Bra membranförgasare?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1577
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Bra membranförgasare?

Inlägg av Coolvette »

Om man nu skulle drista sig att kasta den mindre sofistikerade kyrkportaren och skaffa en membranförgasare, vilken variant skulle då vara bra att ha?

Många har väl ställbara munstycken och det låter som en bra idé.

Nästa fråga gäller ju vacuumanslutningen för såvitt jag vet kräver membranförgasare en sådan för att fungera.
Var kopplar man en vacuumnippel lämpligast?
Har sett bilder på att man monterat in den i en överströmmare, finns det några alternativ?
Användarens profilbild
Frolzon
Inlägg: 1290
Blev medlem: 11 maj 2010, 23:00
Ort: Dalsland

Re: Bra membranförgasare?

Inlägg av Frolzon »

Coolvette skrev:Om man nu skulle drista sig att kasta den mindre sofistikerade kyrkportaren och skaffa en membranförgasare, vilken variant skulle då vara bra att ha?
Det är ju inte farligt att prova, det finns ju en del som kör med den typen.
Verkar inte behöva någon vacuumanslutning så länge tankem sitter över... :)
http://www.raketsport.com/forum/viewtop ... sc&start=0
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Inlägg av billykid »

Mitt Tipps är Tillotson....Olika storlekar/modell


HL_344A = 19.8mm. + HL_304E = 22mm + HL_360A = 24mm


Info: mmm http://www.aerocorsair.com/id27.htm
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

tackar för den länken, billykid.
den ska läsas noga.
kan bara tilläggas att det finns tillotsonförgasare med väldigt lite strypning i halsringen. dom förgasarna ska man inte förvänta sig bra lågvarv med.
köpte på mig en IBEA gokartförgasare för ett tag sen. men den måste jag börja med att hitta ett annat spjäll till. för det var nämligen ca 2mm luftspalt runt hela spjället. racegrejor är ju inte alltid bra på gatan.

erlan
Matte
Inlägg: 188
Blev medlem: 30 jul 2009, 23:00
Ort: 4 mil öster om Nymans Byhåla

Inlägg av Matte »

Tillotson eller Walbro, Ingen större skillnad.
Åk till lokala motorsågsverkstan med en påse fikabröd.
Dom skrotar ofta ner skurna motor- och röjsågar.
Köp samtidigt en ny membransats till fuggen.
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Inlägg av billykid »

Tack för info om halsringar...Erland

Hittade en till bra länk.....Tillotson

http://www.nkp-karting.com/en/products/ ... fault.aspx



Det går att klick fram BRA PDF Manual/Schema på varje förknasare

http://www.nkp-karting.com/uploads/prod ... lotson.pdf
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

Matte skrev:Tillotson eller Walbro, Ingen större skillnad.
Åk till lokala motorsågsverkstan med en påse fikabröd.
Dom skrotar ofta ner skurna motor- och röjsågar.
Köp samtidigt en ny membransats till fuggen.
det ör nog tveksamt om mn hittar nån membranförgasare värd att jobba med på nån motorsåg.
ska man nå bra resultat är det nog bara att krama ur lädret, HÅRT.

http://www.tillotson-racing.com/collections/racing-1

därmed inte sagt att man måste satsa på dom dyraste varianterna.
och dyker dom upp på ebay så är det ingen brist på bud.

erlan
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Inlägg av JanneL »

Det här svaret fick jag av Gerard på Tillotson på min fråga om förgasarval till en Sachs ekf med 80cc Athena toppvarv ca 12-14 tusen och skall passa för gatan och ev lite race :twisted:

"
Dear Sir,
Possibly the HW 10B, as the adjustments on this carb are not so sensitive, The only down side, it was not designed for long periods of idling. This carb has a venturi of 20mm which should be big enough without loosing too much of you bottom end power.

Regards,
Gerard Mc Carthy.


Jag svarade:

Hi
What do you mean with long period idling ? 1 minute or 10 seconds?

Thanks
Janne

Dear sir,
As there is no check valve fitted to the high speed system it depends on the turns open of the jet. If the turn are open too much it cannot capillary seal around the needle and therefore back bleed with air causing the engine to lean out at idle and stall. So yes could be 10 second or a minute. Not straight forward as you are dealing with engine vacuums over a different orifice sizes.
Price of carb is on our web site www.tillotson-racing.com
I will get our shipping department to quote you on shipping cost
Regards,
Gerard Mc Carthy.


funderar starkt på att beställa en sån men jag läste på nån svensk gokartsida att man måste vara noga me att suga ur förgasaren på soppa efter körning annars pajjar membranet i dom .
vet inte om det ligger nån sanning i det :?
stämmer det verkar det ju för jobbigt :shock:
Användarens profilbild
jorhul
Forumsponsor
Inlägg: 553
Blev medlem: 03 feb 2008, 00:00
Ort: Växjö

Inlägg av jorhul »

