Vädret..

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

56:an skrev:Det görs numera stora anpassningar i form av biobränslen, vindkraft, värmepumpar m.m. och försöka
motarbeta det upplevs väl knappast framstegsvänligt idag eller hur? :wink:

Sen är det då den andra paradgrenen... Hur hypermodern känns den idag? :roll:

I Japan har dom stängt ner allihop. Gick nationen under?

Men jag har läst det är ny modernare teknik på gång och som inte är lika farlig. Det ska fungera som solen...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fusionskraft
Fusionskraft hörde jag talas om första gången när jag gick i nian, 1975-76 sådär, för nästan fyrtio år sedan, och fortfarande är det kvar på ritbordet...

Det stora problemet är väl att bemästra temperaturerna och det har påståtts att man har lyckats med "kall fusion" men inget har gått att påvisa:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kall_fusion
Användarens profilbild
tompas11

Inlägg av tompas11 »

Vi kan inte förlita oss på vindkraft eftersom den producerar ju el bara när det blåser. När det inte blåser så måste det finnas backupkraft tillgänglig och den måste vara i samma storleksordning som den installerade vindkraftseffekten. Annars så står vi där med brist på el och allt vad detta innebär för vår industri och Sveriges invånare. Ju fler vindkraftsverk som byggs desto mer instabilitet bygger man in i elsystemet.

Att producera el med hjälp av vindkraftverk är ett ineffektivt, dyrt, bidragskrävande och inte minst miljöförstörande sätt, som förstör utvecklingen av den allt viktigare turistnäringen samt livsmiljön för de människor som bor i närheten av verken.

Ja Sveriges kärnkraftverk bör läggas och skrotas. De bör ersättas av nya effektivare och säkrare kärnkraftsverk. :wink:
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

tompas11 skrev:Ja Sveriges kärnkraftverk bör läggas och skrotas. De bör ersättas av nya effektivare och säkrare kärnkraftsverk. :wink:
Vem är villig och betala utgående teknik? :roll:
Tycker du Volvo ska återgå till bakhjulsdrivna bilar med gjutjärnsklump där fram? :roll:

tompas11 skrev:....vindkraftverk...bidragskrävande....
ALLA energisystem hittills har varit subventionerade.

Vem betalade utvecklingen av kärnkraften?
Svar: Folket genom skatter

Vem betalar utvecklingen av hanteringen av kärnkraftavfall?

Vem betalade den ursprungliga utbyggnaden av vattenkraften?

Vindkraften subventioneras genom s.k. elcertifikat som finansieras av förbrukarna via elräkningarna. Dessa elcertifikat subventionerar även vattenkraft och bioenergianläggningar men det väljer du att inte berätta om :wink:

http://www.energimyndigheten.se/Foretag ... statistik/

För övrigt kan jag berätta att de flesta vattenkraftverken här i södra Sverige har stått stilla mest hela hösten medan vindkraftverken mestadels har snurrat på.

Är det inte så att en arbetsbänk blir stadigare ju fler ben den har :wink:

Här är en sajt med små vindkraftverk typ 10-15 kw. Jag ser sajten har haft nästan 5 miljoner besökare så det kan väl inte vara helt ointressant....

Kollade lite hastigt och såg vindkraftverken startade vid 2-4 sekundmeter och gav maxeffekten vid 9 sekundmeter. Jämför här vid kusten där jag bor brukar vinden ligga 5-6-7 sekundmeter den här årstiden men det finns ju dagar det blåser mindre men även dagar det blåser mer.

Här runt kalmar och Öland har det vuxit upp många vindkraftverk de senaste åren och jag såg på sajtens vindkarta att det blåser mycket här liksom i Skåne där vindmöllorna kan stå rätt så tätt på sina ställen. I Norrland däremot verkar det blåsa mindre men där finns ju vattenkraften istället.

Du bor väl i Västeråstrakten och där har jag för mig dom framställde elektriciteten med stenkol :roll:

http://www.angkraftverket.se/

Äldre kompisar till mig jobbade där för länge sedan så jag har hört lite historier därifrån :D
Forumsponsor

Så här säjer Svensk Energi om vindkraft:

"Vindkraft – kompletterande förnybar kraft
Vindkraften är en förnybar kraftkälla med vinden som bränsle. Vindkraftverken finns över hela landet och har blivit betydligt fler under de senaste åren. Elproduktionen från vindkraft har därmed ökat rejält.
Vinden är dock växlande och vinden inte kan lagras. Det gör att vindkraften inte garanterat producerar el när elanvändningen är hög. Vindkraften är därför beroende av annat produktionsslag, till exempel vattenkraft, som kan komplettera produktionen så att den totala produktionen motsvarar efterfrågan. Vattenkraften används då som så kallad reglerkraft."

http://www.svenskenergi.se/Elfakta/Elproduktion/

Jag såg en uppgift att vindkraften producerade 7,2 TWh år 2012 och på Svensk Energi ser jag att kärnkraften producerar c:a 70 TWh på ett år. Alltså motsvarar vindkraften en tiondel av energin som produceras i samtliga kärnkraftverk. Ett vanligt argument förut var att vindkraften inte fungerade och energitillskottet var obetydligt. Med facit i hand verkar inte det argumentet stämma med verkligheten.

