Flinta automat

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Norman

Flinta automat

Inlägg av Norman »

Håller på och fixar med en flinta automat. Tryckplattan till startmekanismen som sitter utanpå centrifugalkopplingen är helt plåtren på kanten, ska det inte sitta någon typ av friktionsmaterial där? Om det är så, vad?, och har någon förslag på hur jag kan fixa dit det?
MVH
Markus
Wokadbanan

Inlägg av Wokadbanan »

jodå det skall sitta ett material där, skall se om jag inte kan fixa fram en referensbild till dig.

vet tyvärr inte hur man fixar ditt nytt men om du lyckas vore det jättekul att höra hur du gjorde.
Norman

Inlägg av Norman »

Det är nog inte så nödvändigt med bild, jag vet var det skall sitta. Största frågan är vilket material jag skall använda. Funderar på gummi, bara det behåller friktionen när det blir oljigt.
Wokadbanan

Inlägg av Wokadbanan »

på min är det samma typ av material på centrifugalkopplings (armarna?) som på denna del. Alla jag frågat förespråkar husvagnsreparatörer eller annan verkstad som jobbar med bromsbelägg och ta sånt material, har själv inte hittat nån som är villig att ta på sig en sån uppgift men finns säkert nån där ute.
Jim, från classic motor, har väll också skrivit en del om varmvulkaniserat lim och göra det själv. Men limmet ensamt hamnar väll över femhundralappen så kanske inte så aktuellt...

Annars kan ju kanske gummi fungera. Vet inte om friktionen finns där när olja kommer in i bilden. Kan ju också bli lite kritiskt om gummit inte klarar trycket hamnar lite var stans :? (Jag är inte på nåt sätt påläst tänker bara på min flintamotor som åt o-ringar vid dräneringshållet innan jag fick vett nog å sätta ditt en fiberbricka)
Norman

Inlägg av Norman »

Tack, jag ska höra mig för hos de lokala företagen...
ubby

Inlägg av ubby »

Borde det inte funka att limma dit lämpligt tillskuren vinflaske-kork med någon typ av glofs ? Undrar om man inte hade den typen av friktionsmaterial förr i tiden på våta kopplingslameller... Se'n är ju då frågan vad typ av glofs som man skall ha, men det borde inte behöva vara alltför hightech...

Erik
Skriv svar