Spolport, att vara eller inte vara bra

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Falkfish
Forumsponsor
Kontakt:

Spolport, att vara eller inte vara bra

Inlägg av Falkfish »

Hej.
För att fastställa vissa basfrågor så handlar min fråga om ett tvåkanalssystem med kolvstyrt insug, i detta fallet en Sachs...

Hur ska en spolport se ut om man skall porta själv, eller det kanske är enklare att ställa frågan, hur ska en spolport INTE se ut om man portar själv.

De flesta som kan detta ämne brukar ju vara överens om hur en felaktig kanal ser ut :roll: :shock: ..

Är det inte så att störst är inte alltid bäst ? Tänker såhär, att kanalerna står ju i förbindelse med vevhuset, och där i vill man ju ha ett så högt tryck som är möjligt för att så effektivt som möjligt kunna fylla cylindern när kolven vänder neråt, och större kanaler ger ju ökad vevhusvolym = lägre tryck..

Mao hur ska en effektiv kanal se ut ?, jämför man äldre cylindrar så är ju oftast kanalerna större samt av en annan utformning än i nyare varianter, pratar om mer eller mindre std cylindrar och inte om eftermarknadsprylar med herrejösses hål :P :shock: ..

Mvh
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

det här är ju ett område som man kan fylla ett antal spaltmeter med.
och det finns nog många teorier om hur en kanal ska se ut.
ett exempel på hur det inte ska se ut anser jag vara dom nyproducerade 5,5orna till sachs. rakt upp ock skarp sväng in i förbränningsrummet.
innerradien anser många vara viktigare än ytteradien.
om luften inte klarar att "följa" innerradien så bildas luftvirvlar som bromsar flödet.
på en tvåtakt ska luftströmmen från kanalerna vända mot cylinderväggen och i viss mån toppen. för att sedan hjälpa till att trycka ut avgaserna.
när när avgasporten stänger ska det vara färsk bränsleluftblandning kvar i cylindern och bara avgaser i avgasröret. vilket naturligtvis är bara ett önsketänkande.som regel så blåser man ut bränsleluftblandning i avgasröret, och slösar bort bensin.
motorer och dess prestanda är ju alltid en kompromiss.
fabrikerna kompromissar på sitt vis.
vi trimmoholister på vårat sätt.

jag har många gånger lekt med tanken att med en adapter ansluta slangen till blästerpistolen i blästerskåpet, till kanalerna och låta blästersanden slipa kanalerna.
i många av våra svenska 1hk cylindrar behöver man nog tillföra material i innerradien på kanalen.

erlan
Falkfish
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Falkfish »

Erlan.

Har du bilder på olika " mindre bra " ( 5.5hk ) jämfört med bra, eller väldigt bra kanaler, vad jag kommer ihåg sedan moppeåldern så fanns det cylindrar där kanalformen var mer lik en bönform, eller njurform, medans de nyare ser mer " skruvat kvadratiska " ut i sin utformning.

Inner radien, är det radien rakt bakåt mot förgasaren eller är det radien mot kolven, man kan ju se det olika beroende från vilket plan man ser det i från..

De där tricket med att ansluta blästern har gjorts flera ggr, men oftast så vill man använda sig av vatten med slipmedel i som pumpas runt och äter bort mtrl, framgångsrikt eller ej kan man fråga sig..

Stefan
G-son

Re: Spolport, att vara eller inte vara bra

Inlägg av G-son »

Falkfish skrev:Är det inte så att störst är inte alltid bäst ? Tänker såhär, att kanalerna står ju i förbindelse med vevhuset, och där i vill man ju ha ett så högt tryck som är möjligt för att så effektivt som möjligt kunna fylla cylindern när kolven vänder neråt, och större kanaler ger ju ökad vevhusvolym = lägre tryck..
Japanerna jagade högsta möjliga vevhuskompression i sina roadracemotorer på 60-talet, dom fick till riktigt imponerande effekt men på varvtal uppåt 18 000 och ofta behövdes 10-18 växlar eftersom motorerna av ett antal orsaker fick extremt smalt effektregister. Bland annat var problemet att med så högt tryck på färsgasen ville den fortsätta rakt genom cylindern på lägre varv, och med de måttliga spolportsdurationer man använde för att motverka det hann cylindern inte fyllas på högre varv...

Idag når man högre effekt ur samma cylindervolym på betydligt lägre varvtal med betydligt lägre vevhuskompression, större/fler spolportar som levererar mer färskgas men i mycket lägre hastighet, och bättre avstämda avgasrör som står för en stor del av en vass tvåtaktares andning.