Jag har också hört detta. Men andra maskiner med membranförgasare tömmer man ju inte….
Jörgen Hultman. Växjö Moppers.
Crescent F-50 -76, Crescent F-50 GLX -78, Crescent 1145 -57
Zündapp GTS 50 -81, Zündapp KS 50 -78, Monark 125 TTS -75
Användarens profilbild
Puchen
Inlägg: 821
Blev medlem: 19 jan 2011, 00:00
Kontakt:

Inlägg av Puchen »

Handlade en HL360A men fick det inte o lira så speciellt bra ihop med KTM:en trots att jag gjorde vacuumanslutning mm, gick bara på högvarv, släppte jag gasen stannade den, trots idel inställningar på lågfarten... Helt enkelt. Det gick åt helvitte. Speciellt när jag beställde Pop-off fjädrar och tryckmätare och skulle ändra öppningstrycket. Då gick det KÄPPRÄTT åt helvittes... Då blev precis ALLT fel :P nålventilen öppnade bara en gång sen inget mer. Och då vid ett absurt högt tryck. TROTS att jag skulle sänka öppningstrycket.

Den erfarenheten har jag av tillotson :mrgreen: (Kanske bara skit bakom verktygen i detta fallet?)

Så nu ligger den tillsammans med spring-kitet och tryckmätaren och samlar damm, någonstans i garaget, vars vet jag inte ;)
Patrik '83. Livin' for speed!
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

vad kör gokartåkarna på för bränsle?
kan vissa typer av racebensin vara agresiv mot membranet?
och framför allt: på vilket sätt pajar membranet?
gokart är väl en sport där man jagar sekunder, och om membranet får något sämre spänst, räcker det för att det ska ge en prestandaförsämring som bara syns på tidtagaruret?

erlan
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

Jag har ett antal Tillottson i drift. Det händer inget med membranet. Första start, på våren, är en snaps tändstiftshålet.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

Puchen skrev:Handlade en HL360A men fick det inte o lira så speciellt bra ihop med KTM:en trots att jag gjorde vacuumanslutning mm, gick bara på högvarv, släppte jag gasen stannade den, trots idel inställningar på lågfarten... Helt enkelt. Det gick åt helvitte. Speciellt när jag beställde Pop-off fjädrar och tryckmätare och skulle ändra öppningstrycket. Då gick det KÄPPRÄTT åt helvittes... Då blev precis ALLT fel :P nålventilen öppnade bara en gång sen inget mer. Och då vid ett absurt högt tryck. TROTS att jag skulle sänka öppningstrycket.

Den erfarenheten har jag av tillotson :mrgreen: (Kanske bara skit bakom verktygen i detta fallet?)

Så nu ligger den tillsammans med spring-kitet och tryckmätaren och samlar damm, någonstans i garaget, vars vet jag inte ;)
med tanke på att tillotson rekomenderade en förgasare med 25,4mm spjäll och 20mm halsring till en athena 80cc så kan man ju misstänka att 27mm spjäll och 24mm halsring kräver en rätt häftig cylinder.

erlan
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Inlägg av Skunkworkz »

kejsaren skrev:Det här svaret fick jag av Gerard på Tillotson på min fråga om förgasarval till en Sachs ekf med 80cc Athena toppvarv ca 12-14 tusen och skall passa för gatan och ev lite race :twisted:

"
Dear Sir,
Possibly the HW 10B, as the adjustments on this carb are not so sensitive, The only down side, it was not designed for long periods of idling. This carb has a venturi of 20mm which should be big enough without loosing too much of you bottom end power.

Regards,
Gerard Mc Carthy.


Jag svarade:

Hi
What do you mean with long period idling ? 1 minute or 10 seconds?

Thanks
Janne

Dear sir,
As there is no check valve fitted to the high speed system it depends on the turns open of the jet. If the turn are open too much it cannot capillary seal around the needle and therefore back bleed with air causing the engine to lean out at idle and stall. So yes could be 10 second or a minute. Not straight forward as you are dealing with engine vacuums over a different orifice sizes.
Price of carb is on our web site www.tillotson-racing.com
I will get our shipping department to quote you on shipping cost
Regards,
Gerard Mc Carthy.


funderar starkt på att beställa en sån men jag läste på nån svensk gokartsida att man måste vara noga me att suga ur förgasaren på soppa efter körning annars pajjar membranet i dom .
vet inte om det ligger nån sanning i det :?
stämmer det verkar det ju för jobbigt :shock:
Gokartar med sådana förgasare startas genom att man chokar med handen.
Du får göra så du kommer åt att göra så.
Användarens profilbild
SachsMekarn
Inlägg: 4094
Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
Ort: L-100, Uppsala Län

Inlägg av SachsMekarn »

Väldigt blandade resultat! För vissa går det bra och för andra inte alls. Man får nog helt enkelt testa själv för att se hur det fungerar :)
Skriv svar