Angående trim Skoterett Husqvarna Flinta

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
CreMon

Angående trim Skoterett Husqvarna Flinta

Inlägg av CreMon »

Hittade en trim sats för Husqvarna Flinta med följande delar.

Bing förgasare 15 mm
Kolv med 4 mm jackning
14 drev

Detta skulle ge 40 km/tim är det någon som testat detta förmodligen får jag öka drevet till 15 då 14 är standard på Skoteretten.

Egentligen inte ute efter ett fartvidunder då det är en moped men en ökning av 10 km/tim känns lagom,

Det jag vill undvika är en trimningsåtgärd som ger ett så högt varv att det känns som att det skall vibrera sönder.

Vad tror ni om ovanstående trimsats något som fungerar även vid låga varv ?
Crescent Skoterett -67
drutten
Forumsponsor

Inlägg av drutten »

Skulle nog lägga på lite mer till,
Har exportcylindern, planat topplock och en 15Bing på min samt ett 15T drev ifram samt ett 20T i bak.
Med detta trim går det fint att ligga och puttra fram i ca 35-40 km/h och om man vill varva ur till ca 65km/h. ;)
Klarar även normala backar utan att behöva växla ner till 1:an
Användarens profilbild
JRA

Inlägg av JRA »

drutten skrev:Skulle nog lägga på lite mer till,
Har exportcylindern, planat topplock och en 15Bing på min samt ett 15T drev ifram samt ett 20T i bak.
Med detta trim går det fint att ligga och puttra fram i ca 35-40 km/h och om man vill varva ur till ca 65km/h. ;)
Var har du hittat ett 20T bakdrev? Det skulle jag vilja ha ett! :)
Zundapp 429 "special"
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69

En fru som inte är så glad i mopeder....än!
drutten
Forumsponsor

Inlägg av drutten »

JRA skrev:
drutten skrev:Skulle nog lägga på lite mer till,
Var har du hittat ett 20T bakdrev? Det skulle jag vilja ha ett! :)
Kompis som hittade ett drevämne som svarvades och borrades ;)
vet inte var han köpte det.
Användarens profilbild
Husqvarna 1963

Inlägg av Husqvarna 1963 »

Jag har Husqvarna med Flinta -motor (4342, finsk exportmodell, 2 vxl hand, original 1,5 hk@5000rpm (hastighet på toppeffekt 30 km/h), 12mm förgasare, original i=20.0, drev fram 14 kuggar, bak 37 kuggar, original topp hastighet kanske ca. 37 km/h tack vare övervarv)

Jag har gjort följande trimningsåtgärder:
- nytillverkat vevparti med 42 mm slag
- planat toppen 1mm
- borrat insugningskanalen till 14 mm
- monterat större 15mm BING förgasare
- ökat av insugsperioden genom filning av kolvskörtet 3mm
- ökat av avgasperioden genom filning avgasporten 1mm uppåt
- förkortat kröken före ljuddämpare ca 11 cm. Kröken är nu ca. 41 cm lång.
- borrat större hål till den lösa instasen i ljuddämparen och ocksä hål i hålskivan (som är fast inne i ljuddämparen)
- drevat till 15 fram / 28 bak.

Nu moppen är urstark (också på låga varvtal) och varvar bra och topp hastigheten är 60 km/h på vågrät väg, mätat med gps.

Om du har original vevparti med 40mm slag, det är viktigt att plana toppen ca. 2mm, jacka kolvskörtet mot insugsporten 4 mm och också fila avgasporten 2 (-3) mm uppåt. Det verkar bra! :D

Se video här: http://www.youtube.com/watch?v=AFPZTtmyTvo
Jag är från Finland, förlåt min dålig svenska...
Vegge

Inlägg av Vegge »

Husqvarna 1963 skrev:Jag har Husqvarna med Flinta -motor (4342, finsk exportmodell, 2 vxl hand, original 1,5 hk@5000rpm (hastighet på toppeffekt 30 km/h), 12mm förgasare, original i=20.0, drev fram 14 kuggar, bak 37 kuggar, original topp hastighet kanske ca. 37 km/h tack vare övervarv)

Jag har gjort följande trimningsåtgärder:
- nytillverkat vevparti med 42 mm slag
- planat toppen 1mm
- borrat insugningskanalen till 14 mm
- monterat större 15mm BING förgasare
- ökat av insugsperioden genom filning av kolvskörtet 3mm
- ökat av avgasperioden genom filning avgasporten 1mm uppåt
- förkortat kröken före ljuddämpare ca 11 cm. Kröken är nu ca. 41 cm lång.
- borrat större hål till den lösa instasen i ljuddämparen och ocksä hål i hålskivan (som är fast inne i ljuddämparen)
- drevat till 15 fram / 28 bak.

Nu moppen är urstark (också på låga varvtal) och varvar bra och topp hastigheten är 60 km/h på vågrät väg, mätat med gps.

Om du har original vevparti med 40mm slag, det är viktigt att plana toppen ca. 2mm, jacka kolvskörtet mot insugsporten 4 mm och också fila avgasporten 2 (-3) mm uppåt. Det verkar bra! :D

Se video här: http://www.youtube.com/watch?v=AFPZTtmyTvo
Du kan plana din topp mer än 1mm. Nya veven har 42mm slag men 1mm kortare stake så TDC är samma.
ufe 64

Inlägg av ufe 64 »

Åker i dag med planad topp ,portad cylinder ,jackad kolv ,13,5 mm insugskanal bing 12mm 15 / 21 drevat gör 45 -50 på en skoterett. Nu blir det export cylinder 15 bing. Ny koppling under vintern ,,även sugen på ett bättre avgassystem. Största skillnaden mot orginal är bättre bottenstyrka
Skoterett -64
Användarens profilbild
JRA

Inlägg av JRA »

ufe 64 skrev:Åker i dag med planad topp ,portad cylinder ,jackad kolv ,13,5 mm insugskanal bing 12mm 15 / 21 drevat gör 45 -50 på en skoterett. Nu blir det export cylinder 15 bing. Ny koppling under vintern ,,även sugen på ett bättre avgassystem. Största skillnaden mot orginal är bättre bottenstyrka
Var har du hittat ett 20T bakdrev?
Zundapp 429 "special"
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69

En fru som inte är så glad i mopeder....än!
ufe 64

Inlägg av ufe 64 »

För länge sedan så nytillverkades 21 T bakdrev av en herre i Skåne lyckades köpa ett av honom.
Skoterett -64
Skriv svar