Ja, har de inte stått flera veckor så brukar de starta på andra kicken, och har de nyss varit igång så startar de direkt!NiklasHögberg skrev:Kanon Janne. nu e din redo för race snart. är den lättstartad?
Dubbelbajaj!
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
-
- Inlägg: 6334
- Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
- Ort: Kristinehamn. Värmlands län
okej ja min e me lättstartad. men ja tror ja skall byta tändstift och tömma koppen på förgasaren. den kan göra ågot misständande precis är den startat.JanneHagnell skrev:Ja, har de inte stått flera veckor så brukar de starta på andra kicken, och har de nyss varit igång så startar de direkt!NiklasHögberg skrev:Kanon Janne. nu e din redo för race snart. är den lättstartad?
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
-
- Inlägg: 6334
- Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
- Ort: Kristinehamn. Värmlands län
nix men den rör ja inte. ja tror de e ngn vattendroppe i botte av förgasaren som den misständer på. blandskruven står nog rätt för den svarar suveränt på gas o går mycket rent bara den blivit lite ljummen. men nytt tändstift ska ja montera.JanneHagnell skrev:Har du provat att justera blandningsskruven?
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
Noterar att Moppis1 går bättre och bättre ju kallare det blir ute. Nu ligger hon stadigt mellan 30 och 35 på mätaren på plan väg. Och detta ska vara en motor tillverkad i ett land som ju inte är känt för sin kyla, direkt... Blir det för varmt under kåporna sommartid, tro? Kanske ska bygga en insugssnabel? Fast jag har ju ett halvår på mig att grunna på det.
Kall luft har högre syredensitet. Du kanske behöver gå ner lite i munstycke när det är riktigt varmt.JanneHagnell skrev:Noterar att Moppis1 går bättre och bättre ju kallare det blir ute. Nu ligger hon stadigt mellan 30 och 35 på mätaren på plan väg. Och detta ska vara en motor tillverkad i ett land som ju inte är känt för sin kyla, direkt... Blir det för varmt under kåporna sommartid, tro? Kanske ska bygga en insugssnabel? Fast jag har ju ett halvår på mig att grunna på det.
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
-
- Forumsponsor
- Inlägg: 311
- Blev medlem: 10 jul 2008, 23:00
- Ort: Jönköping
Blandningsskruven påverkar inte över hela varvtalsområdet.JanneHagnell skrev:Ja, det verkar ju inte fungera att ändra blandningsskruven, det hjälpte bara till en viss gräns. Men var hitta munstycken till en Bajaj-fugge? Man kanske kan hoppas på att de kör någon standardstorlek?
Huvudmunstycket är mest påverkande faktor från 50% varvtal och uppåt..
Det är inte så att förgasaren är en kopia av nåt japanskt?
har sett att det på nätet finns företag som specialiserat sig på "förgasartillbehör" då inkl munstycken..
Någon hade dessutom måttskisser på sin munstycken, vilket väl är vad du vill ha?
Bara att leta...
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
-
- Inlägg: 6334
- Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
- Ort: Kristinehamn. Värmlands län
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
Gjorde en liten förändring av luftfiltret och återmonterade det på Moppis1, får se om det hjälper. Tycker det är skönare att ha det på, insugsljudet blir lite högt annars.
Medan jag höll på kom dottern (hon som Moppis1 tillhör) hem och blev så inspirerad att hon började tvätta moppen!

Sedan hade hon letat upp det Indiska-pimp jag gav henne i somras så då åkte det på också:

...å så en dekal att matcha Bonnies:

Medan jag höll på kom dottern (hon som Moppis1 tillhör) hem och blev så inspirerad att hon började tvätta moppen!


Sedan hade hon letat upp det Indiska-pimp jag gav henne i somras så då åkte det på också:

...å så en dekal att matcha Bonnies:

- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
Idag höll Bonnie på att svika mig igen. Tyckte hon var lite slö på gasen även om hon gick okej på plan mark men sedan kom jag nästan inte upp för hemmabacken. Väl hemma dog hon och ville inte starta. Efter att ha stängt och åter öppnat bensinkranarna startade hon snällt och svarade på gas, men någon provtur hade jag inte tid med. Kan det vara "skit i spridar'n" som vi sa när jag var ung, oaktat om motorn i fråga hade spridare eller ej. Skit i bränslesystemet, alltså. Och ja, jag har kikat in i avgasröret...
-
- Inlägg: 6334
- Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
- Ort: Kristinehamn. Värmlands län
verkar som din förgasare inte e lik min alls. nu efter ja bytt tändstift o gett den allmän service så knala min på i 40 km/h stark o går rent hela registret.JanneHagnell skrev:Idag höll Bonnie på att svika mig igen. Tyckte hon var lite slö på gasen även om hon gick okej på plan mark men sedan kom jag nästan inte upp för hemmabacken. Väl hemma dog hon och ville inte starta. Efter att ha stängt och åter öppnat bensinkranarna startade hon snällt och svarade på gas, men någon provtur hade jag inte tid med. Kan det vara "skit i spridar'n" som vi sa när jag var ung, oaktat om motorn i fråga hade spridare eller ej. Skit i bränslesystemet, alltså. Och ja, jag har kikat in i avgasröret...
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
Nu var detta visserligen den moppen som gått bra (efter att jag till slut hittade stoppet i avgassystemet) men ja, det känns som om förgasarna är en känslig punkt. Har läst på andra ställen om att dessa moppar är slöa och bara går någorlunda om man poockar bort luftfiltret.
Din kanske har fått en trimförgasare monterad någon gång?
Din kanske har fått en trimförgasare monterad någon gång?