Spolport, att vara eller inte vara bra
Det går fint, jag kör(de) så på en Flintamotor utan problem. Jag kunde inte märka att den gick sämre på låga varv med 32. Men det blev en märkbar skillnad till det bättre i den övre delen av registret. Moppen gjorde 70 GPS. Det är inget imponerande men ganska bra ändå för att vara en 2 vx Flinta och den kändes fin att köra.
Det här är jag i annan kostym 
http://www.youtube.com/watch?v=ASqXRsuWUH8
Lilla motorn i min gula bil som jag kör,,,,
/S

http://www.youtube.com/watch?v=ASqXRsuWUH8
Lilla motorn i min gula bil som jag kör,,,,
/S
Hej..
Tanken är att jag ska kunna släppa moppen till min dotter och FÖRSÖKA förklara för henne att hålla 35 km när hon är ute och kör, SAMTIDIGT så vill ju pappa kunna gasa när jag har moppen och slippa träla i 40 km....
Mao en moppe som gör 40 och går snällt, samt med mera vrid på handtaget gör glada 70 för pappa
/ S
Tanken är att jag ska kunna släppa moppen till min dotter och FÖRSÖKA förklara för henne att hålla 35 km när hon är ute och kör, SAMTIDIGT så vill ju pappa kunna gasa när jag har moppen och slippa träla i 40 km....
Mao en moppe som gör 40 och går snällt, samt med mera vrid på handtaget gör glada 70 för pappa

/ S
Ohh nej, problemet är av en helt annan karaktär.Micke S skrev:7000 rpm är ju en del på en stor maskin. Du kanske har för klena fjädrar för kammen som du använder?
Lämnade in mina fina portade toppar för att jag ville byta styrningar i dem, samt att sätta dit tätningar, tätningar hade inte fått plats tidigare pga att kammen lyfte för mycket, samt att behovet ej fanns längre och att motorn skulle vara en " daily driver " nu mera.
Börjar ju bli gammal och vill inte gasa så mycket

Hur som helst, operationen blev utförd och allt funkade perfekt, ett tag..... Sedan så började bilen tappa ork och jag var tvungen till att putta på med betydligt större munstycken för att kompensera HK bortfallet

Felet ? JO det som hänt var det att i topparna så satt det stora ventiler i RF och de nya ( std ) styrningarna som motorfirman satt dit var av orginalmodell, dvs stål...
Med nya tätningar i teflon, som tätar bra, tillsammans med styrningar i stål och ventiler i Rostfritt så skar ju ventilskaften väldigt kort efter att de hade installerats.
Summa sumarum, ventilen fick inte längre den smörjning för styrningen då en tätning satts dit och följande hände,styrningen skar och började landa fel i sitt säte och började dansa runt och landa på olika sidor av ventiltallriken, vilket i sin tur ledde till att tallriken gick av pga materialutmattning.
I efterhand så skulla jag ju med min erfarenhet dragit öronen åt mig redan när jag behövde bestycka om fuggen, mer sås kyler mer på läckande ventiler..
Motorn blev skrot, kolv in i vattenkanalerna, hittade 8:ans ventil i 1: ans cylinder sittandes fastkilad i kolven....
Kör man enplansinsug så händer tyvärr sådant när det rasar....
/ S
Ursäkta tidigare felstavningar, men har nytt tangentbord