Jag kan inte få det till annat än motståndarna till alternativ energi har förlorat. Deras skrik i falsett och grymtningar i diverse kommentarsfält får nog idag mest betraktas som kverulans. Allt är redan bestämt, planerat, utbyggt och i full drift.

Skulle gärna vilja veta hur ofta ett nytt vindkraftverk startas upp om man ser det runt hela klotet...
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

ja motståndarna som vill ha vindkraft överallt utom just där dom bor är nog ett mindre problem.

problemet med reglerkraft är större. jag har ingen aning om vad våra vattenkraftverk kan leverera men det kommer att bli svårt att bygga ut vindkraften mycket mer än det finns vattenkraft att reglera med när det inte blåser.

ett annat stort problem som ytterligare fördyrar vindkraften är att det inte finns kraftledningar med tillräcklig kapacitet dit det blåser mycket.
borde funka utmärkt med vindkraftverk i hela fjällkedjan men bygga vägar och kraftledningar dit????

erlan
Användarens profilbild
tompas11

Inlägg av tompas11 »

Fram till 1800-talets början så användes vindkraften flitigt för att driva pumpar, kvarnar m.m. Under senare delen av 1800-talet så minskade vindkraftsanvändningen kraftigt för att sedan nästan helt försvinna.
Varför? Kan det kanske bero på att vindkraften visade sig vara ineffektiv och att nya mycket effektivare energikällor såg dagens ljus? :wink:

Den som tror att utökad vindkraftsanvändning i Sverige innebär en reducering av klimatskadliga utsläpp i vårt land har fel. När det blåser så drar man ner på vattenkraften för att ta emot vindkraftsel i elsystemen. Därmed finns det inga klimatskadliga utsläpp som försvinner. Samma förhållande gäller om kärnkraften skulle användas som regerkraft. Vindkraften gör därmed ingen som helst nytta för klimatet.

Och som erlan skriver, vad ska vi använda som reglerkraft när vattenkraften inte räcker till och kärnkraften är avvecklad. Kol, olja??

Vad gäller småskalig vindkraft för dig och mig så är det väl helt ok för den som vill betala för och satsa på detta. Valet beträffande detta är ju fritt. :)

De svenska kärnkraftverken bör ersättas av nya säkrare och effektivare verk. Det är ju precis samma förfarande som t.ex. Volvo har för sin bliproduktion. Bilarna blir allt säkrare och bränsleeffektivare. Faktum är att ottomotorn allt mer närmar sig dieselmotorn i effektivitet.
Det man gjort och gör med de gamla svenska kärnkraftsverken kan väl närmast liknas vid att man försöker bygga om en Amazon till en V70. :?

Vindkraften har inga fördelar
http://hn.se/asikter/debatt/1.2390146-v ... a-fordelar

Mojnande vind i Danmark ger skräckpriser på el
http://www.friatider.se/mojnande-vind-i ... iser-pa-el

Vindkraften dyr affär för Hammarö
http://www.svt.se/nyheter/vindkraften-small-for-hammaro

Meningslös satsning på vindkraft
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/me ... 075891.svd

Health effects explained
It's an eye-opener for most people.
http://www.epaw.org/multimedia.php?lang=en&article=ns51

Windfall
http://www.youtube.com/watch?v=cBYjZG8O6qE
Forumsponsor

Intressant att se dina länkval.

Och det är det som är poängen i mitt resonemang. Sakfrågan är redan avgjord. Hela maktapparaten från Bryssel, regeringar, näringsliv m.m. har kompassriktningen inställd. Som storebror bestämmer så får det också bli... Och därför kan jag lätt som en plätt länka från både myndigheter och företag. Medan du måste hänvisa till missnöjesbloggar och tyckarspalter.

Vi som för trettio år sedan gick omkring med gula knappar med en glad röd sol på kan känna oss ganska nöjda idag. Det ser ut att gå vår väg.

