragare till inre ramlagerbanorna. även om du ersätter dom med spårkullager så måste dom gamla bort.

avdragare till navet för kopplingslamellerna är bra att ha. m27x? kommer inte ihåg stigningen i huvudet, men den finns som svänghjulsavdragare till nån jappanare.

mothåll för att låsa kopplingsnav och kopplingskorg är ochså bra att ha.
såldes på löpande band på tradera förr, men nu har jag inte sett dom på nåt år.
lätta att slöjda själv av gamla lameller.

vad gäller trim så har jag åsikten att ju äldre desto bättre.
en gammal s.k. 3,5a borrad till 41mm cylinderdia ger ett underbart bottendrag.

erlan
Användarens profilbild
ughla

Inlägg av ughla »

På min 2000 ville ju tvåans växel hoppa ur så jag körde med en fjäder som drog i växelarmen. Växelhandtaget gick senare sönder och jag satte dit ett nytt (nos) och sedan hade jag inga hoppande växlar (tog bort fjädern). Nu hann jag ju inte köra nämnvärt mycket då jag fick motorras dagen efter - jag måste se till att få fart på moppen så man hinner hinner nån köttrunda till :)
NV 1127
Skriv svar