Raket projektet

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
jocke_c
Inlägg: 14
Blev medlem: 14 nov 2013, 20:23
Ort: Uppsala

Raket projektet

Inlägg av jocke_c »

hej alla,,

Joakim heter jag och är ny på detta forum,
jag fick en moppe av mina kompisar när jag fyllde 30(2012)
detta blev oxå min alldeles första moppe jag ägt då det inte fanns något sådant transportmedel i min ägo som finnig 15åring , fördelen med att vara 30+ är ju att nu behöver man inte längre bry sig vad folk tycker om en och kan därför leka på nytt med sånt som är kul.
Iom att jag inte ägt moppe har jag inte heller skruvat på moppar innan så därför kanske jag inte kommer skjuta in dom mest exelenta komentararna på andra trådar då jag faktiskt inte vet vad jag pratar om , har dock en kunnig kompis som även hänger på detta forum som får agera livlina vid ev bekymmer , nog om det,

Bågen det gäller är en 61:a (tror) Raketare som var vid tillfälle av kalas i orginalt skick men utan div delar som verkar saknas på dom flesta ,dvs motorkopor och kedjeskydd.
kåpor införskaffades på första skrotmarknaden i västerås men monterades aldrig.
motorn gick ganska bra trots helt avsaknande av tomgång och tillhörande kick vilket resulterade i mycket träning i.o.m start , dessutom tveksamma fartegenskaper och väghållning likt en boaorm i en smörig stekpanna.

Första riktiga testet gick i sommras mellan knivsta(utanför uppsala) och Gottröra(där ett SAS plan så grasiöst landade i 3 delar 1991) till den vanliga torsdags träffen. jag tillsammans med kompisen richard med sin feta aphängar transa och hans far kent på sin fina c2000 drog iväg.
jag låg med höger handtag konstant i botten(otrimmat) och med kroppen likt en hök i attak-läge och richard å kent satt bakom å sniffa oljerök på halvgas. detta resulterar i ca 10 st värmenyp på tot 5mils åkning med tillhörade paus med sugande kaffetarm. lycklig ändå hämtar vi på vägen upp lite trim å nu är det 3,5hk på den och betydligt bättre klös.

hursom så kommer det nu bli ändring på allt detta då den nytrimmad har rivits ner totalt för ombyggnad , den kommer dock inte vara orginal till utförande längre då jag tycker det e roligare med ombyggt, färgen blir en olivgrön kulör från HD:s tidiga motorhojjar 30-tal.

bilder kommer i helgen när jag fått in dom på datan , men tills vidare bjuder jag på bilder från start skick .

hoppas på vänligt mottagande MVH jaokim
Bild
Bild
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

Hej och Välkommen till moppeträsket!
Det ska bli roligt att följa ditt Raketprojekt. HDs olivgröna är riktigt snygg och jag har jag länge funderat på att använda på något objekt, men det har inte blivit av bara.
(Mopeden är troligtvis från -62 då den har plana tanksidor.)
//Jossan
Josefine Andersson
jocke_c
Inlägg: 14
Blev medlem: 14 nov 2013, 20:23
Ort: Uppsala

Inlägg av jocke_c »

Raketsport skrev:Hej och Välkommen till moppeträsket!
Det ska bli roligt att följa ditt Raketprojekt. HDs olivgröna är riktigt snygg och jag har jag länge funderat på att använda på något objekt, men det har inte blivit av bara.
(Mopeden är troligtvis från -62 då den har plana tanksidor.)
Tackar ..
går det att se på tex ramnummret vad det är för år på den ??
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

Ja, på Nymanstillverkade mopeder mellan 1953-62 så går det.
Ramnumret sitter i verktygsfacket. Om första siffran är 2 så betyder det 1962, 1=1961, 0=1960 osv.

Man kan också se tillverkningsår på undersidan av VDO-hastighetsmätare. Detta talar visserligen bara om när mätaren är tillverkad, men så länge den inte är utbytt under åren så brukar det stämma.
//Jossan
Josefine Andersson
jocke_c
Inlägg: 14
Blev medlem: 14 nov 2013, 20:23
Ort: Uppsala

Inlägg av jocke_c »

Raketsport skrev:Ja, på Nymanstillverkade mopeder mellan 1953-62 så går det.
Ramnumret sitter i verktygsfacket. Om första siffran är 2 så betyder det 1962, 1=1961, 0=1960 osv.

Man kan också se tillverkningsår på undersidan av VDO-hastighetsmätare. Detta talar visserligen bara om när mätaren är tillverkad, men så länge den inte är utbytt under åren så brukar det stämma.
då var det en 61:a , första siffran är 1 .
tack , alltid kul att veta :)
Levve
Inlägg: 1224
Blev medlem: 20 apr 2009, 23:00
Ort: Norrbyn Kilafors. Hanebo socken

Inlägg av Levve »

jocke_c skrev:
Raketsport skrev:Ja, på Nymanstillverkade mopeder mellan 1953-62 så går det.
Ramnumret sitter i verktygsfacket. Om första siffran är 2 så betyder det 1962, 1=1961, 0=1960 osv.

