Renoverar sachs - lite frågor
Renoverar sachs - lite frågor
Hej!
Gör nu min första renovering av min sachs 50/2 KS. har lite frågor som dykt upp under den bit jag kommit so far.
1. För att få bort packbox och rullagerbanorna för utg. axel, hur bär jag mig åt då?
2. När det kommer till att shimsa växellådan, vart på axlarna placerar man shimsen så att de spårar ordentligt?
3. Har en ryckande 2:a, skulle behöva ordna detta. Någon som antingen vet någon som kan dremla till medbringarbrickan/drevet så att de dras mot varandra istället för från varandra vid belastning för en billig peng? Andra lösningar?
4. När det gäller shimsning av vevaxel - ska hela lagren vara monterade? är det ingen riska att man får ett missvisande mått om lagren är monterade när man sedan mäter spelet efter shimsning?
5. Innan jag plockade ner motorn hade packboxen till vevaxeln delvis lossnat på väster sida så att det läckte olja in med tändsystemet. Saker blev kladdiga och det är kanske bäst att byta? vilka delar i sådana fall?
Har ni några allmänna eller specifika vidare tips kring att renovera sachs så får ni gärna dela med er av dem!
Tack på förhand och ha en fortsatt bra söndag!
Gör nu min första renovering av min sachs 50/2 KS. har lite frågor som dykt upp under den bit jag kommit so far.
1. För att få bort packbox och rullagerbanorna för utg. axel, hur bär jag mig åt då?
2. När det kommer till att shimsa växellådan, vart på axlarna placerar man shimsen så att de spårar ordentligt?
3. Har en ryckande 2:a, skulle behöva ordna detta. Någon som antingen vet någon som kan dremla till medbringarbrickan/drevet så att de dras mot varandra istället för från varandra vid belastning för en billig peng? Andra lösningar?
4. När det gäller shimsning av vevaxel - ska hela lagren vara monterade? är det ingen riska att man får ett missvisande mått om lagren är monterade när man sedan mäter spelet efter shimsning?
5. Innan jag plockade ner motorn hade packboxen till vevaxeln delvis lossnat på väster sida så att det läckte olja in med tändsystemet. Saker blev kladdiga och det är kanske bäst att byta? vilka delar i sådana fall?
Har ni några allmänna eller specifika vidare tips kring att renovera sachs så får ni gärna dela med er av dem!
Idag kom jag bara halvvägs över skurubron innan jag fick bryta
Det sitter ju en liten fjäder som drar den där klon till medbringaren, kolla så att den inte är utmattad, sedan kunde man slipa av lite på den klon därden ligger an mot blockhalvan så att tvåans växel går i lite mer - men man skulle ta ytterst lite. Kanske någon kan förklara bättre. Kolla även ayt ditt växelhabdtag intw är glappt - det gjorde att växlarna hopåade på min moped.

Det sitter ju en liten fjäder som drar den där klon till medbringaren, kolla så att den inte är utmattad, sedan kunde man slipa av lite på den klon därden ligger an mot blockhalvan så att tvåans växel går i lite mer - men man skulle ta ytterst lite. Kanske någon kan förklara bättre. Kolla även ayt ditt växelhabdtag intw är glappt - det gjorde att växlarna hopåade på min moped.
NV 1127

NV 1127

NV 1127
Re: Renoverar sachs - lite frågor
Väldigt bra frågeställning och ska bli kul att följa inläggen.JMolin skrev:Hej!

Ajfan, vad hände denna gång? Vilken tog du?
Nej, den fjädern är allt annat än utmattad, kollade precis. Men den drar ju mot ettan om jag inte tänker helt fel? Det där med att slipa väntar jag nog med ett tag, men jag skulle fan kollat om inte det var handtaget som var glappt och om det hade hjälpt om jag höll foten på växelarmen för att se om det är i handtaget det satt...
Sven: Hur löste du det? Fick du ordning på allt i slutändan?
Nej, den fjädern är allt annat än utmattad, kollade precis. Men den drar ju mot ettan om jag inte tänker helt fel? Det där med att slipa väntar jag nog med ett tag, men jag skulle fan kollat om inte det var handtaget som var glappt och om det hade hjälpt om jag höll foten på växelarmen för att se om det är i handtaget det satt...
Sven: Hur löste du det? Fick du ordning på allt i slutändan?

