off topic tråden

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

Fy så otäckt, drunkna i flytande stenkolstjära som kommer mot en som en flodvåg utan det går att fly undan nånstans :shock:

Jag ryser.... :cold:

Nån som känner igen lukten av stenkolstjära?

Jag gör det, och det hänt att jag blir påmind. Inga flodvågor som vällt fram, det har räckt med mindre bitar inpregnerad papp som varit gömd i väggar sedan gammalt. Sånt kan man råka ut för med gammal rivningsved.

Fast effekten är otrolig. Virket kan vara som nytt fastän massor av år gammalt.

Stenkolstjära är starkt cancerframkallande och förbjudet idag.

Trodde jag... :?

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/nor ... ab-i-lulea

http://apps.kemi.se/flodessok/floden/ke ... stjara.htm
Användarens profilbild
Frolzon

Inlägg av Frolzon »

56:an skrev: Nån som känner igen lukten av stenkolstjära?
Vi värmde huset i många år med uttjänta slipers från järnvägen.
Det var ingen av oss eller våra grannar som mådde dåligt heller och varmt och gott blev det. :oops:
(Många eldar fortfarande med gamla slipers.)
De kunde vara lite sega att såga ibland (Sliprarna, inte grannarna...), men annars var det inget att klaga på.

Tänk på alla lokförare och eldare som stod i röken från ångloken förr.
Bara inne i tunnlarna rök det ju bra...
Men fortfarande har jag ännu inte hört talas om någon lokförare som blivit sjuk p.g.a. röken... :roll:

Men naturligtvis finns det de som känner obehag av t.ex. röken från stenkolstjära eller andra giftiga utsläpp också.
Och vi får väl önska att den kommande utredningen på SSAB i Luleå bidrar till att den typen av olycka aldrig kan inträffa igen.
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

Verkligen tragisk olycka på SSAB.
På tal om stenkoltjära, vad är telefonstolpar impregnerade med?
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Frolzon

Inlägg av Frolzon »

Raketsport skrev:Verkligen tragisk olycka på SSAB.
Kreosot av stenkolstjära...:roll:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kreosot
Forumsponsor

• Bild
Kreosotimpregnerade slipers. Luktar fruktansvärt och lukten följer långt med vinden... :?

Nej för f-n, inget impregnerat i pannan :Stop_:

Det är miljöfarligt avfall och hör hemma i avsedd container på tippen :wink:

Och förstås även det gröna tryckimpregnerade även om någon sa "det brinner det också"

En och annan målad bit kan åka med men då helst gammal linoljefärg, det bör vara mindre farligt.

Det vete kattsingen om det går och jämföra stenkol och stenkolstjära i farlighet. Det senare är ju ett processat destillat. En överbliven restprodukt när man hettade upp kolet i retorter för att utvinna gas och koks.

I Kalmar fasades gasverket ut i början av 60-talet. Familjen flyttade hit -63 och samtidigt då togs gasmätarna bort, fastän rören i huset är kvar.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Gasverk
Forumsponsor

Jag läser vidare om den hemska händelsen på SSAB i Luleå där två miste livet i en flodvåg med stenkolstjära.

Jag fattar det som att de två männen ska göra en inspektion i en stor cistern och gå in genom en manlucka längst ner på den runda tanken.

Männen måste ha fått uppgift om att tanken är nästan tom, annars skulle dom inte börja ta bort skruvarna till luckan.

Fast cisternen är inte tom. Det är uppåt 1000 kubikmeter i tanken och när dom har lossat tillräckligt många bultar så håller inte dom återstående emot trycket på luckan utan bultarna brister och luckan far upp och ut väller stenkolstjäran som en flod i en invallning av jord med flera meter höga kanter där männen inte kan ta sig ut utan drunknar i tjäran.

Hu så hemskt :cry:

Nej, sånt ska inte behöva hända :idea:
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

Såg på nyheterna idag och där berättade man att det var just så att de två männen fått information om att cisternen var näst intill tom och skulle därför inspekteras/rengöras. En utredning pågår om hur informationen kunde vara så felaktig.
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Frolzon

Inlägg av Frolzon »

Raketsport skrev:Verkligen tragisk olycka på SSAB.
Lite bilder om impregnering förr i tiden:
http://www.samlingsportalen.se/all/CgiT ... 0&Recnr=11

Även impregnering med arsenik förekom:
http://www.samlingsportalen.se/all/CgiT ... 0&Recnr=15
Användarens profilbild
tompas11

Inlägg av tompas11 »

