Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
ufe 64
Inlägg: 30 Blev medlem: 19 aug 2013, 18:41
Ort: Täfteå
Inlägg
av ufe 64 » 20 okt 2013, 08:40
12 eller 16 bommar styrs det av motornummer eller .? Tänkte beställa nya lameller
Skoterett -64
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311 Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg
Inlägg
av erlan » 20 okt 2013, 09:23
12bommar till kuggtrans och 16 bommar till remtrans. kedjetrans vet jag inte.
så ja det styrdes av motornummer, men många tidiga motorer är moderniserade
så det är inte att lita på.
erlan
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130 Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00
Inlägg
av 56:an » 20 okt 2013, 13:28
12 bommar, flinta kuggtrans, äggmotor remtrans + båda som har kedjetrans
16 bommar flinta med remtrans.
Skulle tro man ökade antal "bommar" därför dom gjorde hack i kopplingskorgen av alu och då fördelade man kraften på fler punkter.
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840 Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)
Inlägg
av pangerva » 20 okt 2013, 13:34
Men kuggtransen kom väl senare. Då minskade man ju antal bommar.
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130 Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00
Inlägg
av 56:an » 20 okt 2013, 14:41
Notera att kopplingskorgen sällan eller aldrig slits på samma ställen på en JLO Piano trots att den korgen också är av alu
Annars så har flinta kuggtrans kopplingskorg av gjutstål därför slits den inte på samma sätt på dom ställena där fiberlamellerna ligger emot.