Svartsjö skrev:Jag blir mäkta imponerad av ditt/dina byggen, jag har samma kopplingsdrevsats som jag utgått från men jag nöjde mig med en S-motor koppling till min EKF (jag kopierade Perkas å Suras setup med lite egna lösningar)
Man får tacke
Jo jag har sett den lösningen,den ser riktigt bra ut.
Den är provad i några olika motorer. ett tag nu.
den värsta e nog Rogers med filad EKF , Blanka skivor, slitna belägg, dåliga fjädrar och sunkig gammal olja utan tendens till slir
en bra grej är ju att man kan använda originalfjädrar så kopplingen inte blir så tungdragen. ja e lite vek i fingrarna
Jag har 4 puckare på alla mina EKF snurror,tror inte det är möjligt med 3 puck där.Man får fila till dom regelbundet så dom inte slirar.Den här blir det 5 puck på,den vet jag redan att den hamnar i gränslandet.
Det är fina jobb du gjort,men jag tror dom passar bäst på lite mindre trimmningsgrad
min ide till att få bättre grepp är att fräsa spår "lite snett" i förhållande till centrum på stållamellen och korgen. på samma sätt som på sportbromsskivor. iden är att skrapa undan oljan från lamellerna.
jag har nämligen den teorin att oljan kommer in i kopplingen via glidlagret mellan julgran/ingående axel och kopplingslagret.
men självklart så nånstans måste ju gränsen gå även för tre lameller.
jag tror dock att extremt råstarka byggen som t.ex. perkas stummis ställer högst krav på koppling. specielt om man får ta kompisen på släp i bergslagsterräng.
Här går det verkligen i slowmotion,lite motivationsbrist tror jag.
Men har gjort ett litet ryck med kopplingen,fick lite goda råd ifrån Mats T.
Kopierar hans lösning helt enkelt
Beställde även ett 5 puckars kit från Polini idag,ska bli spännande att se om man får det att funka som tänkt.