Hej på er! Parallellt med uppdateringen av min Mamba ska jag försöka få fart i min K50. Motorn ligger i delar och väntar på att bli ihopsatt. Nu till min fråga. Jag har två kåpor till motorn, ett med 16 mm insug och en modifierad med 21mm och frågan är vad jag ska välja? Blir 21 mm för stort? Jag har en 60cc cylinder som är modifierad av Agge på Tivedens Motor. Vrid och lite topp. Ska lägga dubbla cylinder fotspackningar för att öppna kanalerna ordentligt, modifierad Reedventil från en DT och plana toppen. Synpunkter?
Är det bra väss på cylindern blir 21an bäst. Jag har en liknande cylinder som troligen inte är lika avancerat portad (195 grader avgasduration) och kör med 24 mm förgasare och en AM6 reedventil med blad på båda sidorna och maskinen går väldigt bra.
Med tanke på vilket munstycke det blev till slut ser jag att en 21 mm förgasare hade räckt men när jag testade med en sådan gick den torrt i flottörhuset genom att flottörsätet i min Dellorto PHGB21 bara är 1,5 mm i diameter. Att den drog så mycket soppa berodde nog på att avgassidan var för dåligt avstämd då. Så nu skulle det troligen gå bra med en 21 mm tror jag som ska kunna försörja 100-munstycken (1 mm).
Astanius skrev:Hej på er! Parallellt med uppdateringen av min Mamba ska jag försöka få fart i min K50. Motorn ligger i delar och väntar på att bli ihopsatt. Nu till min fråga. Jag har två kåpor till motorn, ett med 16 mm insug och en modifierad med 21mm och frågan är vad jag ska välja? Blir 21 mm för stort? Jag har en 60cc cylinder som är modifierad av Agge på Tivedens Motor. Vrid och lite topp. Ska lägga dubbla cylinder fotspackningar för att öppna kanalerna ordentligt, modifierad Reedventil från en DT och plana toppen. Synpunkter?
Kan det bli för stort med 21mm?
Hej! Hur gick det med detta? Fick du någon fart på K50:n? Jag är i precis samma situation just nu och funderar på om det är värt att uppgradera från 16,5mm-förgasaren till en VM20. Kör 190-130 durationer, avgassystem byggt för 11500 varv och snart en 40% squishtopp (0,7mm frigång) med 12,7 i komp (ej kompenserad för avgasporten).