Bra membranförgasare?
Bra membranförgasare?
Om man nu skulle drista sig att kasta den mindre sofistikerade kyrkportaren och skaffa en membranförgasare, vilken variant skulle då vara bra att ha?
Många har väl ställbara munstycken och det låter som en bra idé.
Nästa fråga gäller ju vacuumanslutningen för såvitt jag vet kräver membranförgasare en sådan för att fungera.
Var kopplar man en vacuumnippel lämpligast?
Har sett bilder på att man monterat in den i en överströmmare, finns det några alternativ?
Många har väl ställbara munstycken och det låter som en bra idé.
Nästa fråga gäller ju vacuumanslutningen för såvitt jag vet kräver membranförgasare en sådan för att fungera.
Var kopplar man en vacuumnippel lämpligast?
Har sett bilder på att man monterat in den i en överströmmare, finns det några alternativ?
Re: Bra membranförgasare?
Det är ju inte farligt att prova, det finns ju en del som kör med den typen.Coolvette skrev:Om man nu skulle drista sig att kasta den mindre sofistikerade kyrkportaren och skaffa en membranförgasare, vilken variant skulle då vara bra att ha?
Verkar inte behöva någon vacuumanslutning så länge tankem sitter över...

http://www.raketsport.com/forum/viewtop ... sc&start=0
Mitt Tipps är Tillotson....Olika storlekar/modell
HL_344A = 19.8mm. + HL_304E = 22mm + HL_360A = 24mm
Info: mmm http://www.aerocorsair.com/id27.htm
HL_344A = 19.8mm. + HL_304E = 22mm + HL_360A = 24mm
Info: mmm http://www.aerocorsair.com/id27.htm
tackar för den länken, billykid.
den ska läsas noga.
kan bara tilläggas att det finns tillotsonförgasare med väldigt lite strypning i halsringen. dom förgasarna ska man inte förvänta sig bra lågvarv med.
köpte på mig en IBEA gokartförgasare för ett tag sen. men den måste jag börja med att hitta ett annat spjäll till. för det var nämligen ca 2mm luftspalt runt hela spjället. racegrejor är ju inte alltid bra på gatan.
erlan
den ska läsas noga.
kan bara tilläggas att det finns tillotsonförgasare med väldigt lite strypning i halsringen. dom förgasarna ska man inte förvänta sig bra lågvarv med.
köpte på mig en IBEA gokartförgasare för ett tag sen. men den måste jag börja med att hitta ett annat spjäll till. för det var nämligen ca 2mm luftspalt runt hela spjället. racegrejor är ju inte alltid bra på gatan.
erlan
Tack för info om halsringar...Erland
Hittade en till bra länk.....Tillotson
http://www.nkp-karting.com/en/products/ ... fault.aspx
Det går att klick fram BRA PDF Manual/Schema på varje förknasare
http://www.nkp-karting.com/uploads/prod ... lotson.pdf
Hittade en till bra länk.....Tillotson
http://www.nkp-karting.com/en/products/ ... fault.aspx
Det går att klick fram BRA PDF Manual/Schema på varje förknasare
http://www.nkp-karting.com/uploads/prod ... lotson.pdf
det ör nog tveksamt om mn hittar nån membranförgasare värd att jobba med på nån motorsåg.Matte skrev:Tillotson eller Walbro, Ingen större skillnad.
Åk till lokala motorsågsverkstan med en påse fikabröd.
Dom skrotar ofta ner skurna motor- och röjsågar.
Köp samtidigt en ny membransats till fuggen.
ska man nå bra resultat är det nog bara att krama ur lädret, HÅRT.
http://www.tillotson-racing.com/collections/racing-1
därmed inte sagt att man måste satsa på dom dyraste varianterna.
och dyker dom upp på ebay så är det ingen brist på bud.
erlan
Det här svaret fick jag av Gerard på Tillotson på min fråga om förgasarval till en Sachs ekf med 80cc Athena toppvarv ca 12-14 tusen och skall passa för gatan och ev lite race
"
Dear Sir,
Possibly the HW 10B, as the adjustments on this carb are not so sensitive, The only down side, it was not designed for long periods of idling. This carb has a venturi of 20mm which should be big enough without loosing too much of you bottom end power.
Regards,
Gerard Mc Carthy.
Jag svarade:
Hi
What do you mean with long period idling ? 1 minute or 10 seconds?
Thanks
Janne
Dear sir,
As there is no check valve fitted to the high speed system it depends on the turns open of the jet. If the turn are open too much it cannot capillary seal around the needle and therefore back bleed with air causing the engine to lean out at idle and stall. So yes could be 10 second or a minute. Not straight forward as you are dealing with engine vacuums over a different orifice sizes.
Price of carb is on our web site www.tillotson-racing.com
I will get our shipping department to quote you on shipping cost
Regards,
Gerard Mc Carthy.
funderar starkt på att beställa en sån men jag läste på nån svensk gokartsida att man måste vara noga me att suga ur förgasaren på soppa efter körning annars pajjar membranet i dom .
vet inte om det ligger nån sanning i det
stämmer det verkar det ju för jobbigt

