Röd krök
-
- Inlägg: 664
- Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
- Ort: Lindome
Nej den är inte trimmad.erlan skrev:ja blir kröken röd är det fara på färde.
sen tändning i kombination med sotig krök ör en gissning,
är den trimmad?
erlan
Jag hade ställt tändningen efter o och m markeringarna på svänghjulet och det var då den vart röd. nu ställde jag den senare men den går fortfarande tungt och pedalerna slår tillbaka ibland.
hade ställt in tändning efter o och m markeringarna.Skunkworkz skrev:Om kröken blir röd så brukar det vara tecken på för sen tändning.
Med för tidig tändning så blir motorn (kolv topp cyl) väldigt varm
dock inte kröken. Att den hugger tillbaka tyder på för tidig tändning. Symtomen
är lite motsägelsefull. Kolla tändningen, skall väl stå ca 2 mm f.ö.d.
Om man mäter med skjutmått så måste man mäta gängorna i toppen + 2 mm ?
Hela motorn går rätt trögt känns det som, kanske något annan inne i motorn oxå som får den att bli varm / röd krök ?
Det är då brytarna ska börja öppna precis ?Micke S skrev:Det låter som att brytaravståndet är väldigt litet vilket gör att den tänder sent så att det fortfarande brinner när avgasporten är öppen.
Kolla och justera vid behov så att brytarna öppnar 2 mm före kolven är i topp.
Jag har kollat brytaravståndet innan 0,35
Det har inget med gängorna i toppen att göra. Du hittar bra beskrivningar om du Gogglar på tändningsinställning sachs.
Principen är att brytarna precis ska börja öppna när kolven har ca 2 mm kvar till det övre maxläget på kolven. Om du först kollar upp vart det är genom att t.ex. sticka ner en skruvmejsel och sedan drar till baka svänghjulet (medurs) tills mejseln har sjunkit 2 mm så har du läget där brytarna ska ställa in så att de precis börjar öppna. Normalt gör man det lite noggrannare med en indikatorklocka men det duger som en grovinställning.
Ett annat alternativ är att du vrider motorn så att kolven är i topp och ser till att brytarna har öppnat 0,4 mm i det läget.
Principen är att brytarna precis ska börja öppna när kolven har ca 2 mm kvar till det övre maxläget på kolven. Om du först kollar upp vart det är genom att t.ex. sticka ner en skruvmejsel och sedan drar till baka svänghjulet (medurs) tills mejseln har sjunkit 2 mm så har du läget där brytarna ska ställa in så att de precis börjar öppna. Normalt gör man det lite noggrannare med en indikatorklocka men det duger som en grovinställning.
Ett annat alternativ är att du vrider motorn så att kolven är i topp och ser till att brytarna har öppnat 0,4 mm i det läget.
Ja, de ska precis börja öppna 2mm före övre dödpunkten och om du har kollat att brytarna är öppan 0,35 mm i övre dödpunkten så är det rätt.gnsmk skrev:Det är då brytarna ska börja öppna precis ?Micke S skrev:Det låter som att brytaravståndet är väldigt litet vilket gör att den tänder sent så att det fortfarande brinner när avgasporten är öppen.
Kolla och justera vid behov så att brytarna öppnar 2 mm före kolven är i topp.
Jag har kollat brytaravståndet innan 0,35