Hej Coolvette!
Hittade du några EKF motorer? Om, finns det någon över till ett rimligt pris? Eller bör man hitta någon i Tyskland själv, för att inte bli näst intill ruinerad om man ska ha en hyfsad set up till.
Med vänlig hälsning, MUGGTARZAN.
SACHS EKF, mer info sökes.
Det går inte att komma undan billigt om man vill ha en EKF-motor som gör 100+.
- Orenoverad komplett objektmotor 5000 kr
- 4-lamell koppling 3000 kr
- Tändsystem 1500 kr
- Cylinderkit t.ex. Athena 80 3000 kr
- Förgasare 1000 kr
- Avgasystem 600 kr
- lager och packningar 500 kr
Det ger nästan 15 000 kr om du gör allt jobb själv annars får du lägga på ett par tusen till.
Tillkommer ytterligare mellan 1500 och 5000 om du vill ha ett kraftigare vevparti.
Får du tag på en iordninggjord EKF-maskin med allt som är uppräknat för 10 000 är det bara att slå till och vara glad.
Det är inte lätt att komma förbi 100 km/h om moppen samtidigt ska accelerera bra. Det kostar en del men är helt klart värt det om man vill att de ska kunna gå lite ibland. Därmed inte sagt att folk som kör otrimmat har gjort ett dåligt val. Alla är inte fartdårar eller har några som helst problem med att köra lugnt och fint.
- Orenoverad komplett objektmotor 5000 kr
- 4-lamell koppling 3000 kr
- Tändsystem 1500 kr
- Cylinderkit t.ex. Athena 80 3000 kr
- Förgasare 1000 kr
- Avgasystem 600 kr
- lager och packningar 500 kr
Det ger nästan 15 000 kr om du gör allt jobb själv annars får du lägga på ett par tusen till.
Tillkommer ytterligare mellan 1500 och 5000 om du vill ha ett kraftigare vevparti.
Får du tag på en iordninggjord EKF-maskin med allt som är uppräknat för 10 000 är det bara att slå till och vara glad.
Det är inte lätt att komma förbi 100 km/h om moppen samtidigt ska accelerera bra. Det kostar en del men är helt klart värt det om man vill att de ska kunna gå lite ibland. Därmed inte sagt att folk som kör otrimmat har gjort ett dåligt val. Alla är inte fartdårar eller har några som helst problem med att köra lugnt och fint.
Så är det...pengar styr allt...få se om min F50GLX håller ihop, 3år nu med samma motor 50S motor. Maxat de jag kan...se om detta gav nåt.??selma skrev:Rimligt pris? Bra skit kostar pengar tyvärr,ska det hålla en säsong så går det inte att snåla.Kul att använda istället för att skruva när det är badsäsong,det är väl värt nån krona![]()
bättre att lugna sej nån månad tills kulorna blir dom rätta än att snåla på nåt skit som inte håller måttet
Wordsselma skrev:Rimligt pris? Bra skit kostar pengar tyvärr,ska det hålla en säsong så går det inte att snåla.Kul att använda istället för att skruva när det är badsäsong,det är väl värt nån krona![]()
bättre att lugna sej nån månad tills kulorna blir dom rätta än att snåla på nåt skit som inte håller måttet

Var finner man athena 80 m 14mm kolvbult billigast?
Kanske nån tysk sida? Eller är polinin ett intelligentare val, skillnad mellan dessa två?
Bör man satsa på stuvstas koppling m rakskurna drev? För/nackdelar gentemot snedskurna?
Såg att det finns rör med färdig fläns för athena - nån som provat? Se http://www.rnmotor.eu/sachs-delar/avgas ... ffekt.html
Vad kör ni med för förgasare och bör man dra ut den på vänster sida?
Något man ska tänka på annars?
Kanske nån tysk sida? Eller är polinin ett intelligentare val, skillnad mellan dessa två?
Bör man satsa på stuvstas koppling m rakskurna drev? För/nackdelar gentemot snedskurna?
Såg att det finns rör med färdig fläns för athena - nån som provat? Se http://www.rnmotor.eu/sachs-delar/avgas ... ffekt.html
Vad kör ni med för förgasare och bör man dra ut den på vänster sida?
Något man ska tänka på annars?

NV 1127
12 eller 14 kolvbult spelar ingen större roll,det löser du med nållagret så det passar.Effektmässigt är dom ganska likvärdiga Athenan och Polinin,så det är mest en smaksak.Ska du ha den som åkmoppe så är nog snedskuret att föredra,du slipper det vinande ljudet från dom rakskurna dreven.ughla skrev:Var finner man athena 80 m 14mm kolvbult billigast?
Kanske nån tysk sida? Eller är polinin ett intelligentare val, skillnad mellan dessa två?
Bör man satsa på stuvstas koppling m rakskurna drev? För/nackdelar gentemot snedskurna?
Såg att det finns rör med färdig fläns för athena - nån som provat? Se http://www.rnmotor.eu/sachs-delar/avgas ... ffekt.html
Vad kör ni med för förgasare och bör man dra ut den på vänster sida?
Något man ska tänka på annars?
Avgassystemet du visar funkar alldeles utmärkt,är nog den vanligaste modellen som används.
Ang förgasare,välj en rundtrottel av känt märke.Obs ej kopia! Höger el vänster,en smaksak