Det var en ganska stor rörelse då i slutet av sjuttiotalet, och störst var den på lantbrukssidan. Jag var med på flera studiebesök vid små energianläggningar. Oljan skulle bort och nu måste något annat till. Motståndet till kärnkraft var kompakt och är väl till viss del fortfarande så fast det är rätt så tyst idag. Kärnkraften levererar ända tills det händer nåt. Oftast mindre fel men det kan också vara större fel typ att hela skiten exploderar och blir en rykande kolhög av radioaktivt nedfall :wink:

Nu ska jag gå ut och fixa lite. Det är där jag trivs bäst. På baksidan av huset och runt garaget. Fast idag blåser det en del. Man kanske borde ha en vindsnurra på taket? :roll:
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

all energi skadar eller i bästa fall bara påverkar miljön.

jag har den åsikten att det bösta v har idag är kärnkraften. där har vi koll på föroreningarna. problemet är kraftverksägarna. inte ens dom svenska verkar seriösa nog. att kärnkraftverken står still titt som tätt tyder ju på att man snålar på / slarvar med förebyggande underhåll och service.

erlan
Användarens profilbild
tompas11

Inlägg av tompas11 »

Kungliga vetenskapsakademien kan väl knappast kallas för en missnöjesblogg eller en tyckarspalt. Eller? :?

Tog dina argument slut? :?:

Bara för att "hela maktapparaten" har en åsikt så behöver man ju inte dela den. Eller hur? :wink:

Elförbrukningen i Sverige har inte ökat på 20 år och någon ökning är inte att vänta under överskådlig tid. Sverige har ett överskott av el som exporteras. Varför ska vi då i himlens namn öka produktionen av el genom dyr vindkraft? Totalt obegripligt om det inte vore för att det handlar om att tjäna pengar. Pengar som går från oss konsumenter rätt ner i fickan på vindkraftsproducenterna.

Och vem kom på den idiotiska ide'n att bygga 1100 vindkraftverk långt upp i norr för att sedan skicka elen till södra Sverige med 15% i överföringsförluster. Energismart va? :shock:

Och så här skriver Civilingenjör Sivert Göthlin, tidigare ansvarig för driften av Vattenfalls elproduktion och det svenska stamnätet:

"Sverige har aldrig haft en så stark elbalans som i dag.
Då vill politikerna göra den ännu starkare genom att bygga mer av subventionerad vindkraft.
Slöseriet med samhällsresurser bortser man från.

Exportöverskottet var senaste året nära tre gånger mer än hela vindkraftsproduktionen. Kraften har sålts till ett pris som är ungefär halva självkostnaden för vindkraft.

Vi har en elproduktion som ur miljösynpunkt är nästan oöverträffad. Sammansättningen med stora delar av vatten- och kärnkraft gör att produktionen blir så fossilbränslefri den kan bli. Bara i samband med störningar inom produktion eller nät utnyttjas äldre oljeeldade anläggningar kortvarigt.

År 2012 var fördelningen på olika kraftslag:
• vattenkraft 77 TWh
• kärnkraft 61 TWh
• annan värmekraft (biobränsle) 15 TWh
• vindkraft 7 TWh

Elförbrukningen inom landet stannade på 141 TWh, så ett överskott på 19 TWh exporterades.

Vattenkraftsproduktionen har varit hög sista året, men en nedgång till normalnivå kommer mer än väl att uppvägas av ökad kärnkraft efter moderniseringar och effekthöjningar. Tillgång till billig och säker kärnkraft kommer att finnas i ytterligare två-tre decennier. När kärnkraften ska ersättas är det mesta som nu byggs av förnybar kraft nästan skrotfärdigt.

Elförbrukningen har inte ökat på nära 20 år och ingen ökning är heller att vänta under överskådlig tid. I denna situation är det inte mer produktion som ska subventioneras fram, utan i stället bör möjligheterna till ytterligare användning inom landet undersökas.

Vindkraften har byggts ut snabbt under ett par kalla vintrar med god lönsamhet. Nu med andra förhållanden går nästan all vindkraft med förlust. År 2013 väntas utbyggnaden halverad från år 2012 (Svensk Vindindustri 23 oktober 2012) och personalnedskärningar har påbörjats.

Det senaste energibeslutet var bra då det öppnade för fortsatt användning av kärnkraften.
Däremot blev den snabba utbyggnaden av mer förnybar energi fel med produktionsmål för olika kraftslag utan tanke på det totala elbehovet. Detta har lett till att dagens stora överskott uppstått.

Mest fel blir vindkraft i Norrland för då tillkommer förutom ledningskostnader, 10-15 procent av produktionen går bort i överföringsförluster.

Talet om att det skulle vara bra med ett tredje ben för elförsörjningen är bara ett kostsamt politiskt påhitt. Svensk elförsörjning var förr helt beroende av vattenkraft med tillsats av värmekraft under torrår, därefter tillkom kärnkraften med billig baskraft. Detta har gett låga priser och en säker elförsörjning.

