Stroka en moppe

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Falkfish
Forumsponsor
Inlägg: 791
Blev medlem: 26 dec 2012, 00:00
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Stroka en moppe

Inlägg av Falkfish »

Hej.
Om man skulle ha möjlighet till att kunna bygga / tillverka sitt eget vevparti, skulle det då vara möjligt att även stroka det, dvs öka slaglängden ?

Skulle ju vara guld värt om man skulle finna en guide över vilka stakar/kolvar som passar till ( t.ex ) Sachs 50/2,3,4... i kombination med varandra..

( Kunskap är en lätt börda att bära, problemet är att förvalta den väl )..

Mvh
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

om du använder sökfunktionen och söker : mopedmotormätningar så hittar du en intresant tabell. (om jag minnns rubriken rätt)
det är braxmatte som fick iden till tabellen.

erlan
G-son
Inlägg: 1056
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Ort: Vimmerby

Re: Stroka en moppe

Inlägg av G-son »

Falkfish skrev:Om man skulle ha möjlighet till att kunna bygga / tillverka sitt eget vevparti, skulle det då vara möjligt att även stroka det, dvs öka slaglängden ?
Ja. Man behöver "bara" placera vevtappens hål längre ut från vevpartiets centrum för att få längre slaglängd. Men naturligtvis behöver man lägga en del uppmärksamhet på vevstakens längd, att storänden på staken inte går emot vevhuset och sånt för att få allt att lira ihop.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

kom på att jag lagt tråden som bokmärke för att hitta den lätt.

http://www.raketsport.com/forum/viewtop ... highlight=

erlan
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 710
Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
Ort: Trollhättan

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej!

Om man vill öka slaglängden i akt o mening att för mer slagvolym, jo det är ju givetvis att man kan "stroka den". Följdfrågan är varför man vill göra det? Är det för att tillsammans med största möjliga cylinderkaliber uppnå enormiska maximaliska slagvolymer eller är det för att främst få bättre vridmoment? Det senare kan ju uppnås i de flesta fall avsevärt enklare genom att öka borrningen och i övrigt anpassa andningen.

Jag vill bara belysa att det är görbart men kanske inte (beroende på målet man vill uppnå) den rätta vägen att gå! Strokningen medför många sidoeffekter som måste hanteras. För det ultimata resultatet finns inga genvägar, men är det just det resultatet som efterfrågas?

Lycka Till!
Falkfish
Forumsponsor
Inlägg: 791
Blev medlem: 26 dec 2012, 00:00
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Inlägg av Falkfish »

ZVEZDA M50 skrev:Hej!

Om man vill öka slaglängden i akt o mening att för mer slagvolym, jo det är ju givetvis att man kan "stroka den". Följdfrågan är varför man vill göra det? Är det för att tillsammans med största möjliga cylinderkaliber uppnå enormiska maximaliska slagvolymer eller är det för att främst få bättre vridmoment? Det senare kan ju uppnås i de flesta fall avsevärt enklare genom att öka borrningen och i övrigt anpassa andningen.

Jag vill bara belysa att det är görbart men kanske inte (beroende på målet man vill uppnå) den rätta vägen att gå! Strokningen medför många sidoeffekter som måste hanteras. För det ultimata resultatet finns inga genvägar, men är det just det resultatet som efterfrågas?

Lycka Till!
Hej.

Jo vart väl det som är tanken, att för vardagsmoppen kunna uppnå ett högre vridmoment som uppnås dels genom större borr, samt att öka slaglängden, detta brukar ju kunna ge bra utfall då vi pratar om vardagsgrejor, för tävling då pratar vi varv ( oftast ) och då är för stort slag ej att föredra då kolvhastigheten blir för hög.
Kör ju strokat på bilen, och upplevde stor skillnad på karaktär och körbarhet, tänkte att samma formel även funkar då kubiken är avsevärt mindre på en moppe och att det är tvåtakt..

Mvh
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Inlägg av Skunkworkz »

Det skiljer en del på 2 o 4 takt. Eftersom en 4 takt har ventilerna i toppen
(dom flesta, finns även med portar i cylvägg), så styr i princip borrningen
hur mycket effekt man kan få ut, slaget vid vilket varv. F1 hade drygt 100
mm i borr innan regeln med max 98mm infördes. På en 2 takt blir det lite
annorlunda eftersom portarna sitter i cylväggen, så kommer en 2takt att
andas bättre med ökad slaglängd. Ökad slaglängd på 2takt kommer öka
effekten över hela varvregistret, 4takt bara på låga varv. Race 2 takt brukar vara kvadratiska. Man vinner mer på att stroka en 2t än en 4t.
Skriv svar