Senast redigerad av Falkfish den 24 nov 2013, 23:10, redigerad totalt 3 gånger.
Djäklars vilken osis att det drog med sig hela maskinen.
Jag har aldrig kört med teflontätningar men minns att ett trix förut var att slipa upp ett jack i tätningen för att det kunde bli för tätt annars.
För snast 20 år sedan hade jag en 492 CUI Prostockmotor som jag tänkte sätta i en Camaro Z28 70 1/2. Maskinen var försedd med ett sheetmetallinsug och två stora Holley Dominator 4-portare. Minns ej hur mycket de flödade. Vevaxeln var en Bryant billet vev, rena konstverket genom att den var så lätt. Alu-topparna hade jättelika titanventiler. Killen som köpte maskinen av mig valde att sätta nya i rostfria ventiler genom att titanventilerna började bli fula med kantfnas. Vet ej om han bytte fjädrar. Det som hände var i alla fall att vid första urvarvningen stack en eller flera ventiler. De rostfria ventilerna i den stora dimensionen var ju astunga och inte i närheten lämpliga för 9600 rpm som den hade körts med innan.
Jag har aldrig kört med teflontätningar men minns att ett trix förut var att slipa upp ett jack i tätningen för att det kunde bli för tätt annars.
För snast 20 år sedan hade jag en 492 CUI Prostockmotor som jag tänkte sätta i en Camaro Z28 70 1/2. Maskinen var försedd med ett sheetmetallinsug och två stora Holley Dominator 4-portare. Minns ej hur mycket de flödade. Vevaxeln var en Bryant billet vev, rena konstverket genom att den var så lätt. Alu-topparna hade jättelika titanventiler. Killen som köpte maskinen av mig valde att sätta nya i rostfria ventiler genom att titanventilerna började bli fula med kantfnas. Vet ej om han bytte fjädrar. Det som hände var i alla fall att vid första urvarvningen stack en eller flera ventiler. De rostfria ventilerna i den stora dimensionen var ju astunga och inte i närheten lämpliga för 9600 rpm som den hade körts med innan.
Micke..Micke S skrev:Djäklars vilken osis att det drog med sig hela maskinen.
Kul grej, men det där vart ju ett nerköp för han som köpte maskin, byta ut Titan mot RF ????
Som du just påpekar, massan på de nya ventilerna i RF får ju hela skiten till att balla ur...
RF funkar bra till lågvarviga maskiner - 7000 max typ, sedan hollow steam ( stål ) eller det ultimata för varv, titan....
Tråkiga med titan är ju att de inte går ( eller lämpar sig ) att slipa om, utan det görs på egen risk, med ras i 8 fall av 10....
Nu kör jag liten 565:a, gött vrid och lagom med ponnys..
/ S
Kör med detta på KTM:en då PUCH-cylindrarna bara tillåter 28 mm pipa, vill minnas att det var ett jamarcolsystem.
http://www.trimbutiken.se/puch/puch-max ... tem-1.html
http://www.trimbutiken.se/puch/puch-max ... tem-1.html
Patrik '83. Livin' for speed!
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
Tar upp det här igen då jag tänkte till, rätt eller fel kom med kommentarer.
Jo, tanken på hur en spolport mynnar ut i cylindern, finns det en anledning till att i de allra flesta fallen så är väl ingången helt paralell eller i 90 grader i förhållande till cylindern.
Varför är det så ? Tanken slog mig att det kanske är så att utformningen dvs den 90 gradiga vinkeln inte är optimal utan den är gjord så från fabrik för att vid en eventuell omborrning av cylindern så påverkas ju durationen negativt om den skulle mynnat ut i en vinkel i stället, vilket kanske är bättre ur flödessynpunkt.
Hur är dessa kanaler utformade i en stor eller rejält vass cylinder där tillverkaren i stället prioriterar hk och flöde..
Kom med era synpunkter och era erfarenheter i denna reflektion..
Stefan
Jo, tanken på hur en spolport mynnar ut i cylindern, finns det en anledning till att i de allra flesta fallen så är väl ingången helt paralell eller i 90 grader i förhållande till cylindern.
Varför är det så ? Tanken slog mig att det kanske är så att utformningen dvs den 90 gradiga vinkeln inte är optimal utan den är gjord så från fabrik för att vid en eventuell omborrning av cylindern så påverkas ju durationen negativt om den skulle mynnat ut i en vinkel i stället, vilket kanske är bättre ur flödessynpunkt.
Hur är dessa kanaler utformade i en stor eller rejält vass cylinder där tillverkaren i stället prioriterar hk och flöde..
Kom med era synpunkter och era erfarenheter i denna reflektion..
Stefan