För arbetet med utformningen av det framtida elsystemet måste en politisk överenskommelse träffas som blir långsiktigt hållbar. Denna bör utgå från storleken på det framtida elbehovet och klarlägga synen på olika kraftslag. Subventioner och avgifter bör plockas bort, då dessa bara leder till stora onödiga samhällskostnader. Som första åtgärd mot ett växande överskott bör elcertifikaten avskaffas."
Forumsponsor

erlan skrev:all energi skadar eller i bästa fall bara påverkar miljön.

jag har den åsikten att det bösta v har idag är kärnkraften. där har vi koll på föroreningarna. problemet är kraftverksägarna. inte ens dom svenska verkar seriösa nog. att kärnkraftverken står still titt som tätt tyder ju på att man snålar på / slarvar med förebyggande underhåll och service.

erlan
Jo, all energiframställning påverkar på nåt sätt...

Många tycker nog som du och därför valde jag att prata om kärnkraften i små bokstäver 8)

Tar ditt sen tompas11, jag ska gå ut nu. Det är ju för fanken snart mörkt... :shock:
Forumsponsor

erlan skrev:problemet med reglerkraft är större. jag har ingen aning om vad våra vattenkraftverk kan leverera men det kommer att bli svårt att bygga ut vindkraften mycket mer än det finns vattenkraft att reglera med när det inte blåser.

erlan
Jo, så har det väl varit men det som byggs idag byggs för framtiden och då kommer kraftproduktionen inte vara en nationell angelägenhet då den privatiserats helt eller delvis i stort sett i vartenda land runt om i Europa.

Ägarna har då inga nationella gränser utan hela Europa och kanske mer därtill blir spelplanen eller marknaden som dom säger.

För att det här praktiskt ska fungera byggs då kablar mellan länderna så det hela blir ett nätverk ungefär som webben.

Då måste inte regleringen av kraften ske just här utan kanske i Danmark genom att dom skyfflar in lite mindre kol i pannan eller stänger av nån motor.

Prat om nåt "elöverskott" är således inte relevant. De kilowatt som inte går åt här säljs och förbrukas nån annanstans.

Fast somliga gillar inte internationalisering överhuvudtaget och då blir vindkraften ett hot.
Forumsponsor

tompas11 skrev:Tog dina argument slut? :?:
  • Harsprånget Lule älv ........ 1,33 miljoner hästkrafter

Stornorrfors Ume älv ........ 814 tusen hästkrafter

Porjus Lule älv ................. 653 tusen hästkrafter

Messaure Lule älv ............ 606 tusen hästkrafter
De här vattenkraftverken är de fyra största i Sverige och tillsammans levererar de 7,47 TWh ett normalår vilket ungefär motsvarar den energi som vad vindkraftverken levererar. Det är således både stora effekter och mycket energi det handlar om. Sverige kan leverera energi, industrin vill ha den, samhället behöver den och den går att sälja. Så klart att makthavarna säger ja. Och även du är med i besluten eftersom vi lever i en demokrati.

Jag tycker vi avslutar den här diskussionen. Tror inte vi kommer längre. Jag gick med i den mest för att jag vet du gillar det här tompas11 men nu känner jag det kan vara nog på den här mopedsidan för på nåt vis passar det inte in. Det är så att säga fel forum. Diskussionen är dock intressant och man lär sig alltid nåt nytt när man är med och när man söker fakta och uppgifter.

I morrn kväll ska det blåsa storm och kanske mer här i södra Sverige. Kanske ett och annat vindkraftverk blåser omkull, blir du glad då? :D
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL »

Har ni helt glömt bort att kärnkraften producerar el och bajsar ur sig avfall som är lite sådär obra i ungefär 1 miljard år framåt eller så?
för att inte tala om dom risker som alltid kommer att finnas med kärnkraftverk, oavsett hur tjocka väggar man bygger runt dom.
Jag vill påminna om Tage Danielssons monolog. 8)

http://www.youtube.com/watch?v=FjuhW-4tyEI
HSE

Inlägg av HSE »

Japanerna ångrar i dag att de satsade på kärnkraft...
Användarens profilbild
tompas11

Inlägg av tompas11 »

56:an skrev:Jag tycker vi avslutar den här diskussionen. Tror inte vi kommer längre. Jag gick med i den mest för att jag vet du gillar det här tompas11 men nu känner jag det kan vara nog på den här mopedsidan för på nåt vis passar det inte in. Det är så att säga fel forum. Diskussionen är dock intressant och man lär sig alltid nåt nytt när man är med och när man söker fakta och uppgifter.

I morrn kväll ska det blåsa storm och kanske mer här i södra Sverige. Kanske ett och annat vindkraftverk blåser omkull, blir du glad då? :D
Jovisst det är nog tyvärr fel forum för denna typ av diskussion. :cry:

Och nej, jag blir inte glad om ett vindkraftverk blåser omkull. Jag är inte emot vindkraft generellt utan anser att den är befogad där den behövs för att täcka upp ett energibehov om inga andra alternativ står till buds.
Situationen i Sverige är dock sådan att här gör de mer skada än nytta.
Skriv svar