är på gång att sätta på en athena på min sachs 50s motor mätte squishband tror jag det heter? Mellanrummet mellan kolv å topp har nu 1,6 mm blir det någon större skillnad om får ner det till 0,8 tex eller är det nån som vet vad det bör vara??
Det brukar heta att det ska vara 0,6 -0,8 mm på upp till 80 CC.
Jag kör med 0,4 mm på en Yamaha FS1 med drygt 60 CC. Men då måste man mäta om man byter något genom att marginalen för t.ex. en ny kolv med lite andra mått är för dålig.
Vad det betyder i effekt att köra med så stor squish som du har nu vet jag inte men det innebär i alla fall att risken för att motorn spikar är mycket större än med mindre mått.
Jag ska passa på att fråga var man hamnar ungefär med athena 80 utan packningar till sachs ekf, bör man kontrollmäta avståndet eller törs man "bara sätta ihop" grejerna?
ughla skrev:Jag ska passa på att fråga var man hamnar ungefär med athena 80 utan packningar till sachs ekf, bör man kontrollmäta avståndet eller törs man "bara sätta ihop" grejerna?
ughla skrev:Jag ska passa på att fråga var man hamnar ungefär med athena 80 utan packningar till sachs ekf, bör man kontrollmäta avståndet eller törs man "bara sätta ihop" grejerna?
man bör alltid kontrollmäta. det är inte säkert att den första detaljen på måndag morgon bli korrekt, och den kan ligga i din kartong.
Sedan får man fundera äver vad fabriken anser är "korrekt". Eftersom den är avsedd att köras med packningar och du har 1,6mm klämspalt med dom kan delarna åtminstone ha sån tillverkningstolerans att det blir 0,8mm på en annan cylinder/topp utan att det är ett problem.
Det är hemska tillverkningstoleranser på många trimdelar till lite äldre motorer. Man får alltid kontrollmäta om man ska ha ett hum om vad sjutton det är för nått man skruvat ihop.
På min Athena 80cc fick jag en klämspallt på 1mm+ utan topplockspackning OCH cylinderfotspackning.. så jag bad Conrad svarva ner cylinderfoten 0.5mm. Så nu med packning under foten ligger jag på runt 0.65mm.
Fidd skrev:Efter ett besök hos högsäters finmekaniska så är cylinderfoten avsvarvad
0,8mm så fick ner det till 0,8 mm:)
Tack för alla hjälpsamma svar!!