Båda männen var i sextioårsåldern och den ena skulle fylla 65...
Fruktansvärt, vilket öde...
Forumsponsor

Jag tycker det är lite mysko. Dom måste känts sig säkra när dom började lossa bultarna till luckan annars skulle dom inte gjort det. Det känns på nåt sätt att männen lurats in i en fälla. Kanske inte medvetet men vad hjälper det när dom miste sina liv :(
Användarens profilbild
SachsMekarn

Inlägg av SachsMekarn »

Trist när sådana olyckor pga. slarv händer :?
HSE

Inlägg av HSE »

Jobbade ju en hel del med tankar och återkommande rengörningar en gång i värden och olyckan känns onödig. Först måste man ha koll på hur mycket som är kvar i tanken, frestande att släppa på manluckan för att skynda på tömmandet men då får man bara lossa några varv på samtliga muttrar. Manluckan kan ha klibbat fast så den släpper plötsligt och oväntat, då gäller det att inte lossat ett antal skruvar helt så återstående inte håller för rycket som blir. En olycka beror oftast på minst två samverkande faktorer, i detta fall felaktig inventering av tanknivån och felaktig öppning av manluckan. Sorgligt med de båda männen, med tanke på åldern borde de varit erfarna nog att inte råka ut för detta.
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

HSE skrev:Jobbade ju en hel del med tankar och återkommande rengörningar en gång i värden och olyckan känns onödig. Först måste man ha koll på hur mycket som är kvar i tanken, frestande att släppa på manluckan för att skynda på tömmandet men då får man bara lossa några varv på samtliga muttrar. Manluckan kan ha klibbat fast så den släpper plötsligt och oväntat, då gäller det att inte lossat ett antal skruvar helt så återstående inte håller för rycket som blir. En olycka beror oftast på minst två samverkande faktorer, i detta fall felaktig inventering av tanknivån och felaktig öppning av manluckan. Sorgligt med de båda männen, med tanke på åldern borde de varit erfarna nog att inte råka ut för detta.

Påminner om en granne på sommarstället där jag växte upp. Han hade precis köpt huset och fick stopp i dasstanken när gäster skulle komma frampå kvällen. Tanken skulle ju vara tömd hade ju säljaren sagt. Så fram med verktyg för att öppna luckan, ja det var en manlucka på den, och precis som HSE skriver ovan så hade lucka klibbat fast. En mejsel löste det problemet varpå ett par m3 tömdes över honom.
Hans fru skickade in honom i duschen tre gånger efter varandra då hon sa att han fortfarande luktade. Som tur var fanns tanken på baksidan av huset så gästerna slapp veta vad som hänt, just då i alla fall. :lol:
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

HSE skrev:Jobbade ju en hel del med tankar och återkommande rengörningar en gång i värden och olyckan känns onödig. Först måste man ha koll på hur mycket som är kvar i tanken, frestande att släppa på manluckan för att skynda på tömmandet men då får man bara lossa några varv på samtliga muttrar. Manluckan kan ha klibbat fast så den släpper plötsligt och oväntat, då gäller det att inte lossat ett antal skruvar helt så återstående inte håller för rycket som blir. En olycka beror oftast på minst två samverkande faktorer, i detta fall felaktig inventering av tanknivån och felaktig öppning av manluckan. Sorgligt med de båda männen, med tanke på åldern borde de varit erfarna nog att inte råka ut för detta.

Påminner om en granne på sommarstället där jag växte upp. Han hade precis köpt huset och fick stopp i dasstanken när gäster skulle komma frampå kvällen. Tanken skulle ju vara tömd hade ju säljaren sagt. Så fram med verktyg för att öppna luckan, ja det var en manlucka på den, och precis som HSE skriver ovan så hade lucka klibbat fast. En mejsel löste det problemet varpå ett par m3 tömdes över honom.
Hans fru skickade in honom i duschen tre gånger efter varandra då hon sa att han fortfarande luktade. Som tur var fanns tanken på baksidan av huset så gästerna slapp veta vad som hänt, just då i alla fall. :lol:
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
HSE

Inlägg av HSE »

Hm, ja jag vet lite hur det känns att bada i skit. Växte ju upp på en bondgård och en dag när jag skulle mocka för korna halkade jag och föll baklänges handlöst i den fulla skitrännan. Jag blev inte insläppt av min mor (som förresten fyllde 90 förra veckan) utan fick klä av mig utomhus. Men lukten satt i skinnet för en vecka :roll:
Skriv svar