Rasad Puch, vad kan vara felet?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
P-plats.se
Inlägg: 1351
Blev medlem: 29 mar 2008, 00:00
Ort: Lilla Edet

Rasad Puch, vad kan vara felet?

Inlägg av P-plats.se »

Fick äntligen fart i Dakotan i sommras MEN den enda turen blev kort.
Moppen rök som f_n så jag tror att packboxen är skadad mellan vevhuset och kopplingssidan.
Efter några mil så small det till i lådan när jag skulle köra iväg i en korsning och sen vågade jag inte starta den mer.

Äntligen har jag idag rivit ner motorn och delat den och det saknas en hel del kuggar i motorn...

Bild

Bild


Vad kan vara anledningen till mitt haveri?
Tyckte växlingarna var lite väl distinkta direkt efter att jag pillat med motorn och undrar varför det var så också?
Vad tror ni, för lite olja eller har jag monterat/schimsat fel tro?
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5029
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Re: Rasad Pusch, vad kan vara felet?

Inlägg av Patrik »

P-plats.se skrev: det saknas en hel del kuggar i motorn...

Saknas, jag tycker jag ser att de flesta ligger där?


Kan ju tänkas att några kugg har gått och sedan hamnat mellan dreven lite här o var.

Orsaken kan man ju klura på, våldsamma växlingar och ovarsam hantering av kopplingen tror jag inte på iaf.
Säckens Alabama har en koppling som är som den värsta sinterlamell med bara on/off läge och motorn brukar inte gnälla utan det gör ett rasslande så kuggar kedjan över på bakdrevet istället. :shock:


Mvh Patrik
Användarens profilbild
Puchlasse
Forumsponsor
Inlägg: 1654
Blev medlem: 19 okt 2008, 23:00
Ort: Norrtälje
Kontakt:

gissning

Inlägg av Puchlasse »

Gissar på löst rullager, kolla om du har nåt ligger nånstans som ser klämt ut. Som kanske trillade omkull när du monterade. Har du inte hittat alla dreven så har jag dem säkert, men då får du maila bild på dreven på båda sidor och mått på tjocklek, så ska jag leta fram. lasse@marbodal.nu för bilder.
Dakota 66 2 st, 67, 76
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Precis vad jag tänkte på...

Det kan ha legat nåt löst inne i motorn som vispats upp och kommit mellan kuggarna.

Sen vad "nåt" är kan man undra. En brusten kugg eller en lös lagerrulle kan ju vara tänkbart....
P-plats.se
Inlägg: 1351
Blev medlem: 29 mar 2008, 00:00
Ort: Lilla Edet

Inlägg av P-plats.se »

Alla rullar var på sin plats när jag klöv motorn så något annat är det.

Har delarna från en fyrväxlad Puchmotor hemma så förhoppningsvis får jag snart ihop moppen igen...
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Då måste det vara en brusten kugg, eller vad tror du själv? :)
P-plats.se
Inlägg: 1351
Blev medlem: 29 mar 2008, 00:00
Ort: Lilla Edet

Inlägg av P-plats.se »

56:an skrev:Då måste det vara en brusten kugg, eller vad tror du själv? :)
Hittade inget annat än lösa kuggar i motorn i alla fall MEN jag funderar fortfarande på varför växlingarna blev lite överdrivet distinkta efter att jag klöv motorn sist!?
Jag la iof. till något schims för det var ett ganska rejält axiellt spel på axeln till växelpedalen men det borde ju inte ställa till detta.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Sånt kan ju vara lite lurigt om det hamnar för nära ett gränsläge åt ena eller andra hållet.
Jag menar om växellådan är gjord så att mer än ett drev flyttas samtidigt...
volvomannen
Inlägg: 1160
Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
Ort: Helsingborg

Inlägg av volvomannen »

Stårju på sprängskisserna att det ska schimsas efter behov på drevaxel samt vevaxel står inget om schimsning av växelarmsaxeln. Kanske har du anledningen där?
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

går det att se om alla brottytor är färska hela vägen?
det är ju omöjligt att veta vad växellådan varit med om tidigare.
en femtonåring som älskat s.k. crossväxlingar?
en brutal nypning i cylindern kan väl ge lite tuff belastning på lådan?

erlan
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Jag minns att efter ett antal mellisar kunde det lätt bli halvgas och stampa i ettan.. :lol:
P-plats.se
Inlägg: 1351
Blev medlem: 29 mar 2008, 00:00
Ort: Lilla Edet

Inlägg av P-plats.se »

F_n va skönt, nu har jag provkört Dakotan ute på vägen och växellådan funkar klockrent efter att jag bytt innehållet!
Nu har jag tom. en extra växel så tack Mange för delarna...
Har ett litet knackande ljud så vi får fortsätta någon annan kväll.
Skriv svar