En tam motor med passivt avgassystem kan kanske ha nytta av relativt hög vevhuskompression, en modernare konstruktion med bl.a. avstämt rör har mer nytta av bra flödande stora portar, med väl rundade krökar som luften lätt kan följa (och inte spikraka kanaler som sedan svänger 90 grader på en gång), trots att det sänker vevhuskompressionen en aning.
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

Ja, en bra pipa kan suga rejält, och då vill man ha lagom stort vevhus som inte blir tomt direkt! :wink:
Falkfish
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Falkfish »

Tackar för dessa matnyttiga tips, alltid bra att höra allas erfarenheter..

Mer input från andra ?

Mvh
Falkfish
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Falkfish »

Rexxy skrev:Ja, en bra pipa kan suga rejält, och då vill man ha lagom stort vevhus som inte blir tomt direkt! :wink:
Rexxy.

Så du menar att ett aktivt avgassystem hjälper till att dra ut mer av bränsle/luftblandningen ur vevhuset in i cylindern med ett aktivt avgassystem ?

Hur väl funkar det med ett typ Jamarcol system, det är väl passivt ? Förklara skillnaden, tack..

Tänkte mig skillnaden mellan en vanlig dämpare jämfört med en av typen expansionsdämpare...

Stefan
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Den vanliga Zundapp/Sachs 32 mm Jamarcolen har en listig konstruktion som gör att det är ett aktivt system. Ungefär mitt i dämparen sitter en reflektor som genererar en tryckpuls tillbaka till cylindern. Det gör att fyllnadsgraden blir bättre än om färskgaser åker ut med badvattnet (avgaserna).
Falkfish
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Falkfish »

Micke S skrev:Den vanliga Zundapp/Sachs 32 mm Jamarcolen har en listig konstruktion som gör att det är ett aktivt system. Ungefär mitt i dämparen sitter en reflektor som genererar en tryckpuls tillbaka till cylindern. Det gör att fyllnadsgraden blir bättre än om färskgaser åker ut med badvattnet (avgaserna).
Micke S.

Å faan :shock: finns Jamarcolen i 28mm utförande eller bara i 32mm ?

Mvh
S
Falkfish
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Falkfish »

Falkfish skrev:
Rexxy skrev:Ja, en bra pipa kan suga rejält, och då vill man ha lagom stort vevhus som inte blir tomt direkt! :wink:
Rexxy.

..

Så du menar att ett aktivt avgassystem hjälper till att dra ut mer av bränsle/luftblandningen ur vevhuset in i cylindern med ett aktivt avgassystem ?

Hur väl funkar det med ett typ Jamarcol system, det är väl passivt ? Förklara skillnaden, tack..

Tänkte mig skillnaden mellan en vanlig dämpare jämfört med en av typen expansionsdämpare...

Stefan
:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D
Ja, en bra pipa kan suga rejält, och då vill man ha lagom stort vevhus som inte blir tomt direkt!
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Som en dämpare med vanligt utseende tror jag inte att den finns som 28 mm utan bara som 32. Hela dämparen är också grövre än vanliga standarddämpare.

Rena effektdämpare finns i alla möjliga dimensioner.
Falkfish
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Falkfish »

Micke S skrev:Som en dämpare med vanligt utseende tror jag inte att den finns som 28 mm utan bara som 32. Hela dämparen är också grövre än vanliga standarddämpare.

Micke..

Skulle det bli fel att använda sig av muff 28 - 32, skulle det påverka lågvarvsegenskaperna för mycket så att körbarheten skulle bli lidande ?
/ S
Perka

Inlägg av Perka »

Sachs har dämpare 28 mm till 3,8ps cyllarna
Ser ut som gamla sachsdämparen men är 65mm i diameter
Finns även gamla Tysk Femmis dämparen 70mm i diameter både 28/32 mm anslutning
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Falkfish skrev:
Micke S skrev:Som en dämpare med vanligt utseende tror jag inte att den finns som 28 mm utan bara som 32. Hela dämparen är också grövre än vanliga standarddämpare.

Micke..

Skulle det bli fel att använda sig av muff 28 - 32, skulle det påverka lågvarvsegenskaperna för mycket så att körbarheten skulle bli lidande ?
/ S
Det fungerar men det som påverkas är högvarvsegenskaperna om du kör med en klenare krök och motorn har viss trimningsgrad.
Falkfish
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Falkfish »

Micke S skrev:
Falkfish skrev:

Micke..

/ S
Det fungerar men det som påverkas är högvarvsegenskaperna om du kör med en klenare krök och motorn har viss trimningsgrad.
Micke.

Vad jag menade var det att kunna använda sig av ett 32 mm avgas till en cylle utrustad med 28mm....

Väl mött

/ S
Skriv svar