Mustang Mamba. Renovering med modifiering. Nu med Skivbroms!
För lite tid, men nu är vi på gång!
Har inte haft den tid jag velat men nu är vi på gång. Skivbromsen är inpassad och bromsoket är genomgånget. Nu måste jag bara hitta någon stans där man kan få tag på rätt ekrar. Ska vara 150 mm långa och med en diameter på 2,9 mm. Tips?

Sakta men säkert framåt!
Då har man spenderat lite tid med Mamban igen. Efter att jag fått tag i en ekersats med rätt längd så är vi på gång.
Demontering av K50 framhjul.

Navet klart för ekring samt broms ok från GP125 hemkommet.

Hopmonterat och inprovat. Nu ska det bara riktas!

Efter riktningen av framhjulet återstår att fixa nedre gaffelbenen. Fästena för skärmen och nya packboxar ska fixas.
Demontering av K50 framhjul.

Navet klart för ekring samt broms ok från GP125 hemkommet.

Hopmonterat och inprovat. Nu ska det bara riktas!

Efter riktningen av framhjulet återstår att fixa nedre gaffelbenen. Fästena för skärmen och nya packboxar ska fixas.
-
- SachsMekarn
Nu börjar man arbeta åt rätt håll!
Under tiden då framhjulet har varit bortlämnat för riktning så har jag gjort i ordning bromsoket samt bromshandtaget. Rengöring, slipning, målning och sedan ihop montering.

Känns bra att man nu kan börja montera ihop framgaffeln igen!

Bromshandtaget blir stort på Mamban!

En fördel är dock att jag nu kan koppla bromsljuset till frambromsen också!
Ytterligare en positiv effekt med att använda mig av K50:s framnav är att jag får möjlighet att montera hastighetsmätare!

Så nästa steg är nu att montera denna.

Fortsättning följer!

Känns bra att man nu kan börja montera ihop framgaffeln igen!

Bromshandtaget blir stort på Mamban!
En fördel är dock att jag nu kan koppla bromsljuset till frambromsen också!
Ytterligare en positiv effekt med att använda mig av K50:s framnav är att jag får möjlighet att montera hastighetsmätare!

Så nästa steg är nu att montera denna.
Fortsättning följer!
Konverteringen till Skivbroms klar!
Under ledigheten mellan jul och nyår så har jag haft lite kvalitets tid i garaget. Lägger upp några bilder på hur det ser ut med skivbromsen, hastighetsmätaren samt den nya pakethållaren på plats.

Pimpningen av däcken borde ge en 4-5 km/h extra!

Helt övertygad om att även detta tar en 4-5 meter på bromssträckan!
Även bakdäcket har fått sig en översyn.

Mopeden har fått en översyn och upp putsning och är nu klar för 2014.

Nya pakethållaren är på plats.
Elen har fått sig en översyn och omkopplaren är flyttad och har nu mer en dold dragning av kablarna i styret. Hastighetsmätaren är på plats och har kopplad belysning. Även bromsljuset är kopplat till frambromsen.

Nu ligger bara motorn och väntar! Har inte bestämt riktigt om jag bara ska byta olja i motorn och hänga tillbaka den eller om jag ska plocka ner den och ge den en full översyn. Fungerade bra hela 2013 så vi får se.

Jag återkommer med information längre fram!

Pimpningen av däcken borde ge en 4-5 km/h extra!

Helt övertygad om att även detta tar en 4-5 meter på bromssträckan!

Även bakdäcket har fått sig en översyn.

Mopeden har fått en översyn och upp putsning och är nu klar för 2014.

Nya pakethållaren är på plats.
Elen har fått sig en översyn och omkopplaren är flyttad och har nu mer en dold dragning av kablarna i styret. Hastighetsmätaren är på plats och har kopplad belysning. Även bromsljuset är kopplat till frambromsen.

Nu ligger bara motorn och väntar! Har inte bestämt riktigt om jag bara ska byta olja i motorn och hänga tillbaka den eller om jag ska plocka ner den och ge den en full översyn. Fungerade bra hela 2013 så vi får se.

Jag återkommer med information längre fram!

Re: Konverteringen till Skivbroms klar!
Är det för att det ska vara retro, eller för att du tycker att det är snyggt?Astanius skrev: Pimpningen av däcken borde ge en 4-5 km/h extra!![]()
Alltid retar det någon!Hynboholm skrev:Är det för att det ska vara retro, eller för att du tycker att det är snyggt?Astanius skrev: Pimpningen av däcken borde ge en 4-5 km/h extra!![]()

Skämt och sido! Är mest för retrokänslan. Minns när jag var 15 och låg och målade däck text. Även första bilen, en Amazon fick detta.Astanius skrev:Alltid retar det någon!Hynboholm skrev:Är det för att det ska vara retro, eller för att du tycker att det är snyggt?Astanius skrev: Pimpningen av däcken borde ge en 4-5 km/h extra!![]()