Röd krök

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
gnsmk
Inlägg: 14
Blev medlem: 13 nov 2013, 23:04

Röd krök

Inlägg av gnsmk »

Har en sachsmotor som går dåligt och får röd krök. Motorn går runt rätt trögt. och när man trampar igång så slår tramporna tillbaka lite.

Vad kan det vara för fel ? tändningen eller något i cylindern ?
Levve
Inlägg: 1224
Blev medlem: 20 apr 2009, 23:00
Ort: Norrbyn Kilafors. Hanebo socken

Inlägg av Levve »

den tänder för sent
Användarens profilbild
pnilz
Site Admin
Inlägg: 1835
Blev medlem: 27 nov 2011, 00:00
Ort: Pengsjö , Vännäs

Inlägg av pnilz »

Låter mer som förtidig tändning tycker jag.
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

För tidig tändning brukar ju gå väldigt varmt.
Rätta mig om jag har fel.
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Levve
Inlägg: 1224
Blev medlem: 20 apr 2009, 23:00
Ort: Norrbyn Kilafors. Hanebo socken

Inlägg av Levve »

jo det äger nog sin riktighet.. Speciellt om den hugger i mot.
Om dom är sentända så kan dom rackarna starta baklänges om man släpper dödarknappen lite för tidigt. Förlåt att jag ljög :oops:
gnsmk
Inlägg: 14
Blev medlem: 13 nov 2013, 23:04

Inlägg av gnsmk »

Tack för svaren :D då ska jag justera tändplattan :D
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Inlägg av Skunkworkz »

Om kröken blir röd så brukar det vara tecken på för sen tändning.
Med för tidig tändning så blir motorn (kolv topp cyl) väldigt varm
dock inte kröken. Att den hugger tillbaka tyder på för tidig tändning. Symtomen
är lite motsägelsefull. Kolla tändningen, skall väl stå ca 2 mm f.ö.d.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

ja blir kröken röd är det fara på färde.

sen tändning i kombination med sotig krök ör en gissning,
är den trimmad?

erlan
gnsmk
Inlägg: 14
Blev medlem: 13 nov 2013, 23:04

Inlägg av gnsmk »

erlan skrev:ja blir kröken röd är det fara på färde.

sen tändning i kombination med sotig krök ör en gissning,
är den trimmad?

erlan
Nej den är inte trimmad.

Jag hade ställt tändningen efter o och m markeringarna på svänghjulet och det var då den vart röd. nu ställde jag den senare men den går fortfarande tungt och pedalerna slår tillbaka ibland.
gnsmk
Inlägg: 14
Blev medlem: 13 nov 2013, 23:04

Inlägg av gnsmk »

Skunkworkz skrev:Om kröken blir röd så brukar det vara tecken på för sen tändning.
Med för tidig tändning så blir motorn (kolv topp cyl) väldigt varm
dock inte kröken. Att den hugger tillbaka tyder på för tidig tändning. Symtomen
är lite motsägelsefull. Kolla tändningen, skall väl stå ca 2 mm f.ö.d.
hade ställt in tändning efter o och m markeringarna.

Om man mäter med skjutmått så måste man mäta gängorna i toppen + 2 mm ?

Hela motorn går rätt trögt känns det som, kanske något annan inne i motorn oxå som får den att bli varm / röd krök ?
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5469
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Inlägg av Micke S »

Det låter som att brytaravståndet är väldigt litet vilket gör att den tänder sent så att det fortfarande brinner när avgasporten är öppen.

Kolla och justera vid behov så att brytarna öppnar 2 mm före kolven är i topp.
gnsmk
Inlägg: 14
Blev medlem: 13 nov 2013, 23:04

Inlägg av gnsmk »

Micke S skrev:Det låter som att brytaravståndet är väldigt litet vilket gör att den tänder sent så att det fortfarande brinner när avgasporten är öppen.

Kolla och justera vid behov så att brytarna öppnar 2 mm före kolven är i topp.
Det är då brytarna ska börja öppna precis ?

Jag har kollat brytaravståndet innan 0,35
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5469
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Inlägg av Micke S »

Det har inget med gängorna i toppen att göra. Du hittar bra beskrivningar om du Gogglar på tändningsinställning sachs.

Principen är att brytarna precis ska börja öppna när kolven har ca 2 mm kvar till det övre maxläget på kolven. Om du först kollar upp vart det är genom att t.ex. sticka ner en skruvmejsel och sedan drar till baka svänghjulet (medurs) tills mejseln har sjunkit 2 mm så har du läget där brytarna ska ställa in så att de precis börjar öppna. Normalt gör man det lite noggrannare med en indikatorklocka men det duger som en grovinställning.

Ett annat alternativ är att du vrider motorn så att kolven är i topp och ser till att brytarna har öppnat 0,4 mm i det läget.
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Inlägg av billykid »

stopp i böjen..ingen sotad... :?
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5469
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Inlägg av Micke S »

gnsmk skrev:
Micke S skrev:Det låter som att brytaravståndet är väldigt litet vilket gör att den tänder sent så att det fortfarande brinner när avgasporten är öppen.

Kolla och justera vid behov så att brytarna öppnar 2 mm före kolven är i topp.
Det är då brytarna ska börja öppna precis ?

Jag har kollat brytaravståndet innan 0,35
Ja, de ska precis börja öppna 2mm före övre dödpunkten och om du har kollat att brytarna är öppan 0,35 mm i övre dödpunkten så är det rätt.
Skriv svar