Man kan också se tillverkningsår på undersidan av VDO-hastighetsmätare. Detta talar visserligen bara om när mätaren är tillverkad, men så länge den inte är utbytt under åren så brukar det stämma.
då var det en 61:a , första siffran är 1 .
tack , alltid kul att veta :)
Iså fall är tanken utbytt, å det ärväl inte omöjligt på 50 år.
Sextiettan har runda tanksidor.
Sadeln är ju inte heller orig.
jocke_c
Inlägg: 14
Blev medlem: 14 nov 2013, 20:23
Ort: Uppsala

Inlägg av jocke_c »

Levve skrev:
jocke_c skrev:
Raketsport skrev:Ja, på Nymanstillverkade mopeder mellan 1953-62 så går det.
Ramnumret sitter i verktygsfacket. Om första siffran är 2 så betyder det 1962, 1=1961, 0=1960 osv.

Man kan också se tillverkningsår på undersidan av VDO-hastighetsmätare. Detta talar visserligen bara om när mätaren är tillverkad, men så länge den inte är utbytt under åren så brukar det stämma.
då var det en 61:a , första siffran är 1 .
tack , alltid kul att veta :)
Iså fall är tanken utbytt, å det ärväl inte omöjligt på 50 år.
Sextiettan har runda tanksidor.
Sadeln är ju inte heller orig.
Aha. Det kan inte vara en sen 61:a som har denna tank? Inte för att det spelar nån roll i detta fallet då den ändå inte orginalrenoveras.
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

jocke_c skrev:
Levve skrev:
jocke_c skrev:
Raketsport skrev:Ja, på Nymanstillverkade mopeder mellan 1953-62 så går det.
Ramnumret sitter i verktygsfacket. Om första siffran är 2 så betyder det 1962, 1=1961, 0=1960 osv.

Man kan också se tillverkningsår på undersidan av VDO-hastighetsmätare. Detta talar visserligen bara om när mätaren är tillverkad, men så länge den inte är utbytt under åren så brukar det stämma.
då var det en 61:a , första siffran är 1 .
tack , alltid kul att veta :)
Iså fall är tanken utbytt, å det ärväl inte omöjligt på 50 år.
Sextiettan har runda tanksidor.
Sadeln är ju inte heller orig.
Aha. Det kan inte vara en sen 61:a som har denna tank? Inte för att det spelar nån roll i detta fallet då den ändå inte orginalrenoveras.
det kan mycket väl vara rätt tank då de sägs att de kan ha monterats ett fåtal mopeder med delar från föregående år. min ss verkar va lite så då den troligen fått enbart cromebåge istället för pakethållare frå början för moppen e original som den e!
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

jocke_c skrev:
Levve skrev:
jocke_c skrev:
Raketsport skrev:Ja, på Nymanstillverkade mopeder mellan 1953-62 så går det.
Ramnumret sitter i verktygsfacket. Om första siffran är 2 så betyder det 1962, 1=1961, 0=1960 osv.

Man kan också se tillverkningsår på undersidan av VDO-hastighetsmätare. Detta talar visserligen bara om när mätaren är tillverkad, men så länge den inte är utbytt under åren så brukar det stämma.
då var det en 61:a , första siffran är 1 .
tack , alltid kul att veta :)
Iså fall är tanken utbytt, å det ärväl inte omöjligt på 50 år.
Sextiettan har runda tanksidor.
Sadeln är ju inte heller orig.
Aha. Det kan inte vara en sen 61:a som har denna tank? Inte för att det spelar nån roll i detta fallet då den ändå inte orginalrenoveras.
det kan mycket väl vara rätt tank då de sägs att de kan ha monterats ett fåtal mopeder med delar från föregående år. min ss verkar va lite så då den troligen fått enbart cromebåge istället för pakethållare frå början för moppen e original som den e bortsett från omklädd dyna o lite bättrad lack
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Användarens profilbild
ughla
Inlägg: 570
Blev medlem: 30 okt 2012, 00:00
Ort: den hodestadt

Inlägg av ughla »

Kan en 63a ha 1 som första siffra i ramnr? Jag har en raket med 1:a och platta tanksidor nämligen.
NV 1127
Levve
Inlägg: 1224
Blev medlem: 20 apr 2009, 23:00
Ort: Norrbyn Kilafors. Hanebo socken

Inlägg av Levve »

63-65ser man direkt på styrkåpan. Dom har en rygg på mitten, medan dom äldre 61-62 har slät styrkåpa. Sitter det flintamotor är den ju garanterat inte äldre än 63. Men försäkrings dekal då? Sitter den kvar så är det ju nemas problemas..... Bara att backa 5 år :roll:
jocke_c
Inlägg: 14
Blev medlem: 14 nov 2013, 20:23
Ort: Uppsala

Inlägg av jocke_c »

Bild
Bild

Hela moppo riven nu oxå
jocke_c
Inlägg: 14
Blev medlem: 14 nov 2013, 20:23
Ort: Uppsala

Inlägg av jocke_c »

Hur får man det att bli bilder direkt istället för länkar ??
Användarens profilbild
knilsknilsson
Forumsponsor
Inlägg: 1361
Blev medlem: 08 nov 2009, 00:00
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Inlägg av knilsknilsson »

ta koden till höger "Hotlink för forum" och klistra in i inlägget.

Bild
Adam Karlsson

Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
jocke_c
Inlägg: 14
Blev medlem: 14 nov 2013, 20:23
Ort: Uppsala

Inlägg av jocke_c »

Bild

Prövar en bild på tanken .. [/img]
Skriv svar