Om tvåans växel hoppar ur vid normalhastighet är det tapparna på drevet eller hålen i medbringaren som är slitna.
Vid shimsning av vevaxel lägger man i lagren i banorna, mäter från inner ringen till packningsytan (höger sida med packning) i steg 2 mäter man vevaxeln bredd med shims sen halva + halva - axel = spel
Har glömt vilket måttet är men det finns väl i nån tråd här
Det är inte ofta man behöver byta schimsen
Men inget ras i alla fall då? Tack, får se hyr detta går!!
Tack TM för bra instruktion! Jo, att det är medbringaren/tapparna på drevet som är slitna är väl risken.. Finns för övrigt två hål från växelhuset mot kopplingssidan. I det ena sitter hållaren till fjädern som drar föraren för medbringarbrickan. Vad används det andra till? Kan man sätta hållaren i det hålet för att öka trycket på klon eller kommer detta bara stöka till det? Kanske dras åt första växeln ännu mer då iofs...
Tack TM för bra instruktion! Jo, att det är medbringaren/tapparna på drevet som är slitna är väl risken.. Finns för övrigt två hål från växelhuset mot kopplingssidan. I det ena sitter hållaren till fjädern som drar föraren för medbringarbrickan. Vad används det andra till? Kan man sätta hållaren i det hålet för att öka trycket på klon eller kommer detta bara stöka till det? Kanske dras åt första växeln ännu mer då iofs...
Re: Renoverar sachs - lite frågor
Sven.w skrev:
1. För att få bort packbox och rullagerbanorna för utg. axel, hur bär jag mig åt då? Värm blockhalvan till ca 100 grader och pressa/knuffa ur den
t.ex med ett dorn/hylsa från packboxsidan, packbox bricka och ytterbana följer med på samma gång
2. När det kommer till att shimsa växellådan, vart på axlarna placerar man shimsen så att de spårar ordentligt?skaffa en reservdelslista/reparationshanbok så ser du precis var dom sitter och vilken storlek dom ska ha, dom finns att ladda ner på här på Raketsport
3. Har en ryckande 2:a, skulle behöva ordna detta. Någon som antingen vet någon som kan dremla till medbringarbrickan/drevet så att de dras mot varandra istället för från varandra vid belastning för en billig peng? Andra lösningar? kan inte hjälpa dig där, har aldrig hänt för mig. en första gissning skulle nog ändå vara att det är för stora axialglapp på axlarna men om det ser väldigt slitet ut så är det nog det och dom där dreven brukar va riktigt billiga så skaffa andra i så fall. axialspelet ska vara ca: 1 tiondels mm på alla axlar
Jag brukar börja med att montera ytterbanorna i blockhalvorna, sen mäter jag avståndet från packningsplanet på båda halvorn och summerar ihop dom, mäter sen packningen och får då fram ett ungefärligt mått.
sen mäter jag vevaxeln över vevskivorna, då får jag fram skillnaden och då lägger jag motsvarande shims bakom innerbanorna och monterar dom.
sen skruvar jag ihop halvorna och kollar axialspelet med indikatorklocka.
sen är det bara att demontera innerringarna från vevaxeln och finjustera med fler shims, går det bra räcker det med att demontera innerringarna 1 gång
jag brukar dessutom shimsa en axel i taget så jag slipper slåss med allihopa varje gång man särar på motorn
Jag tycker det verkar meningslöst att inte byta alla packboxar och packningar i hela motorn när man har den isärskruvad och rengjord.
byt allt så vet du att allt är i bra skick, det är förhållandevis billiga saker att köpa så det är nog fel att snåla där
Hoppas detta hjälper dig att komma en bit framåt
vh
Janne
Tack för ett väldigt, väldigt bra svar!! Jag ska i helgen förhoppningsvis få gjort en del i form av att plocka ur de sista sakerna och plocka i de nya ramlagerhalvorna och kanske börja mäta upp lite inför shimsning av vevaxeln.
Ang. växellådan - menar du att det skulle räcka med att kontrollera att axlarna är shimsade enligt verkstadshandboken eller på annat sätt?
Jag var lite otydlig i sista frågan - självklart ska packboxar etc bytas! Jag syftade på tänddelarna. Vilka delar bör bytas där? Eller tror ni att allt fortfarande går att använda felfritt?
Tack!
Ang. växellådan - menar du att det skulle räcka med att kontrollera att axlarna är shimsade enligt verkstadshandboken eller på annat sätt?
Jag var lite otydlig i sista frågan - självklart ska packboxar etc bytas! Jag syftade på tänddelarna. Vilka delar bör bytas där? Eller tror ni att allt fortfarande går att använda felfritt?
Tack!
svårt att bedöma så här på avstånd men det är inte sällan man upptäcker ett axialspel på axlarna som är ett par mm eller ännu mer i värsta fall och det kan ju vara felet på din motor.JMolin skrev:Tack för ett väldigt, väldigt bra svar!! Jag ska i helgen förhoppningsvis få gjort en del i form av att plocka ur de sista sakerna och plocka i de nya ramlagerhalvorna och kanske börja mäta upp lite inför shimsning av vevaxeln.
Tack!
prova att shimsa som det ska vara, om grejjerna ser bra ut så funkar det nog.
ang.tänddelar så vet jag bara att mycket av det nytillverkade är ren skit och inte sällan får man hem delar som inte fungerar eller fungerar en kort stund.
Har jag bra gnista och fina brytare så brukar jag bara löda om och byta kablar och div.annan service på tändsystemet.
Janne
Det finns ju fortfarande Boschdelar att få tag på ibland om man letar lite