"
Dear Sir,
Possibly the HW 10B, as the adjustments on this carb are not so sensitive, The only down side, it was not designed for long periods of idling. This carb has a venturi of 20mm which should be big enough without loosing too much of you bottom end power.
Regards,
Gerard Mc Carthy.
Jag svarade:
Hi
Thanks
Janne
Dear sir,
As there is no check valve fitted to the high speed system it depends on the turns open of the jet. If the turn are open too much it cannot capillary seal around the needle and therefore back bleed with air causing the engine to lean out at idle and stall. So yes could be 10 second or a minute. Not straight forward as you are dealing with engine vacuums over a different orifice sizes.
Regards,
Gerard Mc Carthy.
funderar starkt på att beställa en sån men jag läste på nån svensk gokartsida att man måste vara noga me att suga ur förgasaren på soppa efter körning annars pajjar membranet i dom .

Handlade en HL360A men fick det inte o lira så speciellt bra ihop med KTM:en trots att jag gjorde vacuumanslutning mm, gick bara på högvarv, släppte jag gasen stannade den, trots idel inställningar på lågfarten... Helt enkelt. Det gick åt helvitte. Speciellt när jag beställde Pop-off fjädrar och tryckmätare och skulle ändra öppningstrycket. Då gick det KÄPPRÄTT åt helvittes... Då blev precis ALLT fel
nålventilen öppnade bara en gång sen inget mer. Och då vid ett absurt högt tryck. TROTS att jag skulle sänka öppningstrycket.
Den erfarenheten har jag av tillotson
(Kanske bara skit bakom verktygen i detta fallet?)
Så nu ligger den tillsammans med spring-kitet och tryckmätaren och samlar damm, någonstans i garaget, vars vet jag inte ;)

Den erfarenheten har jag av tillotson

Så nu ligger den tillsammans med spring-kitet och tryckmätaren och samlar damm, någonstans i garaget, vars vet jag inte ;)
Patrik '83. Livin' for speed!
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
vad kör gokartåkarna på för bränsle?
kan vissa typer av racebensin vara agresiv mot membranet?
och framför allt: på vilket sätt pajar membranet?
gokart är väl en sport där man jagar sekunder, och om membranet får något sämre spänst, räcker det för att det ska ge en prestandaförsämring som bara syns på tidtagaruret?
erlan
kan vissa typer av racebensin vara agresiv mot membranet?
och framför allt: på vilket sätt pajar membranet?
gokart är väl en sport där man jagar sekunder, och om membranet får något sämre spänst, räcker det för att det ska ge en prestandaförsämring som bara syns på tidtagaruret?
erlan
-
med tanke på att tillotson rekomenderade en förgasare med 25,4mm spjäll och 20mm halsring till en athena 80cc så kan man ju misstänka att 27mm spjäll och 24mm halsring kräver en rätt häftig cylinder.Puchen skrev:Handlade en HL360A men fick det inte o lira så speciellt bra ihop med KTM:en trots att jag gjorde vacuumanslutning mm, gick bara på högvarv, släppte jag gasen stannade den, trots idel inställningar på lågfarten... Helt enkelt. Det gick åt helvitte. Speciellt när jag beställde Pop-off fjädrar och tryckmätare och skulle ändra öppningstrycket. Då gick det KÄPPRÄTT åt helvittes... Då blev precis ALLT felnålventilen öppnade bara en gång sen inget mer. Och då vid ett absurt högt tryck. TROTS att jag skulle sänka öppningstrycket.
Den erfarenheten har jag av tillotson(Kanske bara skit bakom verktygen i detta fallet?)
erlan
-
Gokartar med sådana förgasare startas genom att man chokar med handen.kejsaren skrev:Det här svaret fick jag av Gerard på Tillotson på min fråga om förgasarval till en Sachs ekf med 80cc Athena toppvarv ca 12-14 tusen och skall passa för gatan och ev lite race![]()
"
Dear Sir,
Regards,
Gerard Mc Carthy.
Jag svarade:
Hi
Thanks
Janne
Dear sir,
Regards,
Gerard Mc Carthy.
Du får göra så du kommer åt att göra så.
- SachsMekarn