Spolport, att vara eller inte vara bra

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

kort och mycket förenklat: snett bakåt och snett uppåt.
färskgasen ska jaga ut avgaserna ur cylindern, och sen ska pipan trycka tillbaka färskgaserna så att när avgasporten stänger är det bara färskgas inne i cylindern, och avgaser i avgasröret.
det innebär att färskgaserna måste studsa på cylinderväggen och toppen, för att sen träffa avgasporten.

lättare sagt än gjort att få det att funka.

erlan
Falkfish
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Falkfish »

erlan skrev:kort och mycket förenklat: snett bakåt och snett uppåt.
färskgasen ska jaga ut avgaserna ur cylindern, och sen ska pipan trycka tillbaka färskgaserna så att när avgasporten stänger är det bara färskgas inne i cylindern, och avgaser i avgasröret.
det innebär att färskgaserna måste studsa på cylinderväggen och toppen, för att sen träffa avgasporten.

lättare sagt än gjort att få det att funka.

erlan
Erlan.

Jo det har jag helt klart för mig hur det funkar och så vidare.

Min fråga var kanske lite luddigt ställd, men gör ett nytt försök.

I de Sachs cylindrar jag har tittat i så mynnar ju kanalen rakt in och bakåt i cylindern och inte snett upp bakåt som kanske är att föredra då detta ger ett bättre flöde och en högre fyllnadsgrad i cylindern.

Tanken från fabriken var kanske som jag skrev tidigare att vid en eventuell borrning av cylindern så ändras inte durationen på spolportarna när dessa mynnar rakt in i cylindern, som de skulle göra om spolkanalerna hade en annan vinkel som flödar bättre, men som skulle förändras om du borrade cylindern, med andra ord, kan man eller bör man ändra på denna vinkel och utforma den så att den flödar bättre vid enklare hemmatrimmning av en cylinder, eller ska man låta bli att röra denna del av spolkanalen, dvs höja den genom att ändra på dess vinkel in i cylindern..

S
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

fabrikerna hade ju minst två saker som komplicerade saken.
det ska/skulle gå bra att massproducera delarna.
dom använde s.k. passiva ljuddämpare. d.v.s. ingen returpuls tillbaka in i cylindern.
så här ser sista? generationen sachs 4,3hk cyl ut.

Bild

Bild

vad man velat förbättra har jag ingen aning om, men jag gissar på bättre lågvarvsegenskaper.
men porten ger fortfarande intryck av att rikta gaserna 90 graders vinkel mot cylinderloppet. jag tror dock att gasströmmen styrs uppåt när porten är delvis öppen.

jag ska försöka komma ihåg att syna några cylindrar i morgon.

erlan
Falkfish
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Falkfish »

erlan skrev:fabrikerna hade ju minst två saker som komplicerade saken.
det ska/skulle gå bra att massproducera delarna.
dom använde s.k. passiva ljuddämpare. d.v.s. ingen returpuls tillbaka in i cylindern.
så här ser sista? generationen sachs 4,3hk cyl ut.

Bild

Bild

vad man velat förbättra har jag ingen aning om, men jag gissar på bättre lågvarvsegenskaper.
men porten ger fortfarande intryck av att rikta gaserna 90 graders vinkel mot cylinderloppet. jag tror dock att gasströmmen styrs uppåt när porten är delvis öppen.

jag ska försöka komma ihåg att syna några cylindrar i morgon.
erlan
Erlan det låter kanon.

Tack så länge..
/ S
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

Principen för vändspolningen syns här:

Bild

Bild

Funkar inte den sista bilden kan man gå direkt till sajten på Wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Schnuerle_porting
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

erlan skrev:
Bild

erlan
Spolportarna på min cylinder från portugismotorn, kanalernas form syns lite dåligt på grund av koksad olja men riktningen är tydlig mot insugssidans del av loppet, för att föra ut avgaser mer än att blandas i dom.

Bild

Har en fundering på om denna kant borde vara lite rundare?
Flödet blir kanske onödigt turbulent när det ser ut som det gör?
Bild

Å´ andra sidan vill jag inte göra ingrepp i en cylinder om jag riskerat att försämra något, vad tror ni?
G-son

Inlägg av G-son »

Coolvette skrev: Har en fundering på om denna kant borde vara lite rundare?
Flödet blir kanske onödigt turbulent när det ser ut som det gör?
Skär ut en packning så den matchar vevhuset och lägg den på cylindern så ser du nog att dendär lilla kanten är ett rätt litet problem i sammanhanget. :wink: Men visst, man vill ha en ganska jämn rundad form så gott det går, som börjar stor i neränden och krymper upp mot porten.
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

Såhär "bör" det se ut för mycket effekt. Detta är MXS GP90cc. Utvecklar upp emot 30hk om man gör allting rätt, har jag för mig. :)

Notera, 90 grader rätt in, vinklat bakåt.

Bild

Bild
Falkfish
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Falkfish »

Rexxy.

De där är ju intressant, är ju alltid kul att få se det som är åt det mera extrema hållet, och detta är väl bland det extremaste man kan uppbringa..

Mina frågor ligger mest till grund för hur mycket man kan modda en std 2 kanalare ( trim eller org ) och i så fall hur modifieringen bör utformas för att bli så bra som möjligt.

I unga år så borrade och slipade man ju mest lite hej vilt så att säga utan veta vad det var som hände, det var liksom funka eller inte funka som gällde, men nu med lite mer år ( och gråa hår ) så vill i alla fall jag hitta en mer vetenskaplig modell för hur en bra portning bör se ut och vilka förutsättningar som gäller.

Till exempel så är det ju förhållandevis enkelt att fixa till en eller två boostportar i cylindern, men frågan jag ställer mig då är hur mycket en sådan modifiering tillför...

Tackar för svar ock kommentarer..

S
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

Falkfish skrev:
Till exempel så är det ju förhållandevis enkelt att fixa till en eller två boostportar i cylindern, men frågan jag ställer mig då är hur mycket en sådan modifiering tillför...

Gör man det rätt ger det massor! Men det svåra, är att få det rätt.. :roll:
Falkfish
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Falkfish »

Rexxy skrev:
Falkfish skrev:

Gör man det rätt ger det massor! Men det svåra, är att få det rätt.. :roll:
Å så är vi där igen :o vad är rätt och vad är fel....

Bilder säger mer än tusen ord :shock: visa bild på era alster på en boost port som funkar bra för er..

S
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

jag har synat lite cylindrar idag, och den enda jag hittade som hade någon synbar vinkling uppåt är en cylinder till en kinsisk påhängsmotor.
den ska ge 4 hk på 80cc, så den är nog inget att ta lärdom av.

av diverse italienska skapelser var det bara på polini gjutjärnscylindrar som man kunde ana antydning till släppning uppåt. men det var så lite att det kan vara slitage på gjutpluggen. och inte all avsiktligt.

erlan
Falkfish
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Falkfish »

erlan skrev:jag har synat lite cylindrar idag, och den enda jag hittade som hade någon synbar vinkling uppåt är en cylinder till en kinsisk påhängsmotor.
den ska ge 4 hk på 80cc, så den är nog inget att ta lärdom av.

av diverse italienska skapelser var det bara på polini gjutjärnscylindrar som man kunde ana antydning till släppning uppåt. men det var så lite att det kan vara slitage på gjutpluggen. och inte all avsiktligt.

erlan
Erlan.
Tackar, nu börjar det klarna i tunneln :) ..

S
Skriv svar