Puchlo Monarped, Puchlo Monarscoot och Rostig Fs1Monarscoot
-
- Kontakt:
De har i alla fall ett par små 6 voltare så det kan nog finnas som passar.
Jag hade själv tänkt köpa det största 6V där som går i facket men det som sitter i moppen har lagat sig själv...Någon tidigare ägare hade råkat koppla bromsljuset fel så det blev kortis när man bromsade. Det verkar som att batteriet överlevde det för det ser nytt ut och håller laddningen bra nu.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Re ... ter-80240/
Jag hade själv tänkt köpa det största 6V där som går i facket men det som sitter i moppen har lagat sig själv...Någon tidigare ägare hade råkat koppla bromsljuset fel så det blev kortis när man bromsade. Det verkar som att batteriet överlevde det för det ser nytt ut och håller laddningen bra nu.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Re ... ter-80240/
-
- Kontakt:
Blev påfyllnad av motorolja och nytt tändstift idag. Hade inte vägarna förbi Biltema så det fick bli Castrol från Autoexperten.
Kunde inte hålla mig sedan, så det blev en kort provkörningsrunda, hon känns helt ok, dock är det svårt att säga om det finns något riktigt ryt i maskinen, svarar helt ok på gas i alla fall.
Får se om jag vågar mig ut på en lite längre tur imorgon.
Kunde inte hålla mig sedan, så det blev en kort provkörningsrunda, hon känns helt ok, dock är det svårt att säga om det finns något riktigt ryt i maskinen, svarar helt ok på gas i alla fall.

Får se om jag vågar mig ut på en lite längre tur imorgon.
-
- Kontakt:
-
- Kontakt:
Efter en provkörningssväng i dag kan jag vara se
ut. Troligtvis är Avgasdurationen alternativt spolportarna inte i harmoni med övrig utrustning. Suck. Känns duktigt orkeslös i botten och mellanregistret. Får lossa toppen och skaffa en gradskiva och kolla över skiten.
Annars undrar jag hur polini 45mm funkar på fs1an, vad jag har förstått så är den duktigt lågvarvig eller? Tips mottages tacksamt, det lutar åt att jag byter till något större´än nuvarande 43mm.
Har även kikat på Parmakits 44,5mm och den verkar vara riktigt fin.
Jag vill ju även fortsättningsvis köra med vevhusinsuget.

Annars undrar jag hur polini 45mm funkar på fs1an, vad jag har förstått så är den duktigt lågvarvig eller? Tips mottages tacksamt, det lutar åt att jag byter till något större´än nuvarande 43mm.
Har även kikat på Parmakits 44,5mm och den verkar vara riktigt fin.
Jag vill ju även fortsättningsvis köra med vevhusinsuget.
Jag kör med Polini 45 mm och blev besviken på den initialt. Den var inte alls slö på låg och mellan utan snarar tvärtom att den briljerade där. Men det fann ingen effekt och topp på den. Så även om du köper en sådan cylinder är det en del arbete att få den att gå bra och göra 100 km/h. Men det är inga problem om man är beredd att göra det. Man får anpassa spolkanalerna i vevhuset, höja och bredda avgasporten och en del annat.
Vilket mål har du? Att du vill ha den stark förstår jag men vilka hastigheter pratar vi om?
Vilket mål har du? Att du vill ha den stark förstår jag men vilka hastigheter pratar vi om?
-
- Kontakt:
Ja du får göra som du är inne på och mäta durationer. Samt även ta en koll på att det inte finns några läckage. En annan sak som spelar väldigt stor roll är förstås att få till bestyckningen. Det gör natt-och-dag skillnad på prestanda och så förstås se till att den tänder där den ska runt 2 mm före topp eller något senare. Om du t.ex. har 0,3 i brytaravstånd så blir den lite slöare på lågvarv men den inte kännas död då heller utan dra bra om det inte är något annat fel.
-
- Kontakt:
Jag har varit inne och tjuvläst i din tråd på Hallstamoppers och kollat dina bilder på portningen.
Nu verkar det som om jag har fått tag i en vettig Cylinder.
Polini 45mm med liknande portning som din, tror jag (190 avgas och 130 spol och boost), jag kommer dock fortfarande att köra med Vevhusmonterad förgasare.
Nu verkar det som om jag har fått tag i en vettig Cylinder.
Polini 45mm med liknande portning som din, tror jag (190 avgas och 130 spol och boost), jag kommer dock fortfarande att köra med Vevhusmonterad förgasare.
-
- Kontakt:
-
- Kontakt:
Åter hemma efter ett par veckors välbehövlig semester.
Är det någon vänlig själ som sitter på en extra Reedventilkorg till Chappy/DT?
Behöver inte vara i bra skick, då den bara ska användas till att fylla ut vevhuskompen.
Jag kör ju vidare på Vevhusplacerad förgasare, men det känns som om jag tappar en del vevhuskomp med chappycylindern nä endast ett täcklock används.
Är det någon vänlig själ som sitter på en extra Reedventilkorg till Chappy/DT?
Behöver inte vara i bra skick, då den bara ska användas till att fylla ut vevhuskompen.
Jag kör ju vidare på Vevhusplacerad förgasare, men det känns som om jag tappar en del vevhuskomp med chappycylindern nä endast ett täcklock används.
-
- Kontakt:
Nu när Fs1an börjar bli åkbar så snubblar man över ett nytt litet projekt.
Fick tag i en snorbillig Pw80 till minsta dottern, släpade hem den och efter lite snappsande så hostade den igång, dock lät den inte något vidare från måtorn. Det visade sig att Vevstaken hade ordentliga glapp åt alla håll, kolven hade tappat en flisa längst upp och även toppringen var borta
Cylindern var ok som tur var.
Nu är den i alla fall isärmonterad, måtorn ska klyvas imorrn.
Är det någon som sitter på delar eller vet bra ställen att hitta delar på, så får ni gärna tipsa mig.

Fick tag i en snorbillig Pw80 till minsta dottern, släpade hem den och efter lite snappsande så hostade den igång, dock lät den inte något vidare från måtorn. Det visade sig att Vevstaken hade ordentliga glapp åt alla håll, kolven hade tappat en flisa längst upp och även toppringen var borta

Nu är den i alla fall isärmonterad, måtorn ska klyvas imorrn.
Är det någon som sitter på delar eller vet bra ställen att hitta delar på, så får ni gärna tipsa mig.

Vet inte vart i Sverige man kan få tag på delar men på Ebay finns det mesta:
http://www.ebay.com/sch/i.html?_trksid= ... &_from=R40
http://www.ebay.com/sch/i.html?_trksid= ... &_from=R40
Mopedheads / Stram Wire Sverige