Slåss om flest inlägg tråden..(alt. skitsnackstråd..)

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

Blev beställt ett Kokusan EVO & en Ritovev :D (Lite onödigt med Ritoveven kanske, mest för framtida renovering..)
Bild
Bild
Användarens profilbild
SachsMekarn

Inlägg av SachsMekarn »

Vart beställde du från? RN Motor kanske :P
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

Bild
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL »

Kan du inte kolla om det är en lös hylsa i ditt svänghjul när du får hem den
jag fick hem ett därifrån häromdagen och där satt det en lös plåthylsa som inte såg så kul ut men det kanske inte är bättre än så?
dessutom såg mina bitar inte ut som på din bild. :cry:
jag kanske är lurad som vanligt :roll:
Användarens profilbild
ughla

Inlägg av ughla »

kejsaren skrev:Kan du inte kolla om det är en lös hylsa i ditt svänghjul när du får hem den
jag fick hem ett därifrån häromdagen och där satt det en lös plåthylsa som inte såg så kul ut men det kanske inte är bättre än så?
Varifrån köpte du och har du ev. nån bild du kan lägga upp så vi kan jämföra :)
NV 1127
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

Får kolla, återkommer då det dyker upp i :mail: :wink:
Användarens profilbild
Jerka_59
Forumsponsor

Inlägg av Jerka_59 »

kejsaren skrev:Kan du inte kolla om det är en lös hylsa i ditt svänghjul när du får hem den
Jag beställde ett från Tyskland för ett år sedan till min Sachs, i det kitet var
det ingen lös hylsa, för övrigt ser det identiskt ut med det på bilden förutom
att jag köpte med fläkt
Mina fordon
SAAB 900T -97
Monark 1289 -69
Monkey 146cc -11

Söker
Fram Speed
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

Har själv köpt ett Kokusan T-System, såg jag att Trimbutiken säljer tändspole(gulfärg) till Kokusan utan varv stopp.

Min fråga är då om nån vet vilket är max varv med vanliga T-spolen... :?: :?:

Ett tipps vid dåliga/glappa lagerlägen är att dessa kan fästats med Locktight bussningslåsning eller likanade...
glapp upp till ca. 0.1mm går att fixa.... :idea:
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

Jag köpte till den, sen om det är bra... :not_a_clue:

http://www.rnmotor.eu/elektroniska-tand ... varvs.html
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL »

ughla skrev:
Varifrån köpte du och har du ev. nån bild du kan lägga upp så vi kan jämföra :)
RN-MOTOR
här e bilder
det är samma gänga i svänghjulet som sachs original så det borde vara ett s.k EVO men jag e inte säker alls :?

Bild

Bild

Bild
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

Har ej provat mitt på vanliga Sachs....fik tipps att det skulle gå att köra medurs....tyvärr lyckades jag inte.
Motorn gick jätte bra upp till ca. 4000Rpm..sen lät det som en loppa på T-stiftet.. :evil:
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

Du har inte kontaktat RN Motor & framfört hur det ser ut?
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL »

zappafan skrev:Du har inte kontaktat RN Motor & framfört hur det ser ut?
tänkte jag skulle ha lite mer kött på benen innan jag ringer o gnölar
det kanske inte är bättre gjort på nån annan mistick_badwords
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

zappafan skrev:Jag köpte till den, sen om det är bra... :not_a_clue:

http://www.rnmotor.eu/elektroniska-tand ... varvs.html
Kolla med stroboskoplampa om tändpunkten verkligen ändrar sig något m.h.a. den där CDI:n. Jag har för mig att en kille gjorde det och det visade sig att tändpunkten var helt fast :shock:

Själv köpte jag en bättre variant av CDI/tändspole av samma tillvekare, Top Performances. Den uppgavs ha en tändkurva som var optimerad för bra effekt på låga varv och höga varv. När man läste vissa personers omdöme om den var det att hade man råd så var detta det bästa som fanns till t.ex AM6 och man visste inte sitt eget bästa om man körde med original CDI eller något annat skitsystem.

Jag kopplade in systemet och kollade hur tändkurvan såg ut för att få det bekräftat. Det fanns mycket riktigt en tändkurva. Men kurvan gick åt fel håll :shock: Om jag t.ex. startade på 2 mm vid låga varv ökade tändningen till 2,5 mm på högre varv. D.v.s. precis tvärt emot hur man vill ha det på en 2T för att få bra bottendrag och bra effekt på varv och samtidigt hålla ner risken för spikningar. Det gick aldrig att få fram en tändkurva från ÅF eller tillverkaren. Inte konstigt alls...

Jag sålde sedan det helt nya och oanvända systemet för halva inköpspriset på Tradera. Det hamnade förmodligen hos någon troende fjunis där det varken gjorde till eller från men imponerade med den röda färgen :) Om jag hade trott att den med automatik skulle döda motorer hade den förstås åkt i soptunnan. Men den bakvända tändkurvan gör nog ingen skada på måttligt eller otrimmade motorer om grundtändningen är konservativt ställd. Men på en lite mer trimmad maskin är det garanterat hål i kolven om man har valt att köra med tidig förtändning på låga varv för att få respons och bottendrag och det sedan ökar ytterligare med varvtalet.

http://www.twostroke.se/product.asp?product=22960

Bild
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

Intressant läsning Micke S. Jag har fått lära om iaf angåendet tändpunkten eller förtändningen :!:

Körde med 4mm förtändning på F50GLX med 80cc det skall inte gå får man höra, men detta är sant.
Nu mera ställd på 1,5mm går dåligt på låga varv inget drag alls...tillägas är att den inte varvat så
mycket gissar på ca. 9000rpm men ett bra drag med 4mm FÖD.

Körde lika med Herculesen med Simonin cylle den skar 2grr även på Dala open...Suck! Kolven är hellt okje
inte det minst syn av värme eller andra skador vilket är konstig tycker jag, tror på för lite bensin...men vem har
råd att labba med cylindrar typ a 4000kr..den kan man bränna på 10 secunder..:evil:

Får jag ingen bra svar på hur förtändningen funkar på dessa nya brytarlösa system så blir det troligen brytare
system fram över..det kan aldrig gå fel tror jag. 8)
Senast redigerad av billykid den 22 nov 2013, 15:45, redigerad totalt 3 gånger.
Skriv svar