Puch - höjning av avgasport?????

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Puch - höjning av avgasport?????

Inlägg av BjörnK »

Jag har en standard, fläktkyld puchcylinder som är uppborrad till 42 mm.
Insuget upptaget till 15 mm.
Funderar på om jag ska fila i avgasporten (höja), i så fall hur mycket?
Är det värt besväret överhuvud taget?
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5469
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Inlägg av Micke S »

Att höja avgasporten på känn är ingen bra idé genom att en massa andra saker påverkar. Då bör man ha tillgång till bromsbänk. Blir det för mycket kan cylindern vara skrot. Bättre i så fall att fila ner framkanten på en kolv steg för steg och se vart man hamnar. Eller använda spacerplatta och kompensera med kolvlucka.
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

Ok, jag skippar den operationen då, så får vi se hur den beter sig framöver.
fatchance
Forumsponsor
Inlägg: 2305
Blev medlem: 30 dec 2008, 00:00
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

Ett par mm kan du ta bort utan att det blir pannkaka, brukar märkas till det bättre, och med tanke på att insugets diameter är det nog bra för andningen i rovan.

Men bäst är om du mäter upp porttiderna med en gradskiva.
(finns på nätet)
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Inlägg av JanneL »

fatchance skrev:Men bäst är om du mäter upp porttiderna med en gradskiva.
(finns på nätet)
har du nån länk till nån som säljer en bra skiva, gärna i plåt ?
jag har kollat lite men inte sett någon bra
fatchance
Forumsponsor
Inlägg: 2305
Blev medlem: 30 dec 2008, 00:00
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

Nej inte i plåt tyvärr... :cry:

Har kört snikvarianten att skriva ut från nätet och sedan laminera på jobbet. :hide:
Sedan har jag limmat magneter på baksidan så att det blir mindre jobb med att få fast skivan på svänghjulet.

Här är ett par länkar till utskriftsvänliga skivor:

http://www.ocf.berkeley.edu/~tee/ramva/degreewheel.pdf

http://www.mopedmuseum.se/recept/bilder/Gradskiva.jpg
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Inlägg av JanneL »

fatchance skrev:Nej inte i plåt tyvärr... :cry:

Har kört snikvarianten att skriva ut från nätet och sedan laminera på jobbet. :hide:
Sedan har jag limmat magneter på baksidan så att det blir mindre jobb med att få fast skivan på svänghjulet.

Här är ett par länkar till utskriftsvänliga skivor:

http://www.ocf.berkeley.edu/~tee/ramva/degreewheel.pdf

http://www.mopedmuseum.se/recept/bilder/Gradskiva.jpg
bra ide då kan man ju limma den på sån där magnetiskt material som reklamfirmorna har. samma som på övningskörningsskyltar :clapping:

fan kludden, du e inte dum du :thumb:
fatchance
Forumsponsor
Inlägg: 2305
Blev medlem: 30 dec 2008, 00:00
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

Tack som f-n Kejsaren!

Länge sedan man fick beröm... :D
(iofs befogat.. :wink: )
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

det var väl även någon på forumet som skrivit ut den på CDskive etikett och klistrat den på en kass CDskiva.

erlan
Användarens profilbild
ughla
Inlägg: 570
Blev medlem: 30 okt 2012, 00:00
Ort: den hodestadt

Inlägg av ughla »

erlan skrev:det var väl även någon på forumet som skrivit ut den på CDskive etikett och klistrat den på en kass CDskiva.

erlan
typ tomas dileva då eller?
NV 1127
Användarens profilbild
Frolzon
Inlägg: 1290
Blev medlem: 11 maj 2010, 23:00
Ort: Dalsland

Inlägg av Frolzon »

:D
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

erlan skrev:det var väl även någon på forumet som skrivit ut den på CDskive etikett och klistrat den på en kass CDskiva.

erlan

http://blogg.tkj.se/wp-content/uploads/ ... an-dod.gif
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
Hakan
Inlägg: 203
Blev medlem: 21 feb 2009, 00:00
Ort: Kullabygden, Brunnby Moppers Husqvarnasektionen

Inlägg av Hakan »

Funkar bra med CD skiva , passar bra i storlek till svänghjulet.
Plåtbiten som funkar som pil är en bit från en ölburk, så först får man dricka en beer, annars kan man inte jobba vidare.
På bilden ,Husqvarna D-busmotor

Bild
Bild
Mr F
Inlägg: 110
Blev medlem: 12 jun 2011, 23:00

Mr F

Inlägg av Mr F »

Den här tabellen hittade jag på Puchverkstan om det kan vara till någon hjälp
Med vänlig hälsning,Fredde

Duration=vevaxelgrader (360 = ett varv)

Insugsport duration tabell.
rpm duration
6000 130-150
7000 150-155
8000 160-165
9000 165-170
10000 170-175
11000 175-185
12000 185-195
13000 195-200
14000 200-205


Transferport (kanalerna) duration tabell.
rpm duration
6000 115-120
7000 120-124
8000 124-128
9000 126-130
10000 128-132
11000 130-134
12000 132-136
13000 134-140
14000 136-142


Avgasprort durations tabell
rpm duration
6000 176-179
7500 179-183
8000 183-186
9000 186-189
10000 189-192
11000 192-193
12000 193-196
13000 196-199
14000 199-204

Detta är de durationer vi kommit fram till at de stämmer bäst. De kräver dock att både transfer/insug och utblås durationer stämmer överens med varandra. Vilket sällan är fallet med en hemmatrimad puchmotor. Ta då avsevärt lägre avgassdurationer durationer än i tabellerna och arbeta dig fram utifrån det, om transfer portarna har korta öppnings tider..
blyfot
Forumsponsor
Inlägg: 591
Blev medlem: 23 sep 2011, 23:00
Ort: Småland

Inlägg av blyfot »

Förstår nt varför alla promt ska veva runt en gradskiva när det går att räkna fram betydligt mindre pilligt :D
Enkelt program här.
http://puchverkstan.com/duration.xls
Skriv svar