Röd krök

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
gnsmk

Inlägg av gnsmk »

Micke S skrev:Det har inget med gängorna i toppen att göra. Du hittar bra beskrivningar om du Gogglar på tändningsinställning sachs.

Principen är att brytarna precis ska börja öppna när kolven har ca 2 mm kvar till det övre maxläget på kolven. Om du först kollar upp vart det är genom att t.ex. sticka ner en skruvmejsel och sedan drar till baka svänghjulet (medurs) tills mejseln har sjunkit 2 mm så har du läget där brytarna ska ställa in så att de precis börjar öppna. Normalt gör man det lite noggrannare med en indikatorklocka men det duger som en grovinställning.

Ett annat alternativ är att du vrider motorn så att kolven är i topp och ser till att brytarna har öppnat 0,4 mm i det läget.
Okej tack :D

http://www.raketsport.com/tandinstallning_.htm

denna kollade jag, men jag kanske gjorde fel. får titta igen i helgen.
Mats T

Inlägg av Mats T »

Sen tändning skapar hög temp efter avgasport tillsammans med dålig vetilation utåt. märks väldigt väl på överladdade 4 taktare med höga effekt utag.Brukar inte vara något vidare klipp moppen när det är så.
:D
gnsmk

Inlägg av gnsmk »

gnsmk skrev:
Micke S skrev:Det har inget med gängorna i toppen att göra. Du hittar bra beskrivningar om du Gogglar på tändningsinställning sachs.

Principen är att brytarna precis ska börja öppna när kolven har ca 2 mm kvar till det övre maxläget på kolven. Om du först kollar upp vart det är genom att t.ex. sticka ner en skruvmejsel och sedan drar till baka svänghjulet (medurs) tills mejseln har sjunkit 2 mm så har du läget där brytarna ska ställa in så att de precis börjar öppna. Normalt gör man det lite noggrannare med en indikatorklocka men det duger som en grovinställning.

Ett annat alternativ är att du vrider motorn så att kolven är i topp och ser till att brytarna har öppnat 0,4 mm i det läget.
Okej tack :D

http://www.raketsport.com/tandinstallning_.htm

denna kollade jag, men jag kanske gjorde fel. får titta igen i helgen.
Nu har jag löste det. Förra ägaren hade satt tändplattan fel, inte undra på att motorn uppförde sig konstigt:P. Jag vred plattan rätt och nu går den som en klocka
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Som en Seiko eller en rysk Raketa ? :shock:

Bra att det löste sig!
Användarens profilbild
ZVEZDA M50

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej!

Ett "hett tips" är nog att lyfta av cylindern och inspektera kolv med avseeende på skador som har med hög temperatur att göra.
För att vara på den säkra sidan.

Börjar avgasröret glöda så är det lite hett, tvåtaktare är ju inte så väldigt förtjusta i det. Skillnad på fyrtaktare, med "skapliga prylar" man man göra med över 1000 grader i avgastemp. Min egen Saab 9000 2.3 TuRbo snuddar 1000-strecket om man står på fullgas en längre stund.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Om avgastempen har varit hög p.g.a. sen tändning vilket verkar vara fallet med moppen har cylindern gått kallare än normalt.

1000 grader i Saaben, kanske dags för vatten/metanol insprutning?
Jag har 435 rwhp i bilen och ser aldrig mer än 900 grader EGT (efter turbon) ens vid varaktig maxbelastning på 6an.
Användarens profilbild
ZVEZDA M50

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej!

Jag tänkte närmast på att kolven mot avgasporten utsätts för en het andedräkt.

Betr Saaben, nja, std så ligger den på 950 grader nominellt.
Du skall veta att motorn har en std turbo MHI TD04HL-15T med 6 cm2 turbinarea. På Saab hade vi kunskapen att köra hett... :wink:
OutbackJack
Forumsponsor

Inlägg av OutbackJack »

ZVEZDA M50 skrev:Hej!
Betr Saaben, nja, std så ligger den på 950 grader nominellt.
Du skall veta att motorn har en std turbo MHI TD04HL-15T med 6 cm2 turbinarea. På Saab hade vi kunskapen att köra hett... :wink:
SAAb vet hur man håller ting varma..
http://imageshack.us/photo/my-images/62/zj2d.jpg/
gnsmk

Inlägg av gnsmk »

Micke S skrev:Som en Seiko eller en rysk Raketa ? :shock:

Bra att det löste sig!
tick tack säger den :P
Skriv svar