Funderar på om detta är riktigt för enligt min Verkstadshandbok så ska packboxen mellan vevhuset och kopplingsidan sitta enligt bilden men det känns fel...
Borde den inte sitta åt andra hållet för att täta ordentligt då det borde vara mer tryck i vevhuset än på kopplingsidan!?
posch skrev:Vad är anledningen till att packboxen på kopplingssidan ska sitta fel väg.
Finns det någon logisk förklaring eller har Puchfolket tänkt fel ?
Det här är ingenjörsarbete men lite svårt att få tag på någon av dom och fråga
Jag har svårt och föreställa mig det handlar om tankevurpor, då tror jag
hellre det finns någon form av logik bakom men riktigt vad vet jag inte...
Senast redigerad av 56:an den 03 nov 2013, 22:31, redigerad totalt 1 gång.
posch skrev:Vad är anledningen till att packboxen på kopplingssidan ska sitta fel väg.
Ja det skulle vara kul att veta. Händer det tråkigheter om man inte vänder packboxen som i verkstadshandboken?
Ja det skulle vara kul att veta. Händer det tråkigheter om man inte vänder packboxen som i verkstadshandboken?
...man kanske inte gör sönder den lika enkelt vid monteringen av veven!?
Har sett detta även på Husqvarnas D-motorer.
Men svårt att säga att det alltid är monterat så från fabrik då motorerna har några år på nacken. Finns även Husqvarna motorer med denna packbox "rättvänd" och då på en motor som jag är ganska säker på att det varit så från fabrik.
Själv monterar jag alltid dessa packboxar på "rätt" håll.
...man kanske inte gör sönder den lika enkelt vid monteringen av veven!?
Jo, så kan det vara...
I så fall skulle det gälla även Husqvarna Silverpilen som även dom har en "kant" där packboxen måste glida över vid montering.
Jag har alltid monterat packboxarna rätt väg enligt sunt förnuft och har då aldrig märkt nåt problem med det. Man ska inte ta för givet att tillverkaren vet bäst i alla lägen. Finns hur många exempel som helst på dåliga konstruktioner.
Jag funderade i såna tankar för länge sen när jag höll på med Silverpilar men jag gjorde det inte ändå,
och ingen annan heller vad jag kunde se på gamla motorhalvor.
Silverpilens "packboxar" har väldigt stor ytterdiameter, samma som lagret, så hade man vänt dom "avigt" så hade också
vevhuskompressionen minskat p.g.a. hålrummet som då skapades. Likaså hade utrymmet för färskolja minskat på insidan.