Mysko äggmotor

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
56:an
Forumsponsor

Mysko äggmotor

Inlägg av 56:an »

Jag såg motorblockshalvor till en äggmotor på Tradera som jag inte kunde låta bli att buda på :mrgreen:
Det som lockade var att dom såg lite märkliga ut. Det satt en plugg i insuget och det har jag aldrig sett förut.

Det var mer grejer jag köpte där och idag kom vinsterna i en låda. Genast undersökte jag blockhalvorna. Dom ser NOS ut men jag vill hellre tro det en gång varit en ny motor som dom tagit innehållet ifrån och sedan har dom här halvorna blivit kvar. Det som talar för det är att det finns spår av tagglåsbrickor vid M5 skruvarna som håller ihop halvorna. Däremot finns inga spår att motorn haft cylinder eller förgasare monterad.

Det märkliga är att det är en 0,6 hästars motor och vad skulle den ha varit till???

Den extra strypningen är tydligen utförd som en plugg i insugshålet i vevhuset och hålet i pluggen är endast 4,5 millimeter.

Man kan ju undra om toppfarten på den mopeden.... :roll:

Är det nån som har några idéer om vad det här kan vara?

Eftersom det är en extra identitet instansat vid cylinderfoten faller tanken åt en motor från experimentverkstaden men det är som sagt bara spekulationer....

• Bild
  • Bild
Durationen verkar vara som de övriga slidmotorerna

• Bild

• Bild
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

måste jag gissa så skulle jag gissa på att HVA försökt göra en 25 km/h moppe.

erland
Forumsponsor

Tror faktiskt din gissning stämmer erlan...

HVA D-motor ämnad för tysk 25 km/h mofa eller varför inte hel moped, Roulette eller nåt sånt för tyska marknaden och därav identitetsmärkningen vid cylinderfoten.

Jämför den här Sachscyllen, samma typ av märkning...

http://www.tradera.com/item/302510/1931 ... -cylinder-

Jag skippar genast experimentverkstan :oops:

Bra input erlan thumb_up
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

kan ju vara experimentverkstaden ändå. det är ju inget som säger att det är den slutliga versionen. den blev ju i vilket fall som helst kvar i sverige.

erlan
Användarens profilbild
Hakan

Inlägg av Hakan »

Jasså det var du som klapp den ,jag hade "öronmärkt"den med 30kr för att jag inte skulle missa den. Jag såg också den som "mindre använd", men noterade att det var märken efter taggbrickor på vä sida. Reagerade även på pluggen i insuget. Passar bättre i min blocksamling än din :lol:
Forumsponsor

Hejsan Hakan :D

Det blir nog inget med det. Nu är det bara ett vevparti som fattas, sen kan göra mig en egen sån där motor som jag höll på med i somras.

Fast vevaxlarna är svåra att få tag på och ännu svårare om dom är rediga.

"Svårfångat" brukar dom säga ibland :lol:

Cylindern är också svår men där kan man ju ta nånting annat 8)
Användarens profilbild
Hakan

Inlägg av Hakan »

Jasså du vill inte deala? I detta läget känns det bra att jag har 2st perfekta vevar liggandes, å nej dom är inte till salu. :lol: Och motorblock har jag gott om, hehe, å växellådor, å NOS kopplingar, å NOS remhjul, å.............
Skriv svar